АФП: На българо-румънската граница Шенген остава на километри разстояние


Когато България и Румъния се присъединят частично към Шенгенското пространство на 31 март след повече от десетилетие преговори, стотици уморени шофьори на дълги разстояния като Антон Антонов няма да имат много поводи за празнуване, тъй като контролът по сухопътните граници няма да изчезне.

48-годишният българин и други шофьори ще продължат да се редят на дълги опашки на претъпкания граничен пункт Видин-Калафат, разделящ двете балкански държави, за които пътуването по въздух и море е достъпно само с държавите от Шенгенското пространство.

"На този пункт винаги се чака минимум 7-8 часа", преди шофьорите на камиони да могат да преминат река Дунав по моста "Нова Европа", каза Антонов пред АФП на разсъмване, след като прекара нощта в спане в кабината си, докато чакаше на километричната опашка от българска страна

Липсата на места за паркиране, подходящи тоалетни и душове превръща това дълго чакане в изпитание за шофьорите на камиони и забавя търговията с останалата част на Европа.

Надеждите на членките на ЕС България и Румъния да се присъединят изцяло към Шенгенската зона бяха попарени от Австрия, която през декември най-накрая отстъпи и им разреши да се присъединят по въздух и море от 31 март.

Хърватия, която се присъедини към ЕС след Румъния и България, дори ги изпревари през януари 2023 г., като стана 27-ият член на Шенген.

Създадена през 1985 г., обширната безвизова зона включва 23 от 27-те държави-членки на ЕС, както и Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн.

Австрия продължава да се противопоставя на пълното разширяване на Шенген с България и Румъния, въпреки че няма обща сухопътна граница с тях. Тя се опасява, че мигрантите, които влязат в двете страни, ще могат да пътуват безпрепятствено, за да поискат убежище в други държави.

Някои експерти обаче твърдят, че опасенията на Австрия може да са продиктувани от политически мотиви, тъй като алпийската страна е изправена пред избори през есента, а крайнодясната партия FPOe понастоящем води в проучванията.

Нидерландия, която също попречи на кандидатурата на София за Шенген, оттегли възражението си през декември, като подкрепи "пълната кандидатура на България" за членство в зоната.

България и Румъния се надяват да се интегрират напълно в Шенген до края на годината, въпреки че последната политическа криза в София може да провали шансовете ѝ и да осуети надеждите ѝ да приеме еврото през следващата година.

Пълното влизане в Шенген не може да дойде достатъчно бързо за латвийския шофьор на камион Гедиминас Гостаутас.

"Частичният Шенген изобщо не улеснява живота ми", мърмори той, докато приготвя обяд на газов котлон в кабината на камиона си, за да се предпази от студения вятър навън.

"Губиш минимум 24 часа в чакане на двата гранични пункта България-Румъния и Румъния-Унгария", казва 42-годишният Гостаутас.

По данни на асоциациите на международните превозвачи 92% от българския износ за ЕС се транзитира по суша, основно с камиони и в по-малка степен с железопътен транспорт. Прекратяването на контрола по сухопътните граници не само ще ускори транзита, но и ще намали разходите за камиони, осигурявайки така необходимия икономически стимул.

Това ще ускори и транзита на стоки от и за съседна Турция, която е основен търговски партньор на ЕС.

Мерки като пътуване през нощта, когато повечето шофьори спят, честа справка с Google Maps или проверка на колегите, които вече са на опашката, могат да намалят часовете на чакане, но спестеното време е незначително.

Освен това шофьорите на камиони все още трябва да спазват задължителните периоди на почивка след 9 часа на ден зад волана.

Тъй като на шофьорите е забранено да преместват превозните си средства по време на почивката, много от тях поставят жилетка с висока видимост на задната част на камионите си, за да информират другите, че могат да изпреварват, което допълнително затруднява движението, обяснява Гостаутас.

Шофьорите трябва да останат бдителни и по време на почивките на пътя, тъй като мигрантите могат да се опитат да се възползват от спирането, за да се скрият в купетата на камионите.

"Надявам се, че по-късно тази година, дай Боже, ще се присъединим към Шенген и по суша и ще пресичаме границите като в Западна Европа, виждайки само знаците "Добре дошли"," каза Антонов, докато се качваше обратно в кабината си.

Междувременно опашката се е придвижила с около 20 метра, преди отново да спре, пише БГНЕС