Пътната карта за "Турски поток", с която Русия е обвързала България, изтече в секретна кореспонденция на руски политици

Документът показва, че още в началото на 2017 г., години преди всички официални процедури, планирането и изпълнението на газопровода са били предварително договорени

Съоръженията на "Балкански поток"

Съоръженията на "Балкански поток"

- Изчезналата Пътна карта за "Турски поток" през България е открита в изтекла кореспонденция на руски политици

- От нея става ясно, че изграждането на газопровода е било предварително договорено и всички последващи процедури са били само проформа

- На практика България е обслужила интересите на Русия за заобикалянето на Украйна при преноса на газ, което е позволило на Владимир Путин да нападне Киев

Изчезналата Пътна карта за "Турски поток", известен и като "Баойлкански поток", която цяла България издирва през последните 3-4 години, е открита в кореспонденцията на Евгений Зобнин - помощник на руския политик Александър Бабаков. Става дума за изтекли документи, разпространени първо от InformNapalm и разкодирани от българската онлайн общност от експерти по киберсигурност и борба с дезинформацията "Елфите", пише в свое разследване „Капитал“.
Пътната карта, снимки от която може да видите по-надолу в текста, на практика показва, че изграждането на "Турски поток" през България - газопровод, за който страната плати 3 млрд. лв., е било предварително уговорено и всички последвали процедури (търгове за капацитет, обществени поръчки, промени в енергийната стратегия и т.н.) са били изцяло проформа.
На практика още от 2017 г. българските власти са следвали разписания в картата модел, без да има реални анализи за икономическите ползи за страната от реализирането на проекта, а да не говорим за влиянието и зависимостта от Москва.

Историята на сделката с Русия

На 3 юни 2017 г. (събота) българският министър на енергетиката Теменужка Петкова подписва с директора на "Газпром" Алексей Милер ключов за България документ - Пътна карта, съгласно която "страните ще проучат въпроса за развитие на газопреносната инфраструктура на територията на България при отчитане на правилата на ЕС".
Съобщението на Министерството на енергетиката за това е изпратено същия ден, макар той да е неработен, а самата среща между Петкова и Милер се случва по време на Петербургския международен икономически форум.
На 5 юни 2017 г. (понеделник) премиерът Бойко Борисов казва пред журналисти, че ще иска подписаната пътна карта да се утвърди от Народното събрание, за да може България да има по-силна позиция в предстоящите преговори с "Газпром". "В противен случай ставаме само един консуматор или клиент и тези над 5-6 млрд. лв. инвестиции в газопреносната система - компресори и тръби, стават неизползваеми", коментира тогава Борисов.
До гласуване в Народното събрание обаче така и не се стига, но "Газпром" все пак прокарва "Турски поток" през България няколко години по-късно. Ако се доверим на Бойко Борисов, това е станало, без България да има силна позиция в преговорите.
По време на строителството на газопровода (2020-2021 г.) въпросната Пътна карта многократно е беше сочена от различни експерти като документът, който показва, как България е капитулирала пред руския интерес. Но правителството на ГЕРБ в този период отказваше да я покаже публично.
При назначаването на първия служебен кабинет през пролетта на 2021 г. въпросът с Пътната карта отново беше поставен и тогавашният служебен министър на енергетиката Андрей Живков обяви, че ще я търси и покаже. На 17 юни 2021 г. обаче Живков обяви, че Пътната карта не е открита в министерството и обеща да направи консултация с юристи дали подобно укривателство не е криминално деяние и след това ще се предприемат необходимите мерки.
Мненията към онзи момент бяха, че бившият енергиен министър Теменужка Петкова може да бъде дадена на прокурор, ако картата не се открие. Но от липсващия документ така и не последва нищо.

В началото на 2022 г., по време на кабинета на Кирил Петков, в търсенето на Пътната карта се включиха ДАНС и МВР. Тогавашният енергийният министър Александър Николов потвърди, че още през лятото на 2021 г. служебният министър Андрей Живков е възложил проверки, които само са установили документи, в които се споменава тази Пътна карта.

patna_karta.jpg

Пътната карта

Пътната карта не е открита нито в Министерството на енергетиката, включително и в секретната каса, нито в другите предприятия от енергетиката. Николов, също както енергийната комисия към 46-ото Народно събрание, бяха поискали от "Булгартрансгаз" да изиска копие на документа от "Газпром", но след започналата война в Украйна всяка комуникация по въпроса беше прекратена.

Какво пише в Пътната карта

Разкодираният от "Елфите" документ е препратен на 29 май 2017 г. от един мейл на Зобнин на друг негов мейл, което е обичайна практика за руснака. Това се случва 5 дни преди срещата на Теменужка Петкова с Алексей Милер в Санкт Петербург, на която именно е подписана пътната карта.
Видно от метаданните на документа, той е бил редактиран последно от представители на "Булгартрансгаз", като корекциите са свързани именно с това проектът да влезе в рамките на европейските ограничения и да не изглежда като руски транзитен газопровод.
По същество Пътната карта е времева рамка за изпълнението на проекта, която започва още на 9 юни 2017 г. със сформирането от българска страна на междуведомствена работна група по проекта с цел прилагане на принципа "едно гише".
След това са описани десетки стъпки за подготовка на проекта и свързаните с това процедури, включително "разработване на списък от мерки за подкрепа на проекта от правителството на Република България с цел съкращаване на сроковете за неговото изпълнение". Става ясно още, че с цел оптимизиране на процесите ще се използват всички възможни вече сключени споразумения между България и Русия.

Една от точките в Пътната карта е прехвърлянето на активите на проектната компания за "Южен поток" към бъдещия оператор на "Турски поток" през България, като фактически това се случи през март 2018, когато "Булгартрансгаз" придоби активите срещу 12 млн. лева.
По план е трябвало обществената поръчка за избор на строител на газопровода да бъде обявена през третото тримесечие на 2018 г., но заради нуждата от промяна в енергийната стратегия на България, която да послужи като алиби за този проект, това се случва в последния работен ден преди Коледа - 21 декември 2018 г.
Според картата газопроводът е трябвало да заработи до края на 2019 г., но заради "проблема" с възлагането на строителството на "правилната" фирма (класирането на "Аркад" и опита да се смени с руския кандидат, последвалите жалби и преговори), "Турски поток" е завършен в края на 2020 г., с година закъснение.
Интересно е, че от всички изтекли документи по темата, ясно личи как Русия бърза с изграждането на този газопровод, който й позволява да заобиколи Украйна при доставките на газ за Централна Европа и съответно да предприеме военните действия срещу Киев - нещо, което проличава още в края на 2021 г.
Всичко това, в комбинация с изтеклите документи за преговорите около възлагането на строителството, финансирането и доставката на тръбите, ясно показва, че България стриктно е изпълнявала целите на Москва в сферата на енергетиката. Последиците от това днес са видими за всички.