ЕС и Италия по следите на китайска схема за данъчни измами през пристанището на Пирея

Китайският инфраструктурен проект "Един пояс, един път", е струвала на Италия десетки милиони евро неплатен ДДС

Европейският съюз и италианските власти разследват подозрения за мащабна данъчна измама, извършвана от китайски групи, които внасят стоки през гръцкото пристанище Пирея, предаде "Ройтерс".

Напълно е заобиколено плащането на ДДС, с огромни щети за националните данъчни власти и общността, посочи Фабио Бото от специалното следствено подразделение на Италианската централна служба за борба с измамите.

Подозираната схема в пристанището Пирея, която е част от огромния китайски инфраструктурен проект "Един пояс, един път", е струвала на Италия десетки милиони евро неплатен ДДС, , пише "Дневник". Възможно е общата сума да се окаже много по-висока, тъй като разследването не е приключило. Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ (OLAF) потвърди, че работи с Италия по случая, но отказа да предостави подробности.

Според Бото италианските власти имат доказателство, че китайски компании, управлявани от престъпни групи, с измами избягват да плащат вносни мита и ДДС за големи пратки, преминаващи през Пирея. Групите са внасяли стоки, често дрехи и обувки с фалшифицирани марки, като са декларирали много по-малка стойност пред европейските митници, за да избегнат вносни мита. Също така са лъгали за компаниите получатели на товарите, давайки им възможност да избегнат плащането на ДДС, посочва Бото.

Гръцката служба за борба с финансовите престъпления води отделно разследване по дело за данъчна измама, при което подозренията отново са свързани с китайски стоки, внасяни през Пирея. Гръцката служба не е имала активни контакти с италианските и европейските власти и не е била информирана за по-широкото разследване, съобщи неин служител.

Китайската държавна компания "КОСКО шипинг" (COSCO Shipping) е мажоритарен собственик на пристанището в Пирея от 2016 година. Китай иска пристанището да стане негова врата към Европа по инициативата "Един пояс, един път", която предвижда развиване на нов Път на коприната от морски и сухопътни маршрути с търговски партньори.