​Защо Местан беше отстранен спешно и противоуставно?

Ахмед Доган има смразяващо влияние в ДПС, той не е демократ, управлява чрез страх

Иван Сотиров

Очевидно е, че отстраняването на Местан като лидер на ДПС е планирано от доста време и не е спонтанно решение, взето в последния момент. Тъй като съм анализирал обстойно причините за акта на изключването му, тук ще се спра само на въпроса, кое наложи да се форсира неговото изключване и да не се изчака националната конференция на ДПС. Тези дни, един от яростните защитници на Доган, който очевидно е близък до централата на партията, каза нещо съществено, което очевидно са споделили с него. Според устава на ДПС, който е създаден за да поддържа авторитарния характер на партията, председателят ѝ има правото да посочва 35 члена от състава на Националния съвет и Цялото изпълнително бюро. Това означава, че ако Местан беше оставен да проведе Националната конференция, то на нея той можеше да посочи еднолично, както е по устав, съществената част от състава на висшият орган на партията между Националните конференции. На всичко отгоре, в Устава на ДПС, който е правен за Доган, не е предвидена процедура за сваляне на председателя на партията. В този смисъл може да се приеме, че единственият компетентен орган, който може да смени председателя на ДПС е Националната конференция. Нека обаче да си представим как би изглеждало свалянето на Местан на такъв форум, при положение, че той го организира и че няма желанието да се оттегли доброволно. Да, той сигурно пак щеше да загуби битката за контролираната от Доган корпорация, но драмата и разцеплението щяха да бъдат много по-мащабни. Здравият

болшевишки инстинкт на агент Сава

му дава правилната рецепта как се действа в такава ситуация – бързо, брутално и изненадващо. Централният съвет на партията има право да отстранява свой член само по предложение на председателя, още повече, че председателят е избран от Националната конференция на Движението. Ето какво гласи ал.4 от Чл.9 на Устава на ДПС:

„(4) Централният съвет може да отстрани от състава си всеки член, нарушил Устава или неизпълняващ задълженията си. Предложението се прави от Председателя на партията. Централният съвет има право да възложи на друг член от състава си функциите на отстранения.“

Решението за сваляне на Местан от поста му на председател, по същество е изключване от Централния съвет на ДПС, на който той е член именно в това си качество. Председателят на партията дори не е допуснат на заседанието на Централния съвет, на което само той може да прави предложения за отстраняване на негов член – в случая за своето. В този смисъл 

Местан е отстранен не просто грубо,

но и противоуставно. Но очакваният ефект е постигнат, той е толкова шашардисан от мълниеносната и брутална разправа, че не реагира, така както не реагира адекватно на „теста“ със свалянето на охраната от НСО. Тук не става въпрос за обжалване пред съда на действията на Централния съвет на партията, защото да се жалваш от тандема Доган – Пеевски пред съда има толкова смисъл, колкото да искаш съдействие срещу тях от службите ни за сигурност, а за принципът да се реагира, когато се нарушава грубо уставът на една парламентарна партия.