Кап. Стефан Стефанов: Наш пилот приземи на летище Бургас самолет със спрели двигатели

Много е вероятно версията за инцидента в Алпите да се окаже друга, твърди пилотът

Версията, че вторият пилот Лубиц е разбил умишлено самолета в Алпите, е с най-висока степен на вероятност, но докато нямаме данните и на втората кутия, не можем да кажем 100 процента - да, това е истината, заяви в сутрешния блок на Нова телевизия дългогодишният пилот кап. Стефан Стефанов. Докато нямаме всички параметри на двигателя, на скоростта, височината - по секунди, по минути какво са правили пилотите, не можем да кажем категорично кой е виновен и каква е причината. В момента версията се основава на прокуратурата, на изявления на прокурора, но той търси вина и отговорност, ние търсим техническата причина. Все още никой от разследващите колеги не е излязъл с ясна и категорична позиция, заяви още пилотът.

Според него много е вероятно версията за инцидента да се окаже друга. Мнението му споделя и д-р Николай Райнов от Асоциацията по авиационна и космическа медицина. Според него също заключенията са прибързани.

Помолен да коментира публикация в медия, където се твърди, че срещу 30 000 лева може да станеш пилот и без висше образование, капитан Стефан Стефанов поясни: "За любител пилот е напълно вероятно, плащаш си, купуваш си малък самолет, но за професионален пилот категорично това не е вярно."

Според кап. Стефанов, истината е, че в световен мащаб малко или много пилоти липсват на пазара. Нашето поколение като мен - около 60 години, си заминава. Това поколение сме имали изключително добра подготовка - висш пилотаж и висши фигури. И на 6 месеца да правим тестове в лабораторията, и през три месеца - пилотът е човек, той е субект. Преди години ние бяхме проверявани изключително прецизно - всеки от нас е правил фигури. Ние бяхме проверявани от практиката - когато самолетът се "гърчи" в ръцете ти, подложен си на голямо претоварване, несподелена любов, но ти трябва да отговаряш за живота на пътниците. Ние имаме вече капитани, които веднъж в живота си не са прави една фигура. Това е определящо. Има едно съвсем малко отстъпление, би трябвало малко от малко да се вземат по-сериозни мерки - те ас в ръцете на контролния орган, както и на и разследващия, обясни капитанът.

На въпрос може ли да бъде приземен самолет при спрели двигатели, кап. Стефанов съобщи за един случай отпреди 5-6 години. "Имахме един изключително сериозен случай за България. Той беше прецедент за последните 20 години. Точно както в Ню Йорк пилотът приземи самолет в реката Хъдсън и спаси всички пътни, наш капитан - кап. Джаджев, имаше същия случай на летище в Бургас - той приземи самолета с изключени двигатели. Причината беше, че няколко птици блокирали десния двигател, той спира, автоматично подава сигнал към левия да намали мощността, но се оказват птици и в левия двигател. Той също дава сигнал към десния: " и аз умирам, давай и двамата да спасим самолета". Вижте до каква степен са сигурни самолетите! И така капитан Джаджев обръща самолета обратно и каца безопасно на летище Бургас. Предложихме го за орден "Стара планина". Той заслужава, защото спаси пътниците. В САЩ веднага обявиха пилота за национален герой, а тук да не може?", разказа пилотът.

"Нека знаят пътниците - всичко е изключително синхронизирано и подредено, за да се гарантира безпроблемен полет и кацане", успокои кап. Стефанов.