Ценни съвети, ако пътувате в чужбина

Европейската комисия разпространи полезни съвети за европейските граждани

Европейската комисия разпространи ценни съвети, които дават полезна информация за различните насоки, в които работи ЕС, за да подпомогне и окаже нужната закрила на туристите и бизнесмените в съюза.

Ако пътувате в чужбина, възползвайте се от тях.

На кого да се обадя, ако се нуждая от спешна помощ?

Ако се нуждаете от линейка, пожарна или полиция, позвънете на безплатния номер 112 където и да се намирате в Европейския съюз.

Спешният телефонен номер за съобщаване за изчезнали деца е 116 000.

Пътувам за страна извън Европа, в която няма нито посолство, нито консулство на моята държава. С кого да се свържа, ако имам нужда от помощ?

Всяка година почти 7 милиона граждани на ЕС живеят или работят извън съюза на места, където тяхната държава няма представителство.

Като гражданин на страна от ЕС виеавтоматично сте гражданин и на ЕС и съответно имате право на консулска помощ, ако се намирате извън съюза, дори ако вашата държава няма представителство там. Можете да се обърнете за помощ към което и да е консулство или посолство на друга държава от ЕС, в случай че например бъдете арестуван, претърпите тежка злополука или загубите важни документи.

Също така имате право на помощ в кризисни ситуации — при евакуация държавите от ЕС са длъжни да помогнат на всеки гражданин на съюза така, както биха го направили за собствените си граждани.

Можете да видите дали вашата държава има представителство в страната, за която пътувате, на уебсайта на Европейската комисия, посветен на консулската закрила. В бъдеще гражданите ще имат още по-добра закрила, когато тяхната страна няма представителство извън ЕС, благодарение на нови правила, които бяха приети през април тази година и които държавите трябва да започнат да прилагат до 2018 г.

А ако се наложи да отида на лекар в чужбина?

Ако се разболеете или претърпите злополука по време на пътуването си в страна от ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия или Швейцария, имате право на медицинска помощ. За тази цел е необходимо да носите със себе си своята Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК). Лечението, което ще получите в рамките на обществената система за здравеопазване, ще бъде на същите цени и условия като за хората, които са здравно осигурени в страната, която посещавате. Затова, преди да потеглите на път, не забравяйте да поискате такава карта от вашата здравноосигурителна институция. Издаването на картата е безплатно.

В специалното приложение за смартфони ще откриете номерата за спешни случаи, а също и повече информация за обхванатите медицински услуги и техните цени, за процедурите за възстановяване на разходите, както и за това с кого трябва да се свържете, в случай че изгубите картата си.

Приложението е достъпно на 25 езика. То не замества ЕЗОК.

Ако страдате от хронично заболяване и имате нужда от лекарствата си по време на пътуване в чужбина, преди заминаването си поискайте от вашия лекар рецепта, която е валидна в чужбина (трансгранична рецепта).

Резервирах туристически пакет, но туроператорът фалира. Мога ли да си получа парите обратно?

Директивата за пакетните туристически пътувания защитава европейските потребители, които резервират туристически пакети. Тя обхваща пакетите, които представляват предварително договорена комбинация от два или повече елемента, например транспорт, настаняване и кола под наем.

С правилата на потребителите в ЕС се предоставят основни права във връзка с резервирането на туристически пакети. Те включват правото на пълна информация преди резервацията, правото на прехвърляне на резервацията на друг човек, ако вие не можете да отидете, и правото на връщане на платената сума и на репатриране, ако организаторът фалира.

В бъдеще от подобна защита ще се ползват още 120 милиона летовници, които резервират други форми на комбинирано пътуване, например комбинация от полет плюс хотел или автомобил под наем, избрана от тях на уебсайт. Предложените правила бяха подкрепени от Европейския парламент и от Съвета на Европа и предстои да бъдат приети тази есен.

Как стоят нещата, ако реша да отида на почивка на кредит?

Директивата на ЕС за потребителските кредити ви дава конкретни права, когато купувате нещо на кредит. Петте най-важни права са:

1 Рекламите за потребителски кредити трябва да са прозрачни и ясни.

2 Преди да подпишете договор, трябва да ви бъде предоставена достатъчно информация, за да можете да сравните различните оферти.

3 След като подпишете договора, трябва да получите копие от него.

4 Разполагате с 14 дни да се откажете от договора, ако размислите.

5 Трябва да имате възможност да погасите предсрочно кредита срещу справедливо обезщетение.

Европейската комисия работи с държавите от ЕС за повишаване на осведомеността сред потребителите за техните права. До момента кампании са започнали в Чешката република и в Австрия.

Какви конкретни права имам, ако съм пътник с увреждания?

Правилата на ЕС за пътниците защитават хората с увреждания и тези с намалена подвижност от дискриминация при пътуване в Европейския съюз, като им предоставят същите права при ползване на транспорт като на другите граждани.

Използвам собствения си автомобил или такъв под наем в друга страна от ЕС. Необходимо ли ми е международно свидетелство за управление на МПС? Правилата за движение подобни ли са на тези у нас?

Свидетелство за управление на МПС, издадено в държава от ЕС, може да се използва навсякъде в Европейския съюз. Преди да тръгнете на път, проверете дали не е изтекло, тъй като не можете да шофирате в друга държава с временно свидетелство или удостоверение.

Правилата за движение по пътищата могат да варират от една държава членка в друга особено по отношение на ограниченията на скоростта. Можете да изтеглите безплатното приложение European Road Safety App, което съдържа всички важни правила за движение, приложими в 28-те страни - членки на ЕС, плюс Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария (налично за Google Android, iPhone и Windows Phone).

При проблеми с фирма за отдаване на коли под наем в чужбина към кого мога да се обърна за помощ?

В Европейския съюз, Норвегия или Исландия можете да получите безплатна помощ от Европейския потребителски център (ЕПЦ) в съответната страна. Той ще ви даде съвет относно вашите права на потребител и какви аргументи да представите пред фирмата.

Ако проблемът не може да бъде разрешен на място, запазете всички необходими документи и когато се върнете у дома, се свържете с ЕПЦ във вашата страна.

Докато сте в чужбина, мобилното приложение ECC-Net: Travel също може да ви помогне да обясните на търговец на неговия език какъв е проблемът и какви са правата ви. Това приложение съдържа информация за най-честите проблеми, с които се сблъскват потребителите, например закъснения на полети или отменени резервации за настаняване.

Завършили сте училище и се чудите накъде?

Младежката гаранция ще ви помогне

Притеснявате се за следващите стъпки, след като сте завършили образованието си? Лятото е добър момент да обмислите какво да правите по-нататък. Младежката гаранция може да ви помогне да си намерите работа.

Всички страни от ЕС са поели ангажимент да гарантират, че младите хора получават качествено предложение за работа, чиракуване, стаж или продължаващо образование в рамките на 4 месеца след като напуснат системата на образование или загубят работата си. За повече информация за младежката гаранция във вашата страна и за това къде да се регистрирате, за да получавате предложения, вижте страницата в уебсайта на Европейската комисия за заетост, социални въпроси и приобщаване.

Ако сте обществен орган, отговарящ за изпълнението на младежката гаранция, можете да използвате инструментите (включително визуални материали и приложения за социалните медии), разработени от комисията с цел насърчаване на младите хора да се регистрират.