Билетите за пътуване с влак драстично поскъпват

Увеличението цените им е с цели 20%

„Българските държавни железници“ (БДЖ) променя цените на билетите за пътуване с влак заради драстичното увеличаване на разходите на дружеството през последните няколко години, съобщиха от пресцентъра на националния железопътен превозвач. Увеличението ще бъде средно с 20% и влиза в сила от 7 май 2024 г. Без промяна ще останат цените на железопътните карти „Дете“, „Учащ“, „Семейство“ „ТПЛ“ и „Възрастен“, които са на символична стойност от 1,00 лв.

Националният железопътен превозвач не е променял своите цени от началото на 2012 г., с изключение на индексиране през 2020 г. с 1,8%. Само за периода от 2021 г. до края на 2023 г. разходите на дружеството са се увеличи с 23,2%. В това се включват увеличенията в основните разходи за гориво, електроенергия и трудови възнаграждения на служителите, като се има предвид, че БДЖ е един от най-големите работодатели в страната. По данни на Националния статистически институт индексът на инфлация за периода 2021 - 2023 г. е 31,9%. Това е причината националният железопътен превозвач да актуализира цените си спрямо повишените разходи, се посочва с съобщението. 

БДЖ купува двуетажни влакове

Цените на билетите за пътуване с влак ще бъдат увеличени средно с 20% в зависимост от вида на превозния документ. Актуализират се и цените за резервация на запазено седящо място и място за пътуване в спален и кушет вагон. Увеличение ще има и в абонаментните карти и картите „Класик” и „Младеж“. Те дават право на 50% намаление от цената на билета за пътуване във втора класа на пътническите и бързите влакове при неограничен брой пътувания за една година от датата на издаване на картата. 

Превозът на деца до седемгодишна възраст ще се осъществява безплатно срещу предоставяне на документ, удостоверяващ възрастта на детето и задължително издаване на билет с нулева стойност. При пътуване със спален вагон и ползване на отделно легло отпада необходимостта да се заплаща половината стойност на билета за пътуване на деца до седем години, уточняват от дружеството. 

На 1 април кабинетът в оставка одобри близо 32 млн. лева за закупуване на 76 модернизирани вагона за „БДЖ-Пътнически превози“, както и отпусна 154,6 млн. лева безлихвен заем на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ за два железопътни проекта.