Транспортен експерт: И добри зимни гуми не могат да ви спасят при поледица

Няма зимни гуми при товарните автомобили, имаме нужда от добре поддържани пътища, казват от транспортния бранш

При последния снеговалеж два ТИР-а затапиха двете основни магистрали у нас. Хиляди се оказаха заклещени в километрични задръствания. Регионалният министър Николай Нанков публикува в социалните мрежи снимки на гумите на единия от виновниците за хаоса. Идеята на институциите за задължителни зимни гуми при камионите обаче изправи транспортния бранш на нокти.

Трудно би могло да се каже дали само гумите са виновни за обръщането на този камион. Държавата винаги определя, че транспортния бранш е виновен и обратното. Аз бих застанал на страната на транспортния бранш. В момента, когато се обяви, че ще има Акция „Зима”, не видях никъде да има организирано спиране на автомобилите от 20 до 30 ноември, коментира председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов за Нова ТВ.

Според него проверки на автомобилите и камионите могат да се правят и по границите, но е категоричен, че при поледица и със зимни гуми да карате, те могат да не ви спасят от евентуално автотранспортно произшествие.

Задължение на държавата е да поддържат пътя в такова състояние, че ТИР-овете да се движат спокойно. Защото на заледен участък каквито и гуми да сложите, няма как да не се подхлъзне автомобила, посочи Иванов. 

Държавните институции са на мнение, че ако бъде наложено на всички товарни автомобили да карат със зимни гуми при зимни условия, ще бъдат предотвратени голяма част от пътнотранспортните произшествия и ТИР-овете ще се движат по безопасно по пътищата. На противното мнение е транспортния бранш, който твърди, че няма зимни гуми за товарните коли. Според тях, ако тяхното въвеждане стане задължително, разходите им ще скочат до 6 000 лева на кола, което означава да се направят сериозни инвестиции, с които повечето от тях не разполагат. Те обаче са категорични, че вместо зимни гуми е по-нужно да имаме добре поддържани пътища. 

Засега все още няма яснота как точно ще бъде формулирано в закона задължението камионите да се движат със зимни гуми в студените месеци. Чака се мнението на експертите. Те ще преценят и дали трябва да се завишат санкциите при шофиране с износени гуми, които в момента са между 50 и 150 лева.