​Балтийският провал или как Путин доведе флота до предаварийно състояние

От Цушима (1905 г.) насам руският флот е в перманентна криза, но не поради вражески удари

Капитан I ранг о. з. Васил Данов

С указ на президента Путин е снет командващият Балтийския флот вицеадмирал Виктор Кравчук. От служба са отстранени близо 50 адмирали и старши офицери, някои от които са предадени на прокуратурата. За изпълняващ длъжността „началника на щаба” е назначен вицеадмирал Игор Мухаметшин от Тихоокеанския флот. Временно за командващ ще се пробва досегашният шеф на Военноморската академия вицеадмирал Александър Носатов.

Вицеадмирал Виктор Кравчук

Балтийският провал идва в изключително неудобен за режима на Путин момент. Руското политическо и военно ръководство смяташе да шантажира Финландия и Швеция, които разглеждат перспективите си за присъединяване към НАТО, с растящата бойна мощ на Балтийския флот.

Ако Финландия влезе в НАТО, Русия ще „предприеме ответни действия”, заяви Вл. Путин на съвместна пресконференция с финландския президент Саули Нийнистьо.

На 10 април т. г. министрите на отбраната на петте държави от Северна Европа - Швеция, Норвегия, Исландия, Дания и Финландия, публикуваха съвместна декларация за необходимостта да се противодейства срещу руската военна заплаха, като нарекоха действията на РФ

„най-сериозната опасност за европейската сигурност”

През май Швеция и Финландия за първи път участваха в среща на външните министри на НАТО, а на 8 и 9 юли премиерите на двете страни ще присъстват на работна вечеря на срещата на върха на НАТО във Варшава. Швеция наскоро ратифицира споразумение с НАТО за приемаща страна, което позволява на Алианса да действа на шведска територия с тренировъчни цели и при кризи, включително и военен конфликт.

Адмиралските уволнения в руския Балтийски флот напомнят за август 2000 г. и за трагедията на атомната подводница „Курск”. Твърде малко неща са се променили оттогава, освен датите в календара и личното тегло на съветските (руските) адмирали, угоени с повишените заплати.

От Цушима (1905 г.) насам руският флот е в перманентна криза. Не поради вражески удари.

През 2003 г. при щурмови условия в Баренцово море потъна бракуваната атомна подводница АПЛ 627А, проект «Кит» К-159, теглена на буксир в последния си курс. В отсеците й намериха смъртта си 9 офицери и мичмани, които според уставите и правилниците в никакъв случай не е трябвало да се намират на борда. За допуснатата „небрежност” командващият Северния флот вицеадмирал Генадий Сучков, който ръководи плаването на подводницата от командния пункт на флота, сяда на подсъдимата скамейка.

През декември 2011-а избухва пожар в атомния подводен крайцер К-84, проект 667БДРМ «Екатеринбург», изведен на малък ремонт в Росляково, недалеч от Мурманск. На косъм светът се разминава с ужасна катастрофа: преди докуването на подводницата не са снети стратегическите ракети и торпедата с ядрени бойни глави. В резултат на пожара, оскъпил ремонта на ракетоносеца с още един милиард рубли, се разделя с поста си главнокомандващият ВМФ адмирал Владимир Висоцки.

При последното ЧП в Балтийския флот няма човешки жертви. Но Министерството на отбраната констатира „сериозни пропуски в организацията на бойната подготовка и в ежедневната дейност на родовете войски и сили, небрежно отношение към настаняването и храненето на личния състав, липса на грижи за подчинените, подаване на неверни сведения и доклади за реалното състояние на службата в подчинените части, съединения и кораби”.

След няколкомесечна работа комисия от Министерството на отбраната е разкрила серия от провали, пропуски и лъжи, характерни за съветската военна школа: грубо незачитане на най-наболелите нужди на личния състав; опити за измама на вишестоящите инстанции (очковтирательство); кражби на храна, на финансови и материални средства.

В някои от проверените поделения младите матроси са били принудени на спят върху голи и мръсни дюшици, без да получават спално бельо в течение на месеци. В столовите се раздава храна, която по никакъв начин не съответства на разпоредените от МО таблици и разкладки. В Калининградска област офицерите и семействата им живеят в разпадащи се „общежития”, строени преди Втората световна война и оставени без нито един ремонт до 2016 г. Същата престъпна небрежност е констатирана и при ремонта на бойните кораби.

„Морският вълк” Вл. Путин носи пряка отговорност за гибелта на 118-те военни моряци от „Курск”

Въпиющ пример дава аварията на дизелната подводница „Краснодар”, предназначена за Черноморския флот. Поради непрофесионални действия на екипажа са повредени рубката и някои от устройствата за маневриране. Командването на Балтийския флот прави 

опити да скрие и тази авария

Месеци наред командващият изпраща към Москва изпълнени с оптимизъм доклади: „всичко е наред”; „издигаме бойната готовност”; „изпълняваме бойните стрeлби и тренировки в съответствие с изискванията”; „корабите, оръжието и техниката са в изправност”; „личният състав е обучен и готов да изпълни всяка повеля на Родината”. Както в онази стара иронична песничка на Леонид Утьосов, превърнала се в метафора на съветския строй: „А в основном, прекрасная графиня, все хорошо, все хорошо...” Нищо, че замъкът е изгорял, негово височество г-н графът се е обесил, а конете и прислугата са избягали. Като махнем лошите неща, всичко е наред.

След бодрите отчети МО отправя послания към страната и към света, че „два пъти червенознаменният Балтийски флот е сред лидерите в издигането на бойната готовност и боеспособността на ВМФ”.

Но матросите, които спят върху голи дюшеци и офицерите, свиращи се в рухващи общежития, се присмиват на голямото началство: „Лъжи. Нелепи, брадати лъжи...” Споделят преживяното с роднини и приятели. Пишат до медиите. Разбират, че щом е така в „дважды Краснознаменный Балтфлот”, какво ли е в малките градчета и селца на „кипучая, могучая”?

Ако имате време през това лято, прочетете отново Новиков-Прибой.