Кой колко спечели от явлението Николай Бареков?

Новият политик хвърли 250 000 лв. за тениски с лика на Ботев, издръжката на Нешка и ансамбъла му стрували почти 1 млн.

През последните няколко месеца образът на бившия водещ преливаше отвсякъде и съвсем логичният въпрос към него беше - откъде са парите. "Предупреждавам, че ние правим много скромна кампания с по един спектакъл на Нешка Робева и пари за купуване на гласове нямаме", отговаряше Николай Бареков. 

Новият политик  не започна надпреварата за европейските избори наравно с останалите. Когато откри официално предизборната си кампания на 25 април в Пловдив, той вече беше с няколко обиколки пред другите партии. Съвсем буквално. "България без цензура" е на колела от септември миналата година, като преди кампанията Бареков успя да направи още един тур за овации за "повдигане самочувствието на българския народ" с концерти в десетки градове.
Според данните, обобщени от Института за развитие на публичната среда, цитирани от "Капитал" който прави мониторинг на договорите на медиите с партии  към деня на изборите сумата, която "България без цензура" е вложила само в медийната си кампания, надхвърля един милион лева. Наблюдението е извършено на базата на 34 медии, от които 14 още не са обявили стойността на договорите си. Тази сметка е без евентуалните отстъпки, които медиите правят.

Изпратихме въпроси до пресцентъра на "България без цензура", в които ги помолихме за разбивка на разходите им по кампанията по пера. Получихме следния лаконичен отговор: "Всички отговори на въпросите ви, свързани с партийните разходи за предизборната кампания, ще бъдат оповестени публично, съгласно сроковете и процедурите, заложени в Изборния кодекс."

Свързахме се и с фирмите, извършвали рекламни и PR услуги за новата партия според списъка, обявен в Сметната палата. Те също категорично отказаха да предоставят информация за количествата и стойността на поръчките, които са изпълнявали. Даннни, които така или иначе ще бъдат публични, защото ББЦ има един месец да ги декларира пред Сметната палата, след което то да стане публично достояние.

Докато изчакваме официалния отчет на партиите и техните доставчици обаче, решихме да направим една примерна груба сметка колко би струвал остатъкът от кампанията на Бареков - този, който се случва извън екрана. Опитът ни не претендира нито за точност, нито за изчерпателност, а само цели да постави общата рамка на това как се разгръща кампания от подобен мащаб. За всички изчисления сме използвали прогнозни количества и сме поискали оферти от фирми, които доставят или са използвали подобни услуги.

В тези сметки не влизат разходите за наем и поддръжка на офисите на движението. В София централата на Бареков е в хотел Хемус (две големи помещения, които видимо са над 200 кв.м), а отделно има офиси в из цялата страна. "Нямаме скъп офис, най-хубавите офиси са във Варна и Пловдив. Пловдив дойде по линията на дарител, който е помагал преди това на СДС и реформаторите, във Варна дойде от БАСТА", коментира Бареков и каза, че не знае колко струва издръжката защото не се занимава с нея. Любопитното е, че в списъка с дарителите не е посочено той да е получавал такова дарение.

От източник в сектора за маркетингови проучвания  научи, че много преди европейските избори за Бареков е работила американска фирма, която е поръчвала проучвания. Този разход също не влиза в сметките ни.

Освен разходите си за медийно отразяване, според източник на "Капитал" от пазара, пожелал анонимност, "България без цензура" е наела 300 билборда в цялата страна. Само изработването на винилите за тях би трябвало да струва около 14 хиляди лева. Отделно цената за един билборд, който да стои в продължение на месец, докато трае кампанията, е около 300 евро, което прави около 180 хил. лева общо.

По време на обиколката си в страната "България без цензура" е провела срещи с избиратели в общо 26 спортни зали, театри и читалища. С помощта на хора от бизнеса за организиране на събития изчислихме, че за наемите на залите партията е платила не по-малко от 20 хиляди лева (сметката е силно занижена, защото за наема на залата във Враца например директорът съобщи, че Бареков дължи 1500 лв.)

Проверихме също така по колко души събира всяка една от тях и ако се доверим на Бареков, че са били препълнени, то излиза, че събитията са били посетени около 18 хиляди души. Към тях можем да добавим и публиката на още няколко празнични концерта, организирани от партията - два в столицата, един в Банско, един в Пловдив и един в Сливен (там е била ангажирана фолкпевицата Роксана, която взима по 2000 лева хонорар за участие), както и още стотици ръце, които е стиснал новият лидер по села и паланки. Тоест около 22-23 хиляди би следвало да е минимумът, в който са били отпечатани рекламните и агитационните материали на структурата. Както разбираме по описанието на сключените договори в Сметната палата, мърчандайзингът на Бареков включва тениски, шапки, знамена и знаменца, дипляни, плакати, торби и найлонови пликове, значки, листовки и сапуни с логото на партията. За разпространението им се грижи специална подвижна станция на колела, която става на сцена и е брандирана с отличителните знаци на "България без цензура", която също прави обиколка на страната и раздава агитационни материали. Тя е собственост на фирмата на съпруга на Мария Капон "Феър тийм" ООД, която се занимава с организирането на панаири и фестивали и предлага такава техника. Пред "Капитал" Мария Капон каза, че не знае да има договор с Бареков и че, ако има, това е станало през агенция.

Така например според източник на "Капитал" само тениските с лика на Николай Бареков и Росен Петров са били около 30 хил. бройки. Една бройка тениска с печат може да струва най-много 2.50 лева, което прави общо 75 хиляди лева. Това е вариантът минимум. Освен тези обаче "България без цензура" отпечатваше и тениски с ликовете на Васил Левски, Христо Ботев, както и двамата възрожденци в комбинация с Нелсън Мандела. Според друг източник на "Капитал" от пазара общият брой на тениските е бил около 100 хиляди, тоест около 250 хиляди лева би следвало да са били изразходени за отпечатването им. Ако приемем, че са били изработени и минимум 20 хиляди шапки, то това са още 30 хиляди лева. Отново по данни от пазара плакатите, разлепени из цялата страна, са били около 2 млн. бройки. Ако вземем дори само стандартния им размер 50x70, то разходите по отпечатването им са около 190 хиляди лева. Дипляните, които разказват програмата на партията, засякохме веднъж в тиража на вестник "Уикенд" и по три пъти в "Стандарт" и "24 часа". Това прави около 518 хиляди бройки, разпространени само с тиражите на вестниците или около 50 хил. лева за отпечатването им. Ако добавим и тези, раздавани на ръка по време на турнето, сумата би могло да се удвои. Разбира се, тези изчисления са по-скоро в брутни стойности и няма как да обхващат отстъпките, които вероятно са договаряни с доставчиците на услуги и печатниците. Също така не сме включили по-дребните "подаръци" за избирателите като знаменца, значки, найлонови пликове и (извинете) сапунчета.

Още по-добра илюстрация на мащаба и разточителността на кампанията на Николай Бареков обаче са допълнителните прояви, които спонсорира партията му и спонтанните дарения, които новият политик прави от добро сърце и с "лични средства". Така например само в рамките на месеца на кампанията "България без цензура" е организирала футболни турнири в четири града, няколко състезания по класически и свободен стил борба и първия етап на националния шампионат по рали-крос. Според специалист в организирането на спортни мероприятия един турнир по футбол, в който участват между 8 и 16 отбора, с осигурени парични и предметни награди за победителите, кетъринг и ако приемем, че за терените не е плащан наем, излиза грубо около 1000 лева на проява. При борбите, които се случват на открито, ББЦ е осигурявала парични награди и един овен за победителите, а при рали-кроса е осигурила наградния фонд и отделно спонсорира един от отборите в състезанието. Отделно в хода на кампанията "Евромайки"-те организират детски празници, футболни турнири, творчески работилници и училищни конкурси, като на всяко от събитията се раздават подаръци на децата. На 6 май, Гергьовден, "България без цензура" организира и раздаването на курбан в 9 града в страната. Самият Бареков се беше похвалил пред медиите при организирането на предишна подобна проява, че за да нахрани много гърла с един курбан са отишли около 1 теле и 16 овце. Според пазара цената за живо тегло е около 3 лева на килограм, тоест едно теле струва между 900 и 1000 лева. Хайде сега умножете по 9 града. Отделно от това, докато кандидатите му за евродепутати сипват с черпаци курбан на гражданите, лидерът на партията домакинства обяд за 150 души в столичен ресторант, както пише в прессъобщението на "България без цензура" - за "полковниците и генералите от партията".

По време на кампанията коалицията явно има и отделен бюджет за добротворчество. Шест хиляди лева получи читалището в Карлово, за да подмени осветлението в театралната си зала лично от Николай Бареков, 300 лева получи читалището в село Доброславци от втория в листата Ангел Джамбазки. Отделно лидерът на ББЦ раздаваше пари на пострадали от природни бедствия - по 500 лева за семейства в по-лошо положение и по 200 лева за къщите с по-малко щети в пометеното от смерч село Чепинци. В домовете за възрастни хора в Разград и Бургас партията пък раздаваше аптечки и апарати за кръвно налягане.

При една от предишните обиколки на Бареков из страната "Капитал" изчисли, че цялото турне на "България без цензура" с все сцените, хонорарите на изпълнителите от ансамбъла на Нешка Робева, издръжката на целия екип, който пътува, разходите за осветление, озвучаване и използване на сцена, охраната и медицинското обслужване на мероприятията, наема на автомобили и горивото, е не по-малко от 840 хил. лева.

Така, ако съберем накуп всички разходи, направени в рамките само на месеца, в който тече предизборната кампания, ще получим минимум сумата от 2.7 млн. лева, т.е. лимитът е надминат със 700 хил. лв.

Към тази сума трябва да бъдат прибавени и разходите за застъпници, наблюдатели и предсатавители на ББЦ, които участваха в изборите. В това отношение Бареков е рекордьор - общо 20 хил. души работеха за неговата партия. Бареков отрече да им е плащал хонорари, но според различни публикации в медиите те са получавали между 40 (в. "Сега") и 50 лв. (в. "Преса"). Това означава, че сумата може да достигне 3.7 млн. лв. и това без храната и разходите за транспорт за тези застъпници.

Без тези разходи, ако разделим 3.7 млн. лв., които вероятно са похарчени за гласовете, които получи Бареков на изборите за Европейски парламент, излиза, че един глас му е струвал 15 лева и 50 стотинки. Това при презумпцията, че той не е купувал гласове.