Главният архитект на София: Ще ограничим "паразитния трафик" през центъра на столицата

Трябва да се ограничи разширяването на зоните за паркиране там, където може да има пешеходни зони, смята експертът.

Доклад за градската среда, изработен от световноизвестния архитект Ян Геел, предвижда увеличаването на пешеходните зони и велоалеите. Представи го Йорданка Фъндъкова, която припомни, че специалистът по градска среда е бил поканен преди година, за да помогне на работата по превръщането на София в зелен град.

Датският специалист по градско планиране Ян Геел коментира пред БНТ, че София е един от най-зелените градове, но като повечето изтоноевропейски градове и нашата столица страда от приоритизирането на автомобилния транспорт пред по-устойчивите начини на предвижване като обществен транспорт, пешеходно и вело предвижване.

"Приключихме много успешен проект в Москва и резултатите са фантастични. Един град, изцяло завзет от автомобилите, сега се превърна в нещо съвършено различно. Сега се говори за бейби буум, защото има хубави пейки, площади и паркове, но белите нощи в Русия създават проблеми в това отношение. Москва сега е много по-красив град и това беше постигнато за пет години. В Ню Йорк се работи десет години, в Копенхаген бяха необходими 55 години и наистина се стигна до един много красив град", разказа Геел.

Хенриета ван Бер подчерта, че е важно пешеходните зони в София да се свържат в пешеходни маршрути, като така улиците, площадите и градините ще бъдат свързани в едно. Това според нея ще подобри средата на живот в София и ще облекчи трафика в центъра.

"Предстои разширяването на пешеходната зона на Витошка до Света Неделя и там на площада трябва да се опитаме да укротим движението, за да подобрим качеството на живот на хората тук. С този проект се занимаваме в сътрудничество с градските власти", заяви тя.

Главният архитект на София Здравко Здравков заяви, че е важно да се промени начинът на мислене по такъв начин, че София да стане по-зелен и пешеходен град.

Това според него ще стане, като се ограничи т.нар. „паразитен трафик“ през центъра на града и се ограничи разширяването на зоните за паркиране там, където може да има пешеходни зони.

"Интересен е анализът, който се направи. 22 хиляди автомобила преминават през центъра, като правилното решение е да се пренасочи трафикът към ринговете. Не е необходимо да се преминава през центъра. Нивата на моторизация са едни от най-високите, затова трябва да стимулираме да има повече пешеходци и велосипедисти. Трафикът няма да премине под Ларгото. Ще довършим пешеходните пространства и бул. „Витоша“ да се свърже с Градската градина и пешеходното предвижване да се свърже с Ларгото и бул. „Мария Луиза“. Въпросът е как да дадем възможност на пешеходците да се придвижат към Лъвов мост и дори района отвъд Сливница, който е пренебрегван", каза Здравков.

Датският урбанист Ян Геел припомни, че градското планиране, при което се дава приоритет на автомобилния трафик, е от 20-е години на миналия век. По думите му съвременната тенденция в световното градко планиране е да се правят устойчиви градове, в които се стимулира движението - пеш или на велосипед, което лекува съвременния проблем на застояването.

"Хората трябва да се движат повече. След 50 години седене по автомобилите и заседнал начин на живот, трябва да мислим как да се движим повече. Това е световна тенденция. Къде да се насочи движението е един по-дребен проблем в една голяма промяна към по-хубави градове.
Работата по преустрояването на София ще продължи", заяви Хенриета ван Бер.

Главният архитект на София Здравко Здравков напомни, че най-важната част от доклада е за градската идентичност на София и безценната близост на столицата до Витоша.

"Затова има препоръки да се осигури визуален коридор към планината, затова направихме предложение да има рестрикции за височината на сградите в определени райони. Другото, което предлага докладът, е обвързаността. Задачата, която са ни поставили, е да свържем пешеходните зони в маршрути".