Росен Желязков: Има моменти, в които се нуждаем от обединение, а не от "щипка катран"

Битката за пакета "Мобилност" ще е много тежка, заяви министърът

Росен Желязков

Росен Желязков

 Битката за пакета „Мобилност“ ще е много тежка – не може да има щипка „катран“ в моменти, в които трябва да сме най-обединени. Това каза пред „Фокус“ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщения Росен Желязков по повод пакета „Мобилност“ и във връзка с твърденията, че страната ни не е направила достатъчно по време на европредседателството в защита на превозвачите. Според него това е българска черта - посочваме някой за виновен, за да ставаме симпатични на аудиторията.

„Тази теза, че не е защитен националният интерес, се прокрадва от време на време. Понеже е толкова несъстоятелна, затова никой не намира в нея чисто политическо основание да я вади аргументирано“, коментира Желязков. „Пакетът „Мобилност“ е съвкупност от няколко законодателни предложения. Те са свързани с достъпа до пазара и професията, с командироването на шофьорите, тема, свързана с каботаж, с почивката и времето за управление на превозното средство и тахографи“, посочи транспортният министър и уточни, че понеже те са разписани с различни законодателни актове, затова техните изменения условно се наричат пакет. Тъй като измененията станаха известни и като пакета „Макрон“, Росен Желязков поясни, че само една от темите в исторически план е защитавана от Макрон като негова линия, още когато е бил министър във Франция, а именно командироването на работниците. 

„Всички други теми са инициални теми по принцип на европейската комисия. Мисля, че само у нас този пакет получи името на „Макрон“. Това е някакъв никнейм, който в Европа не се припознава като такъв, затова се нарича Пакет за мобилност 1“, каза още министър Желязков. Във връзка с твърденията, че страната ни не е успяла да убеди Макрон по пакета „Мобилност“, министърът обърна внимание, че това е законодателна инициатива на ЕК, не е на Франция. 

„Тук не става въпрос за двустранни разговори, за отношения България – Франция или България друга страна. Естествено на ниво Европейски съвет може да се настоява, да се лобира, но когато се стигне до гласуване, гласува се от министри на съвет, от депутати в парламента. Там позициите са и партийни, и национални и разделени по признака, за който ние непрекъснато говорим, че се фрагментира пазарът- на периферни държави и централноевропейски. Настоящите и бъдещи членове на ЕП ще се сблъскат с подобен подход в европейското законодателство не само по отношение на мобилността, а по отношение на всички теми, които разделят държавите на различни скорости и различни географски признаци“, каза още Росен Желязков. Според него не може да се упрекват управляващите, че не са положили усилия по време на председателството за пакета "Мобилност". 

„Политическата теза, особено, ако е в предизборен контекст, няма за цел да изложи алтернативен факт, а просто да хвърли бомба в пространството“, коментира още Желязков. Той изтъкна, че нито една държава от „Групата на единомислещите“ към този момент вътрешно не се е била упреквана за това, че не е направила необходимото. „Вижте в момента как работихме с колегите от левицата в европарламента, със Сергей Станишев, с Петър Курумбашев“, посочи Желязков и благодари на Ангел Джамбазки и на другите членове в ЕП, защото страната ни действа като една добре смазана машина.