Моралът в Църквата пропада – след ресторант до храм отвориха и бар в Софийска митрополия

Сред духовниците назрява бунт срещу своеволията на владиците и бездействието на патриарха

Христо Попчев

От началото на този месец родния хай и лайф и дженд и всичко що е фрий и ню бяха зарадвани с нов бар „Disquared“. Шеговито наричан в медиите гИнкиното. Поредно заведение точно до църква, този път на пъпа на София на пл. Св. Неделя, на метри от входа на църквата Св. Марина, на метри срещу столичния катедрален храм Св. Неделя, под параклиса на Богословския факултет и на гърба на църквата Св. Петка. В двора и под носа на софийския митрополит и български патриарх и дузината му помощници, съветници, защитници, приказчици, канонисти, прависти и т.н. Бар „Disquared“ е част от църковните имоти на пл. св.Неделя. 
Според публично обявения  през м. март т.г. договор между Софийска митрополия и фирма Инерком (гИнкината), повечето от църковните имоти на площада са дадени на фирмата с договор за 10 г. и задължително продължаване с още 4 пъти по 10 год. (т.е. за 50 год.). 
Бар „Disquared“ е второ питейно, увеселително и развлекателно заведение изградено при „пълно зачитане, изпълнение и спазване“ Устава и каноните на Църквата. Първото заведение бе обявено през август 2017 г. от елктронните медии и телевизиите. Тогава обществеността бе скандализирана от предстоящо откриване на ресторант с арабско име в двора и непосредствено до входа на столичния храм „Преображение Христово“ в кв. Лозенец. Въпреки протестите на обществеността в края на февруари 2018 г., през първата седмица на великия пост, ресторантът беше открит на бляскава церемония и заработи под друго име. Срока на договора (по публикации), е за над 15 год. Свещеника - председател на храма, допуснал гаврата е

повишен от софийския митрополит и патриарх и е назначен в още една църква

При ресторанта и бара изключително грубо е нарушен църковният Устав, в който е казано: „. . . да не се откриват около храма и на разстояние по-близо от 100 м търговски и туристически обекти, питейни, увеселителни и развлекателни заведения, както и да не се развиват дейности, които противоречат на православната вяра, църковния живот и традиция“. Незачетени и също така  изключително грубо са нарушени и каноните на светата православна църква, един от които, гласи: „никой не трябва да устройва вътре в свещените огради кръчмарница или да излага ястия, или пък да върши някаква дребна търговия; понеже нашият Спасител и Бог получавайки ни със Своя по плът начин на живеене, е заповядал да не правим дома на Неговия Отец дом на търговия. Той и на менячите разсипал парите и изгонил ония, които направили светия храм светско място. За това, който бъде изобличен в казаното, нека бъде отлъчен“. Още по-тежко и ужасяващо е повтарянето и двойното незачитане и нарушение на църковния устав и каноните на светата православна църква. Канона казва: „Смъртен грях е, когато някои, като съгрешават, не се поправят. Но по-лошо от това е, когато безсрамно въстават срещу благочестието и истината, като предпочитат мамона пред покоряването на Бога и не изпълняват Неговите устави и правила. У такива няма Господа Бога . . .“
Освен в етично и духовно отношение, Уставът на църквата е грубо нарушен във връзка с правомощията на отделните църковни поделения и органите им за представителство и управление. Съгласно Устава на църквата (чл.58, т.38) само Св. Синод в пълен състав може: „. . . да разрешава, по предложение на епарийския митрополит, учредяването на вещно право на строеж за срок до 50 години и вещно право на ползване до 25 години върху имоти собственост на Българската православна църква – Българска Патраршия и нейните поделения – митрополиите, църквите и манастирите. Решенията на Светия Синод се публикуват в църковен вестник в двуседмичен срок от постановяването им“. Църковните настоятелства, епархийските съвети и митрополитите могат само да правят предложения за договори над 10 г., вещни права и строителство до Св. Синод. Стана ясно, че в посочените случаи ресторант, бар и договор с Инерком Св. Синод не е давал разрешение, а договорите са подписани без право за това и са

противоуставни и незаконни

 За съжаление, оказва се че това не са единствените противоуставни и незаконни действия, има и други подобни скандални договори за дълг период, давани и прехвърлени и други църковни имоти, грубо неизпълнение на разпоредби, превишаване на права и т.н.  Оказва се, че именно сега тече бързо прехвърляне на имоти и права към други фирми и лица. Църквата се обезкървява и разрушава. Бързо и необратимо. 
Само посочените случаи (все от Софийска митрополия) изискват отстраняване на прегрешилите лица и налаганеото им на най-строги църковни наказания. Това може да бъде направено от Синода. Но не е. Той не е предприел никакви мерки, включително и след повторението на греха, дори за параван не е назначил проверки от „компетентни“ комисии и с бездействието си е приел върху себе си посочените нарушения и погазване на каноните. Така Църквата се поставя в пълна самоизолация и затваряне, а в същото време митрополитите непрекъснато искат пари от държавата и данъкоплатците.

Според духовници, изключително бързо и все повече порочните и престъпни практики  се пренасят дълбоко в църковното тяло, и обхващат църковните поделения, които могат напълно безнаказано, да правят същото като това което им е пред очите. Пример от техните началници. При отсъствие на иерархия следва самоуправство и разпад на отделните части. В такива случаи един от начините за

оздряваване е активиране на вътрешната имунна система

В исторически план това е обединение на достойни свещеници и монаси, възстановяване на свещеническите братства и сдружения за защита на църквата от беззаконието и търсенето на отговорност от владиците. Дори не е необходимо на църковен събор, който не е свикан многократно пак в нарушение на Устава. Възможно е неподчинение и отделяне на единици в знак на несъгласие и омерзение. 
Видно е необратимото пропадане и отстъпление на Синода, невъзможността му да разбира най-вече собствените си  отговорности, същността на настоящето, дори жизнената важност на историческото ни богатство, завещано от предците ни. Неадекватно поведение. Демонстрация на безхаберие, власт, богатство, надменност, липса на елементарнен морал. И самоизолиране. Дори защото самото им легитимиране и представителна власт (на епископата) са съобразно валидността на актовете им за избор, които за някои от тях, не са по Устав и закон. До скоро, народа си обясняваше всичко само с външно влияние и зависимост, но все пак се надяваше на проява на елементарен разум и достойнство. Уви. Стигна се дотам, че по време на Българското европредседателство, на срещата на върха в София, през м. май т.г., Българският министър-председател бе принуден да заяви пред Европа и света, че срещу това е необходимо и по-добре Европа и Западните балкани да се интерират още по-силно, да са единни и добри, да говорят: „...Не е ли по-добре тези хора да са в преговори с ЕС или да ги оставим другите геостратегически играчи да дойдат и усилят и немалкото си в този момент влияние, което имат през мюсюлманите, православните християни. До края на юни пак ще имаме възможност да си говорим, но така или иначе много теми за размисъл сме си задали“.  

Мъдростта  на народа „извади ги на светло и ги виж“ даде резултат. Освен явното външно влияние и намеса, стана ясно и се разкри липсата на качества и потенциал в Синода. Некомпетентност, а може би и некадърност. 
През този месец тече задължителната лятна сесия на Синода. Очаква се синодалите вместо да направят необходимото по Устав, канон и закон, да препотвърдят и подпечатат с бездействие грубите нарушения и беззаконие. Окончателно. Стига вече. 
Видно е че спасение за бедстващата ни църква ще дойде от гражданите, от обществото, от народа, от миряните. И това по естествен път започва да се проявява. Граждани и сдружения вече, подемат инициативата за изготвяне на подписка за ограничаване правата и свалянето на отделни негодни владици и епископи. По съвсем законен и предвиден в конституцията и закона начин. Включително по българските и европейски правила за защита на личното и ненакърнимо право на вероизповедание. Личното и ненакърнимо право на истина, достоен живот, защита на религиозното общност и нейната институция. Подема се е подписка за промяна на закона за вероизповеданията. Ще се уведоми Вселенският Патриарх за беззаконията в родната ни Църква. Подготвят се отделни граждански искове и съдебни дела. Вратите са отворени.
Вадене на светло на истинското положение и беззаконията. Непекъснато. 
Оглушителното мълчание на народа отнема уважението и най-милото на синодалите статуса им на важни, отделени и изолирани. 
Да защитим родната ни църква и светото православие.