​Православни талибани с баданарка и вар убиха стенопис на Св. Петка

Това е фашизъм, казва авторът на унищожената фреска Нкилоай Панайотов

За скандалите в България няма почивен ден. Такъв беше и този укенд. Въпреки националния траур, след трагедията в Хитрино се случи нещо нечувано – в Севлиево православни талибани с баданарки и боя замазаха и заличиха почти осем метров стенопис на една от фасадите на новопостроения храм „Св. Петка“. Там бе изписан образът на българската закрилница, но религиозните терористи го унищожиха, произнасяйки анонимна присъда - не бил каноничен.

„ДОБРО УТРО ФАШИЗЪМ! УНИЩОЖАВАНЕТО НА СТЕНОПИСА В СЕВЛИЕВО?

GOOD MORNING FASCISM! TODAY MY MURAL HAS BEEN DEMOLISHED!“

Това написа вчера на стената си във Фейсбук известният български модернист Николай Панайотов, който от дълги години твори и живее в Париж. Той е автор на „скандалния“ образ на Света Петка. Творецът е и почетен гражданин на Севлиево, а всяко лято черпи вдъхновение в този край, рисувайки в ателието си в село Стоките.

Николай Панайотов прави стенописа дарение за новия храм. Проектът предварително е съгласуван и одобрен от митрополит Григорий от Търново, а църквата и фреската са осветени от владиката на тържество на 14 октомври – Петковден (виж снимката, б.р.).

Акцията срещу стенописа тръгва почти анонимно в социалната мрежа. Скалъпява се някаква петиция, която успява да събере едва 114 подписа, като някои от тях са анонимни. Блюстителите на каноничното Християнство, сред които се твърди, че има и зографи и богослови, настояват пред Великотърновския митрополит Григорий „загрозяващият стенопис да се заличи“. Паралелно с това в сайта Православие. бг се появява статия на богослова от Велико Търново Тодор Енчев.

Той заклеймява творбата на Николай Панайотов: „Конкретният стенопис няма нищо общо с традицията в православната иконография. Само този факт вече е достатъчен християните да отхвърлят приемането му за „каноничен“, както често се изразяват вярващите, които редовно участват в светата Евхаристия

Явно е, че това не е известно на автора на стенописа и само този аргумент е достатъчен да приключа с моя коментар. Това обаче не изчерпва проблемите, които този стенопис поставя пред нас. Следващият основен проблем е, че той не е литургичен, той не изпълнява основните функции, които една икона трябва да има: първо, християните трябва да разпознаят светеца, второ, той да е представен такъв, какъвто е обожен в рая, и трето, тази икона трябва да подпомогне вярващите в тяхната молитва. В този стенопис обаче не виждаме изпълнено нито едно от тези некодифицирани правила, без които едно художествено произведение не може да бъде наречено „икона“, пише с претенция преподавателят по църковни изкуства в Православния богословски факултет на Великотърновския университет.

Той поставя и проблема - какви са механизмите в Българската православна църква, които би трябвало да не допускат подобни явления.

Въпреки режисираното мирянско недоволство и до момента няма яснота каква е позицията на Търновския владика, който единствено може да се разпорежда какво да се случва с храма в неговата епархия. Въпреки това на 10 декември противници на стенописа вдигат скеле и с баданарки в ръце, като талибаните, които взривяват хилядолетни статуи на Буда,

унищожават образа на светицата,

без дори да знае и основния дарител за храма Богомил Петков.

„Месец, след освещаването на храма и стенописа, когато вече бях в Париж, неочаквано зад гърба ми е започнала кампания от Богословския факултет в Търново, че образът на светицата не е в канона. До тогава се спотайваха, а можеха да ме потърсят. Кампанията се води от Тодор Енчев, а любопитен факт е, че жена му изписва църкви и аз явно съм им взел хляба, казва пред Faktor.bg огорченият творец. Той обяснява, че лично е направил иконографско изследване на темата, дълго е работил по проекта, който е одобрен от митрополията, а след това и осветен, защото много са го харесали.

„Но явно съм нарушил интереси! Беше уговорено след пълното одобрение, че ще изписвам интериора в храма и аз започнах да работя по проектите в Париж. Абсолютно съм стреснат, защото нареждането за унищожение идва от богословите, а не от митрополията. Много ги е ядосало, че това е мое дарение, а богословите и иконографите трябва да печелят“, казва с ирония Панайотов.

Той коментира и критичната статия в Православие. бг. Според него авторът на текста Тодор Енчев се разкрива като ,,идеолог на копирането като висше православно творчество“. „Пълна власт на безмозъчната некадърна халтура. Как няма да изчегъртват и замажат моята ,,дяволска работа“, тия фашистчета не са пред вратата, те вече са вътре и колят и бесят“, коментира Николай Панайотов.

Той е категоричен, че статията в религиозния сайт е имала цел да го анатемоса, но страхливият й автор дори е нямал смелостта да спомене името на зографа на стенописа в Севлиево.

„Без съд, без присъда покриват с вар стенописа, защото не отговарял на канона. Просто така - власт на тълпата. Тъмно и мрачно Средновековие“, коментира с раздразнение скандалната тема анализаторът Илиян Василев. Той директно обвинява Църквата, че години наред мълчи и отказва да заеме позиция по който и да е проблемите на хората.

„Загинаха хора в Хитрино - да сте видели дори един служител да отиде и да помогне да народа си да мине през тази мъка и болка! Кога за последен път сте чули БПЦ да заеме позиция, да направи нещо за останали без покрив, без храна и без ласка? Но заеха позиция срещу бежанците.

Не бил стенописът каноничен - и кой го реши това - освен някакви самозабравили се "блюстители" на канона.

Църквата е това което сме ние, и това от което имаме нужда - това е канонът.

За това ще си останем в духовно отношение варвари - това е същото, което преди много години се е случило на Галилей. И той е нарушил канона.

А в случая работата на Николай Панайотов като естетика бе много над тъмните и сиви образи на изографисаната църква на баба Ванга в Рупите.

Най-голямата заплаха за тази държава са невежеството и простаците

И медиите мълчат за едно покушение на живо над духа на съвременния българин“, казва с гняв Василев.

Дори и да има някакво основание схоластичният спор, как трябва да се изографиса образът на Света Петка, то по никакъв начин не може да бъде оправдан начинът, по който се унищожава стенописът – без да бъде уведомен авторът, без с него да са водени каквито и да са разговори за евентуални корекции или търсене на друга стилистика, или просто за разрешение на проблема. Изпълнена по този дивашки начин наказателната акция обезсмисля всички доводи на блюстителите за каноничност. Лъсват единствено подли лични финансови сметчици. Ако днешните корифеи и „пазители“ на църковните традиции имаха власт и сили през 13 век, то едва ли световно достояние щяха да станат образите на Десислава и севастрократор Калоян от Боянската църква.

Сблъсъкът между модерност, вяра и канон съвсем не е български. Но за разлика от нашата убита след 45 години комунизъм православна църква, католическата дава светъл пример и то почти преди 80 години. В областта Савоя във Франция е издигната катедралата Église Notre-Dame-de-Toute-Grâce du plateau d'Assye. За сведение на другарите „експерти“ от православната инквизиця, в изписването на фреските и стъклописите участват Матис, Марк Шагал, Брак, Руо, Бонар, Фернанд Леже и др. (виж ТУК, б.р.), но стряскащият им и до днес модернизъм съвсем не убиват вярата и изкуството. Всъщност самият Николай Панайотов зографисва още през 1985 г. в абатството в Герас в Австрия стенописа „Благовещение“, но никой не го обвинява, че е извън традициите.

Заради това у нас, докато с фарисейски доводи и действия пазим канона,

храмовете опустяват, а вярващите стават все по-омерзени

от своите духовни пастири, които по „канон“ живеят в разкош и разврат, носят Ролекси за хиляди и карат Беемвета за стотици хиляди.

И още нещо много важно – православните талибани от Търновската школа забравиха, че извършиха това мародерство по време на коледни пости, оскверниха ги, убивайки осветения образ на българската светицата, сякаш това е Рождеството, което искат.