Ген. Стефан Попов: Закупуването на Ф-16 е последният шанс на българските ВВС да оцелеят

ген.Стефан Попов

ген.Стефан Попов

Ако има намаляване на пакетната цена да се стигне до намаляване на боеспособността на самолетите Ф-16 - такъв вариант няма. Това обясни в студиото на Нова ТВ бившият шеф на ВВС ген.Стефан Попов.

Вече сме 15 години в НАТО и по отношение на ВВС няма нито една съвместима система. Затова закупуването на оперативно съвместим на НАТО самолет, какъвто е Ф-16, е последният шанс българските ВВС да оцелеят в тази посока, категоричен бе той. 

Савов обясни, че един гол самолет не може да реагира в определена среда. А в случая ние не купуваме само един Ф-16, а купуваме една цяла система. И още по-важното е, че поддържането на самолет зависи от държавата производител, доколко тя ще бъде заинтересована да я поддържа, аргументира позицията си бившият шеф на ВВС и добави: 
Първо в България нямаме авиационна промишленост и зависим от страната производител. За това е по-добрият вариант да зависим от нашия партньор в НАТО - САЩ. И по време на Варшавския договор този принцип беше актуален. Без пари никой нищо не дава в съвременния свят. В предишните години се разпространяваше мнението, че големият брат ни е подарил нещо. Няма такова нещо - винаги всичко сме си плащали, каза още Попов.

Той коментира и проблема със самолетите Су-25, които предстои да бъдат ремонтирани.

Дали "Авионамс" може ли да направи ремонтите на Су-25 или трябва да отидат за ремонт в Беларус - това са решения, които се взимат от министърът на отбраната. Моето мнение не е важно, макар да имам опит и да мога да преценявам нещата от страни. Да се увеличи определен технически ресурс не е лесна работа. Но заводът, който ще ремонтира тези самолети, има тези права. От този ремонт обаче не може да се очаква някаква модернизация. Но българските ВВС са принудени да осигурят някакви средства за възстановяването на летателната способност на тези самолети и пилотите, които ще летят на тях, обясни генералът. 

Според ген.Попов много добър самолет е бил МиГ-29 - прекрасен самолет, любим на нашето общество, показван многократно на авиошоута. Той е трябвало да бъде поддържан както трябва, но на 8-та година е бил приземен, а летището в Равнец - закрито, посочи той.