Соня Йончева ще пее пред българската публика след дебюта си в “Ла Скала”

Критиците сравняват оперната дива с Мария Калас

Соня Йончева

Соня Йончева Личен архив - Соня Йончева

“България, идвам си! Тази вечер “Ла Скала”, утре репетиции в София! Нямам търпение!”

Обожествяваната Соня Йончева – както се полага единствено на примадоните в оперния свят, не крие вълнението си да пее пред родна публика. В навечерието на своя концерт на 18 юни в НДК тя се обърна с възторжени думи към всичките си почитатели чрез фейсбук. Само преди седмица българското сопрано дебютира в миланската “Скала” в ролята на Мими от операта “Бохеми” на Пучини и ще пристигне от най-престижната световна сцена, за да се срещне с публиката у нас. Компания на сцената ще й правят нейният брат – тенорът Марин Йончев, и венецуелският й съпруг Доминго Хиндоян, който ще дирижира събрания за концерта фестивален оркестър. Певицата ще изпълни любимия си Вердиев репертоар.

Макар и само от киноекрана, преди няколко месеца българските любители на операта се насладиха на участието й в “Травиата” от Верди на сцената на “Метрополитън”. “Най-добрата съвременна Виолета заедно с Анна Нетребко”, написаха критиците тогава за искрящата като шампанско, чувствена, но и драматична изява на Соня Йончева. “Много ми харесва да играя на сцената – казва тя в свое интервю. – Операта изисква особен вид концентрация, защото певецът трябва да внимава за техниката, дишането, изобщо за всичко, което затруднява интерпретацията. Докато театърът е друг свят. Затова се опитвам да съчетвам двете и да вдъхвам живот на своите героини, изтъквайки универсалността на чувствата. Именно това е тайната да пееш добре, но и да добавяш още нещо.”

Соня Йончева започва да учи пиано шестгодишна, а по настояване на майка си постъпва и в театрална школа. “Ако не беше тя, сигурно щях да стана художничка”, признава певицата и добавя, че до ден-днешен е запазила интереса си към изобразителното изкуство. Не операта обаче, а рокът е първото й страстно музикално увлечение. “Моите герои в детството бяха “Дийп пърпъл” и “Куин”, бях омагьосана от Фреди Меркюри”, казва още тя. Едва после дошло преклонението й пред Мария Калас.

На 19 години Соня Йончева напуска България, за да учи оперно пеене в Женева, а звездата й изгрява през 2010 г., когато печели конкурса “Опералия” на Пласидо Доминго. Не случайно българката стана една от оперните звезди, с които през май т.г. испанският тенор отпразнува във Виенската опера 50-годишната си кариера.

Днес 35-годишната оперна дива пее на най-престижните оперни сцени в целия свят, критиците и почитателите й я засипват със суперлативи, а гласът й е сравняван с този на Мария Калас. Кариерата й започва с бароков репертоар, но след победата на “Опералия” бързо е открита и за героините на Моцарт, Верди, Белини, Бизе, Пучини, Чайковски. През новия сезон Соня Йончева ще дебютира в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини, ще пее отново в “Ла Скала” в “Пиратът” от Белини, в Парижката опера ще участва в“Дон Карлос” от Верди, в “Мет” ще излезе на сцената в “Луиза Милер” от Верди, ще издаде и нов компактдиск с “Милосърдието на Тит” от Моцарт.

Но каквото и да я очаква, тя живее дръзко, защото от малка е научена, че всеки ден трябва да се представя така, сякаш няма нищо за губене. “Да бъдеш оперен певец е сериозно предизвикателство. Нужно е да се бориш от началото докрай, да преодоляваш страховете си и собствените си граници, понякога дори да се изправиш срещу музиката и текста” - казва още Соня Йончева. - Когато обаче шансът кацне на твоето рамо, трябва да го уловиш. Дори и да изпаднеш в екстремна ситуация – защото именно тогава се събуждат всичките ти сетива.”