Правителството ще проверява с "таен клиент" намалява ли административната тежест

Това се предвижда в мерки за трансформация на модела на административно обслужване

Администрацията на Министерския съвет да организира провеждането на проучване по метода "Таен клиент", за да се проследи прилагането на мерките за намаляване на административната и регулаторната тежест, приети от правителството през 2016, 2017 и 2018 г. Това се предвижда в проект за решение за мерки за трансформация на модела на административно обслужване в България, качен на правителствения сайт за съгласуване.

Документът има 5 приложения, в които подробно се описват всички видове административни услуги и процедури, как те трябва да бъдат променени и кои са отговорните за това институции. В решението се въвежда и задължение в срок до 31 март 2019 г. съответните министри да изготвят и внесат за одобряване от Министерския съвет проектите за промени на съответните закони, подзаконови нормативни актове и други нужни актове.

Сред целите на реформата е например различни видове удостоверения и документи, които досега се изискваха от хората и те трябваше да си ги вадят и предоставят пред институциите, вече да са "вътрешноадминистративни услуги". И администрациите да могат да си ги получават служебно от другите звена. Ще има "групиране на услугите на принципа "Епизоди от живота" и "Събития от бизнеса". Ще се стандартизират услугите на общините и ще се премине към комплексно административно обслужване", посочват вносителите.

В първото приложение - за опростяване на услугите за бизнеса, са предложени 198 мерки. Сред тях са да се запишат в закон всички изисквания, необходими за започването и за осъществяването на дадена стопанска дейност, както и за извършването на отделна сделка. Да се осигури "постоянен и безусловен достъп" до всички административни актове и формуляри, да се предостави пълна информация за сроковете, приложими в съответното производство, за дължимите такси и методиката за тяхното определяне.

Мерките обещават още да се осигури подходящо работно време за ползването на услугите и възможност за предоставяне на услугите по електронен път. Ще се изключи възможността административният орган да изисква повече от веднъж отстраняване на нередовности и/или предоставяне на допълнителна информация. Ще се дадат възможности за подаване на заявленията чрез териториалните звена на централната администрация.

В друго приложение са набелязани 515 мерки с които административните услуги да бъдат приведени в съответствие с Административнопроцесуалния кодекс, Закона за администрацията и Закона за електронното управление. Те са насочени към повече възможности за устно, дистанционно или електронно подаване на заявления, които макар предвидени в различните закони, за момента не се прилагат заради други законови и подзаконови празноти. Или за бъдещо спазване на изискването за еднократно събиране и създаване на данни. Предвиждат се и мерки, за да се състои реално обслужването на едно гише.

Предложени са 174 удостоверителни административни услуги, които следва да се предоставят единствено като вътрешноадминистративни услуги, като се прекрати заявяването на услугата от отделни лица и организации. Вносителите обещават така да бъдат заличени общо 373 административни услуги и регулаторни режими.

Ще отпадне например необходимостта от предоставяне на скици, данъчни оценки, удостоверения за липса на задължения към общините, данъчни декларации при придобиване на имот, удостоверения за характеристики на земеделски земи и др.

Ръководителите на болниците ще могат да издават актовете за раждане и смърт, като ще уведомяват за това общината, но гражданите няма да трябва да ходят до местната администрация.

Служебно ще се проверява придобито или признато в България образование, издадени решения за оценки на въздействието върху околната среда и др.

Сред вътрешно-административно събираните документи ще попадне и например удостоверенията, че лицето не се води на психиатричен отчет, като се запазва прегледа от психиатър. Предвижда се създаване на единен регистър на водещите се на отчет хора центровете за психично здраве на територията на страната, електронизация на регистъра и даване на достъп на всички администрации, които имат законово основание.

Служебно ще се презаверяват също скици, от издаването на които са изтекли 6 месеца, както и ще се издават и подновяват някои регистрации.

Ако човек иска да пусне в движение временно спрян автомобил, ще има възможност част от документите също да се събират от самата администрация.

Реформата обещава и намаляване на някои такси за услуги, както и регламентиране на изискванията за събиране на такси със закон. Ще бъде увеличен срокът на валидност на някои издадени документи (лицензи, разрешения, регистрации и др.).