Конгресът на САЩ публикува „Закона за санкции от Ада” - S.3336

САЩ не признава анексирането на Крим, иска пълна подкрепа за НАТО, осветяване авоарите на Путин

Късно снощи на страницата на Конгреса на САЩ бе публикуван пълният текст на проектозакона за новите санкции срещу путинска Русия. Те бяха приети на 1 август, а се очаква да влезнат в сила от 20 август. Новите санкции са заради опита да бъдат убити бившият руски агент Сергей Скрипал и дъщеря му с опасната химическа отрова „Новичок”. Някои американски анализатори вече  определиха проект като „Закон за санкции от Ада”, а други ги окачествяват като убийствени за режима на Кремъл. Те са изготвени и предстои да бъдат въведени от група сенатори от Републиканската и Демократическата партии, начело с сенатор Линдзи Греъм.

Документ, който е  под номер S.3336, е озаглавен "Закон за укрепването на НАТО, борбата срещу международните киберпрестъпления и налагане на допълнителни санкции срещу Руската федерация", а в своята кратка версия е озаглавен: " Законът за защита сигурността на Америка от агресията на Кремъл".

Законопроектът бе представен в Конгреса малко след срещата на президента на САЩ Доналд Тръмп с руския президент Владимир Путин в Хелзинки на 16 юли, като в него се съдържа както политическа декларация, така и списък с конкретни мерки, които законодателите предлагат да бъдат предприети в  отговор на действията на Русия.

В Законопроекта се изтъква, че САЩ не признава анексирането на Крим от Русия - по примера на декларацията от 1940, с която не се признава анексирането на Балтийските страни от Съветския съюз. Документът също така забранява на американската администрация да предприеме стъпки, насочени към излизането на страни от НАТО.

В отделни раздели от законопроекта  Русия е посочена като отговорна за използването на химически оръжия (става дума за отравянето на Сергей и Юлия Скрипал в британския град Солсбъри), за кибер атаки и вмешателство в президентските избори в САЩ през 2016 г., и изказани съмнения за военни престъпления, извършени от Русия по отношение на Сирия.

Предишният законопроект за санкции срещу  Русия бе приет миналата година с огромно мнозинство в двете камари на Конгреса.
Ето основните акценти от новия законопроект, синтезирани от Радио „Свобода”:


Разширяване на Закона за борба с противника на Америка чрез санкции

180 дни след влизането в сила на Закона за защита на Америка от агресията на Кремъл, президентът трябва да наложи санкции на:

(1) политици, олигарси и други, които са ангажирани - пряко или непряко, в незаконни и корупционни действия от името на президента на Руската федерация Владимир Путин, както и хора, които действат от името на същите тези политици, олигарси и длъжностни лица;

(2) руски административни юридически лица, които извършват незаконни и корупционни дейности от името на президента на Руската федерация Владимир Путин;

(3) членовете от семействата на лица, посочени в параграфи 1 или 2, които получават значителни печалби от упражняваните от тях незаконни и корумпирани дейности; 

(4) лица, включително финансови институции, които извършват парични сделки с лицата, описани в параграфи 1, 2 или 3.

Раздели 236-237. Санкции по отношение на инвестициите в енергийни проекти

180 дни след влизането в сила на Закона за защита на сигурността на Америка от агресията на Кремъл президентът трябва да наложи санкции в случай, че едно лице, което знае за закона, инвестира в енергийни проекти извън Русия, които принадлежат към руските публични и публично-частни дружества, суми, надвишаващи $ 250 милиона.

Що се отнася до самите руски енергийни компании, в Законопроекта се предлага:
Санкциите да се отнасят до лица, които продават, отдават под наем или предоставят на Руската Федерация стоки, услуги, технологии и финансиране за повече от 1 милион долара.

Предлага се още да има забрана за доставка на следните стоки:

 б) стоки, услуги, технологии, финансиране или друг вид подкрепа, които могат значително да помогнат  Руската федерация:
1) в разработването на петролните ресурси, намиращи се на територията на Руската федерация, или
в производството на петрол в Руската федерация, включително всякаква пряка помощ при създаването, модернизацията и ремонта на инфраструктурата, която позволява развитието на петролната индустрия в Руската федерация.

Раздел 238 – се отнася до държавния дълг на Русия

В  него изрично се посочва, че 90 дни след влизането в сила на Закона президентът на Съединените щати трябва:

(1) да разработи механизъм, който да забранява на  американските граждани да участват в сделки, предоставяне на финансиране или провеждане на всяка друга дейност, която се отнася до руския държавен дълг, в срок от 180 дни след влизането в сила на Закона;
(2) да се възползват от всички права, дадени му от Закона, за предприемането на икономически действия при спешни международни обстоятелства (50 USC 1701 et сл.), включително да предприеме всичко, което е необходимо, за да се блокират или забранят всички сделки с имоти и в интерес на една или повече руски финансови институции, посочена в параграф (б), ако тази собственост и интереси засягат САЩ или са във владение и контрол на американски гражданин.

В Закон са посочени и следните финансови институции:

(1) Външноикономическа банка
(2) Sberbank.
(3) банка VTB.
(4) "Газпромбанк".
(5) Банка на Москва.
(6) Руска земеделска банка.
(7) Promsvyazbank.

В проектозакона се подчертава, че руският национален дълг се отнася до облигациите, издадени от Руската централна банка, Националния фонд за социално подпомагане и Министерството на финансите на Руската федерация.

Параграф 239 въвежда подобни мерки за лица, които си сътрудничат с руснаци, участващи в враждебни действия срещу САЩ в кибер пространство.
Предлага се въведените санкциите да бъдат в тясна координация с Европейския съюз и Държавния департамент на САЩ. В първия  отчет пред съответните комисии в Конгреса какво точно е направено по прилагането на този Закон, президентът трябва да направи 60 дни след влизането в сила на Закона.

Раздел 623 се посочва, че се изисква от директора на Националното разузнаване, в рамките на 180 дни от датата на приемане на Закона, да представи пред Конгреса подробен доклад за личното финансово и имотно състояние и активите на президента на Руската федерация Владимир Путин, включващо:
1) приблизителна оценка и посочване на съответните източници на доходи на Владимир Путин и членовете на неговото семейство, включително недвижими имоти, инвестиции, банкови сметки и други бизнес интереси, както  и информация за собствениците на съответната недвижима собственост; както и
(2) списък на най-важните чужди политически фигури и олигарси в Руската федерация, в зависимост от тяхната обвързаност с Владимир Путин.
б) Докладът следва да бъде под формата на некласифициран документ, но може да съдържа таен индекс.

Раздел 701. 

В рамките на 90 дни след приемането на Закона, държавният секретар трябва да представи пред Конгреса ясно и категорично дали Русия отговаря на критериите на държава - спонсор на тероризма.

Раздел 704. 

Създаване на единен национален център за реагиране, чиято цел да бъде координиране на действията на правителството на САЩ в отговор на хибридни заплахи за САЩ и нейните съюзници от страна на руското правителство, като например:

дезинформация и пропаганда чрез традиционни медии и социални мрежи;
създаване, инфилтриране и манипулиране на културни, религиозни, образователни и политически организации или партии;
незаконно прехвърляне на средства за корупционни действия, извършване на престъпления и умишлени действия, със злонамерено влияние;
диверсия и "подривни" дейности, включително чрез паравоенни формирования;
кибератаки и други нетрадиционни заплахи;
Използване на енергийните ресурси или инфраструктурата за оказване на влияние върху суверенните държави и политическите субекти.

Раздел 705.

Чрез Фонда за противодействие на руското влияние, който разполага с $ 250 милиона за 2020-2021 финансови години, да бъдат подпомогнати европейските и азиатски страни за защита на тяхната инфраструктура и създаване на механизъм срещу кибератаки по време на избори,  борба с корупцията и укрепване върховенството на закона, да отговорят адекватно в случай на хуманитарни кризи и нестабилност, създадени от инвазията или окупацията на Русия в Грузия, Молдова и Украйна.

Раздел 706. 

Конгресът смята, че използването на сила от страна на руското правителство, разузнавателните операции, кибератаките, въздействието по време на предизборни кампании, включително чрез корупция и дезинформация, са явни заплахи за страните от Европа и Евразия.
В отговор правителствата на тези страни трябва да удвоят усилията си за укрепване на своите институции, политически системи и гражданско общество.

Правителството на САЩ подкрепя демократичните и правни институции, които руското правителство се опитва да подкопае, включително НАТО, ОССЕ и ЕС.

Правителството на САЩ трябва да положи повече усилия в Европа за противодействие на заплахи за основните права на човека и върховенството на закона, независимостта на медиите, гражданското общество и други демократични институции, силата на които играят ключова роля в защитата срещу вредното влияние на Русия в дългосрочен план.

Раздел 707.

Конгресът смята, че руското правителство  злоупотребява с механизмите на Интерпол, използвайки ги за политически цели, за да тормозят и унижават политически опоненти. САЩ трябва да използват своето влияние в Интерпол, за да предотвратят такива злоупотреби, включително да предотвратят използването на подобни механизми от страна на Русия.

Секция 708. 

Конгресът установи, че:

През март 2016 г. "Амнести интернешънъл" публикува доклад, в който се казва: "Сирийските и руски сили умишлено атакуват здравни заведения, нарушавайки открито международното хуманитарно право. Но много по-шокиращо днес, че унищожаването на болниците се оказва част от тяхната военна стратегия.".

21 септември, 2017, говорителят на Държавния департамент съобщи за въздушни удари в провинциите Идлиб и Хама, в резултат на които са били разрушени здравни заведения и убежища на цивилни граждани: "Тези атаки се вписват в познатия ни сценарий: здравни заведения и медицински персонал, както и цивилни граждани – стават жертви на атаките от страна на сирийския режим и руските му съюзници. "
През февруари 2018 в резултат на сирийски и руски въздушни удари над 230 цивилни граждани са били убити и не по-малко от  9 здравни заведения са били разрушени. В изявление на ръководителя на Службата на ООН за правата на човека се посочва, че въздушните удари, в зависимост от обстоятелствата, могат да бъдат определени като „военни престъпления."

През март комисията на ООН, на базата на разследване на случващото се в Сирия, заключи, че в резултат на нанесените неуправляеми ракетни удари от  руските въздушни сили по мирното население на Алепо на 13 ноември, са били убити най-малко 84 души, а 150 са били ранени, "което само по себе си може да се окачестви като военни престъпления."

В тази връзка, в рамките на 60 дни след приемането на Закона държавнията секретар трябва да представи пред Конгреса доклад за извършените военни престъпления и престъпления срещу човечеството от страна на руското правителство или военизирани руски формирования и наемници, действащи по инструкциите на руското правителство в Сирия.

Раздел 709. 

В рамките на 90 дни след приемането на Закона Директорът на националното разузнаване в координация с държавния секретар и министър на отбраната да представят пред Конгреса доклад, в който да се направи оценка за готовността и способността на руското правителство да обезпечи  оттеглянето на иранските сили от Сирия или на въоръжени групи, свързани с  Иран, ... на военни технологии и информация, които пряко или косвено руското правителство е прехвърлило на режима на Башар Асад, ливанската групировка "Хизбулла", Иран или свързаните с нея сили в Сирия, които застрашават безопасността, както и значителното военно превъзходство на Израел.

Раздел 710. 

Конгресът смята, че технологичните компании, по-специално социалните мрежи, носят отговорност да гарантират, че техните платформи са защитени от  дезинформация, която разпространяват правителството на Русия и други държави.

Пълният текст на проектозакона вижте ТУК

Превод: Faktor.bg