Четирима експерти: Защо на Русия не й върви?

Основните причини за падането на ракети и потъването на морски съдове са липсата на професионализъм на ръководството, изтичането на мозъци и "безхаберието"

Руската федерация е в последната фаза на своето  стареене, а това се усеща най-вече в авиацията, космическата индустрия и всички отрасли, свързани с „отбрана“

Дмитрий Ремизов, m.rosbalt.ru

Авариите в космическата и военна индустрия се превърнаха почти в ежедневни събития. Едва съвзели се след неуспешното изстрелване на ракетата "Съюз", трябваше неочаквано да се сблъскат с наводнението на уникалната плаваща платформа в Мурманск, от която беше пуснат във вода злополучният самолетоносач „Адмирал Кузнецов“. Всички тези неуспехи са съвсем логични, казват експертите.

Павел Фелгенгауер, военен наблюдател:

pavel_felengauer.jpg

"Нашият военно-промишлен комплекс, нашата космическа индустрия използва технологии от 70-те години, а в някои случаи и от 60-те години на миналия век, както и оборудване от онези години. В същото време практически вече няма останали специалисти, обучавани и работили по онова време, освен такива, които са на 70-годишна възраст. Няма ново поколение, което може да се справи с такава техника – не става въпрос за  модерно оборудване, където трябва да знаете програмите и бутоните за натискане. В този случай се нуждаем от "сериозни умения": някъде трябва да се удари, ако трябва някъде и с чук, някъде да се завие или отвие гайката. Тези неща не се учат от книгите.
Такова оборудване и технологии вече са изхвърлени от употреба навсякъде по света, а при нас се получи пропаст. В резултат на това все повече се натрупват грешки. Така че, когато докът беше потопен, той очевидно е бил пускан неравномерно. Може би някой или нещо го е обърнало. За това ще каже Комисията.
Отдавна се говори за проблеми с кадрите на всички срещи. Има необходимост от технологично обновяване на оборудването, но все още няма решение. Затова се оказваме в задънена улица, когато падат ракети, когато потъват кораби – защото някой не си е свършил добре работата.

Никита Исаев, директор на Института за съвременна икономика: 

nikita_isaev.jpg

"Една снимка отразява моментът, в който демонстрираме как " калибрите " летят от Каспийско море и удрят цели в Близкия изток. Тази снимка, запечатала изстрелването, ни струваше 10 милиарда рубли, затова пък ни гарантира  нарастването на общественото доверие в правителството.
А "Адмирал Кузнецов" е друга картинка, която отразява реалността и е символ на нашата отбранителна способност.
Към "Дизеловото шоу" в Средиземно море, където потънаха два самолета, се добави и последвалата  авария, като ремонта ни струваше 40 милиарда рубли. Това беше поредната демонстрация и е неуместно да се говори за някаква случайност.  Получи се прекалено дълга веригата от злополуки и аварии.
За съжаление, това е резултатът от политиката на подценяване на противника,  и на първо място – (на ръководител на Руската федерална космическа агенция) на Дмитрий Рогозин, който в момента, когато беше издигнат на поста вицепремиер, заяви че "няма да познаем руската промишленост след три години." А изход от днешната ситуация в сегашната координатна система аз не виждам - независимо от броя на бюджетните средства, които ще отидат за военно-промишления комплекс, който без никакво съмнение изисква преди всичко технологична модернизация ".

Анатолий Баранов, публицист, главен редактор на ”ФОРУМ.мск”:

anatolii_baranov.jpg

"Имаше инцидент в завода „Звездичка“, когато се запали обшивката на ядрена подводница, на борда на която имаше оръжие. Но е малко вероятно обществото да може да идентифицира и посочи виновника за тази ситуация. Космическият апарат беше пробит. По дефиниция достъпът до такива обекти е ограничен, но все още не знаем нито името, нито фамилията на този "герой на нашето време".
Сега имаше авария с „Адмирал Кузнецов" ... Трябва да си доста наивен идиот, за да кажеш просто така -  това не е системно явление, а случайност, само произшествие. Разбира се, стават аварии и произшествия във всяко производство, но когато това започне да се случва прекалено често, тогава вече става дума за системен дефект, за порок.
Пазенето на "тайната" при такива аварии всъщност е  продиктувано от желанието да се прикрива обичайно "нехайство". Другарят Сталин казваше, че всяка злополука, грешка си има лично и фамилното име. И тогава думата „отговорност“ имаше тежест и дори  плашещ нюанс. А днес, ако не става дума за кражба, това, което ще последва, виновният да бъде лишен от тримесечния бонус или най-много да бъде отстранен от длъжност. В този случай бе чиста случайност, че не  загубихме единствения самолетоносач. Нима това може да се оцени на една тримесечната премия или просто на отстраняване от длъжност?
Това е основният  порок: абсолютната, тотална безотговорност на всеки мениджър по отношение на последствията от неговата дейност. Това го виждаме и в историята с Дмитрий Рогозин, който дълги години беше вицепремиер, а когато беше отстранен от тази длъжност, го направиха ръководител на „Роскосмос“,  при това с разширени правомощия. 

Вадим Жартун, директор на консултантската компания Nova Team:

vadim_jartun.jpg

"Всяка социална система си има жизнен цикъл: раждане, зрялост и накрая смърт. По всички индикации, Руската федерация е в последната фаза на своето развитие, т.е. на стареене. И е ясно, че признаците на този процес се забелязват предимно там, където работят най-сложните системи - авиацията, космическата индустрия и всички отрасли, свързани с „отбрана“.
Там възникват проблеми, свързани с липсата на организация на производството, адекватен мениджмънт, недостиг на предприятия, които няма как да бъдат изградени по държавни поръчки, притеснени и истински загрижени трябва да бъдем за качеството. Резултатът е ясен.
Преди време самолетоносачът "Адмирал Кузнецов" изгаря няколко пъти, губи скорост, бойни постове бяха наводнени с гориво, самолети и хеликоптери бяха потопени с гориво. Серията аварии, свързани с крайцлера авионосач имат своята закономерност и причината за тях са в системните проблеми, които има руската отбранителна индустрия. "

 Превод: Faktor.bg