Скандал в Кърджали – кмет на ДПС се обяви за „пазител“ на Йордановден, скочи срещу шефа на парламента

Хасан Азис разделя православните, вместо да се занимава с фалиралата община, казва областният управител Никола Чанев

Кмет и поп водят летийното шествие с АТВ-та, снимка: kardjali.bgvesti.net

Религиозен скандал се развихря в Кърджали, а основната движеща сила в него се оказа кметът на града Хасан Азис, който е и зам.-председател на партията на Доган. В късния следобед вчера Азис излезе със своя позиция на страницата си във фейсбук. В нея  той твърди, че председателят на парламента Цвета Караянчева „се опитва да прекъсне една традиция, възползвайки се от позицията, която заема, и властта, с която разполага, за да "регулира" начина на свободно упражняване на религиозните убеждения“. Азис обаче никъде в обръщението си към гражданите не посочва конкретно как Караянчева потъпква религиозните права и традиции в града.

Проблемът е, че тази година за Йордановден в Кърджали пристига пловдивският владика Николай, който

лично ще хвърли кръста във водите на Арда

Митрополитът обаче е избрал да служи в храма на средновековния манастирски комплекс „Св. Йоан Продром“ и да хвърли кръста във водите на река Арда заедно с отец Николай  Величков. Години наред пък енорийският поп Петър Гарена от храма „Св.  Георги“ превръщаше заедно с кмета Азис Богоявление и хвърлянето на кръста в шоу, противоречащо на християнския канон. Скандалният и ексцентричен духовник Петър  Гарена хвърляше кръста, скачайки от моста над Арда вързан с бънджи, провесен от 30-метрова пожарникарска стълба, или от военен катер. Пристигаше до водите на Арда качен на БТР, с АТВ, с ретро автомобил, с камила или на кон, воден от младежи, преоблечени като турски заптиета. Неизменно до него беше и кметът Азис, а самоцелното шоу впечатляваше единствено кореспондентите на централните медии в Кърджали, които успяваха да пробутат по някоя снимка или кадър в изданията си. Най-вероятно владиката Николай се е противопоставил на разигравания през други години циркаджийски маскарад  и е поискал ритуалът да протече по канон. От друга страна присъствието на владиката ще привлече вярващите и подготвяната нова атракция от кмета и попът ще остане

без публика

Позиция по скандалната тема зае и областният управител на Кърджали  Никола Чанев. От страницата си във фейсбук той отговори на Азис, че този път няма да премълчи своеволията му и опитът да разделя хората.

„Кметът на града реши  да раздели обществото, реши че ритуалът Богоявление е негов, реши да не зачете волята на главата на Пловдивската Митрополия, реши че празникът следва да се празнува “иновативно”. Не, благодаря, г-н Кмете, вашите „иновации“ не са религиозен ритуал. Какво по-голямо обединение на православните християни може да има от честта, която ни оказа негово високопреосвещенство митрополит Николай? С благословията му Кърджали за ден ще стане столица на Пловдивската Епархия. И Вие няма да попречите на това. Просто Кърджали няма да го допусне“, пише Чанев. Според него Хасан Азис вместо да се занимава с проблемите на фалиралата от управлението му община, се е захванал с църковните дела.

Отец Николай Величков от храма "Св. Йоан Продром" вече обяви, че 51 кърджалийци са се записали да се борят, кой ще извади кръста, хвърлен от владиката Николай в студените води на Арда. Митрополитът щял да раздава подаръци, казва духовникът.

За  жителите на родопския град няма съмнение, че целият проблем идва от самовлюбеността на кмета Азис и попа Камен Гарена, които тази година

няма да са център на събитието

„Хасан Азис явно бърка ритуалите от родното си село Мост с вековната традиция в Кърджали. Никой от духовниците, преминали през храмовете на този град, не си е позволявал да превръща Богоявление в цирк, за да прави реклама на кмета. Имали сме достойни и отдадени на паството духовници – първият свещеник в града – отец Георги, отец Данаил Николчев, оставил най-ярка диря в района, отец Любомир Масларов, отец Николай, отец Латунов, отец Георги, отец Васил Топузлиев, синът му  отец Благой Топузлиев, добрия пастир Иван Бонев. Никой от тях не е извращавал канона. Владиката Николай много дълго изтрая скандалните прояви на попа Камен Гарена. С поведението си той прогони много вярващи от храма „Св. Георги“ и ги накара да се черкуват в кварталните храмове или в близката църква в Момчилград“, казва пред Faktor.bg старата кърджалийка Злата Вълчева.

„Кметът Азис твърди, че „ритуалът“ на Богоявление, който според мен е цирк, се спазвал от 1912 година, но явно се бърка, защото от тогава  градът и районът до прохода Маказа са присъединени към България. В Кърджали обаче живеят християни от много по-рано и поне от 1904 г. Богоявление се празнува, защото вече е съществувал първият християнски параклис, който се е издигал в градската градина, точно на мястото, където днес е Паметникът на загиналите за освобождението на Кърджали. Жалко, че Азис е четвърти мандат кмет на този град, а не научи историята му.
Кметът брани някакви езически извращения, които превърнаха Йорданов ден през последните години в църковен кич и опошлиха традициите. Вместо да се представя за „пазител“ на християнските ценности в родопския град, по-добре да се заинтересува какво са правили и съградили в духовната култура на града предшествениците на  попа Петър Гарена“, казва 82-годишният Николай Панайотов.

Как ще се развие конфликтът в Кърджали между поп, кмет, областен управител и владика - ще стане ясно утре, на Йордановден. А за да не бъдат разделени вярващите, владиката Николай може да събере и тримата свещеници – Боян Саръев, Петър Гарена и Николай Величков, да служат заедно с него на Богоявление, за да е мирен градът.