Политически игри около ремонта на Су-25, но все врагът на НАТО трябва да успее?

Фалшивите призиви на БСП целят да обслужат единствено интересите на руснаците

Скандалният ремонт на старите съветски самолети Су-25, който Министерство на отрабаната възнамерява да извърши, потъна в истинско тресавище от политически игри. Първо атлантическите кръгове у нас скочиха срещу поредния опит милиони на българския данъкоплатец да потънат отново в руски джобове, да продължим да кърпим стара съветска техника и да финансираме Русия. Съвсем очаквано 

в играта се намеси и БСП,

призовавайки от парламента министър Каракачанов да спре сделката за ремонт на бойни самолети Су-25, тя да бъде преразгледана, за да се защити българският национален интерес като българският завод "Авионамс" да участва в ремонта. Социалистите определиха намеренията на МО като поредния грабеж. Само дни след това неочаквано с Решение на министъра на отбраната от 2 ноември 2018 г. бе отменено по-старо Решение, с което се възлагаше поръчка за ремонт на Су-25. На пръв поглед изглежда социалистите са успели да вразумят МО да милее повече за българския вместо за руския интерес, но отмяната се оказа привидна.

Военните експерти на Атлантически съвет на България веднага заподозряха  двойна игра и реагираха със своя позиция за случващото се:

„Процедурата за ремонта на старите щурмови съветски самолети СУ-25 въобще не е прекратена. Нито ръководството на МО се е отказало от намерението си да ремонтира самолетите. Това значи, че ще се търсят начини този спорен ремонт да се осъществи.

Заявеното намерение е това да стане в Беларус. Обръщаме внимание, че въпросната беларуска фирма е зависима от руския военнопромишлен комплекс и следователно от Руската федерация, която разглежда НАТО като неприятел във военната си доктрина.

Друга възможност, напоследък активно предлагана от една от парламентарно представените партии у нас (БСП, б.р.), е ремонтът на СУ-25 да бъде извършен от българската "Авионамс". Докато в публичното пространство тече спор дали "Авионамс" има капацитета да извърши ремонта, от заседанието на Комисията по отбрана в Народното събрание на 1 ноември стана ясно, че от "Авионамс" от юни т.г. са в контакт с "Рособоронекспорт" по повод ремонта на самолетите. Руската фирма е в санкционния списък на САЩ. Дори и българската компания да извърши ремонта с помощта на руската фирма, това отново ни поставя в зависимост от руския военнопромишлен комплекс. Следователно, дори и да се приеме такова решение, колкото и да е опаковано като "българско", всъщност то ще бъде и "руско" и ще удължи опасната ни зависимост от Москва. Противно на поетите от нас ангажименти в НАТО да работим за намаляването и преустановяването на тази зависимост”.

На 5 ноември МО публикува на сайта си новия разяснения, с които наистина потвърди съмненията на атлантиците, че ремонтът не е спрян:

„Процедурата за ремонт на Су-25 е в ход, не е прекратена Министерството на отбраната намира за необходимо да предостави допълнителна информация за напредъка на процедурата за възлагане на обществена поръчка с предмет „Осигуряване на летателната годност на самолети Су-25 – рамково споразумение”, за да отговори на манипулативните информации, публикувани в някои български медии. 

Първо. С решението си от 2 ноември 2018 година министърът на отбраната не прекратява горепосочената процедура, а използва правото си по чл. 22, ал. 8 от ЗОП на възложител да даде указания на комисията за провеждане на преговори с ОАО „558 Авиационен ремонтен завод”, Беларус, и да потвърди с нов протокол и доклад постигнатите намаления на цените за ремонт на щурмовите самолети Су-25.

Второ. За избягване на всякакви възможни спекулации и при спазване на заложените изисквания при откриване на процедурата, Министерството на отбраната отново припомня, че обявената прогнозна стойност от 82 510 000 лева може да бъде променена /достигната/ само с решение на Министерски съвет.

Трето. Министерството на отбраната ще продължи регулярно да информира на своята интернет страница за напредъка в предстоящите преговори с беларуската страна”.

Всъщност манипулативно се раздухва един измислен конфликт между фирмата от Беларус и българската „Авионамс” и намеренията на министерството да преразгледа свои решения. 

И в двата случая печелят руснаците

 В същото време МО подозрително игнорира възможността ремонтите да бъдат извършени от Украйна, която иска да бъде член на НАТО, а Алиансът я приема като приятелска страна.

Експерти нямат отговор и на въпроса – защо са ни необходими точно в момента бомбардировачи, предназначени за удари по наземни и морски цели и поддръжка на сухопътни войски? Важният въпрос пред българската отбрана е дали точно ремонтът на СУ-25 е първият приоритет на ВВС, при все че не е решен проблемът с еърполисингът и охраната на въздушното ни пространство, което е по-вероятна и важна мисия.

От публикуваните документи на сайта на МО става ясно, че ще бъдат ремонтирани всичките налични 14 самолета, но експерти смятат, че би било оправдано да се ремонтират 4 или 6 машини, но не и всички налични, след като предстои да се купуват нови самолети, по натовски стандарти. По този начин едва ли рационално ще се изразходва финансовият ресурс на министерството. Но по всички тези парливи въпроси БСП мълчи подозрително.

Независимо какви политически игри се разиграват около тази обществена поръчка, тя е поредното доказателство, че България реално отказва да изпълни  решенията от последната среща на върха на НАТО, проведена в началото на лятото. Едно от решенията й бе страните от Алианса да спрат да поддържат  руска и съветска техника. Абсурдно е да ремонтираш оръжията си при този, който те е обявил за враг. В последната версия на военната си доктрина Москва разглежда НАТО като неприятел, тоест - и България влиза в тази категория, като членка на Алианса.