МО пусна нова поръчка за ремонт на бомбардировачи от руски фирми, наливаме над 80 млн. лв

Абсурдно е да използваш услугите на страна, която във военната си доктрина те е обявила за враг, казват експерти

Министър Красимир Каракачанов

Министър Красимир Каракачанов

Министерство на отбраната обяви нова скандална обществена поръчка за ремонт на бомбардировачите СУ-25. Процедурата е стартирана с Решение №108, от 17 август тази година, но вчера бе официално обявена. Ведомството на министър Красимир Каракачанов планира да изразходва 41 млн. лв. без ДСД за привеждането на старата съветска летателна техника в съответствие с изискванията. 
В мотивите за поръчката се изтъква: "Назначеният технически и междуремонтен ресурс на предвидените за ремонт самолети Су-25 е изтекъл преди повече от 10 години и поради тази причина същите се нуждаят от качествен ремонт с изпълнение на всички действащи бюлетини, касаещи не само якостните характеристики на конструкцията, но така също и цялото останало оборудване на самолетите".

Експерти във военната област обаче са категорични, че поръчката е твърде смущаваща и крие доста подводни камъни.

Няма обяснение, защо за участие в конкурса се канят само Русия и Беларус, като се изключва Украйна, която също има капацитет да извърши ремонта? Още повече, че Украйна е партньор на НАТО и иска да стане член на Алианса.

Експерти нямат отговор и на въпроса – защо са ни необходими точно в момента бомбардировачи, предназначени за удари по наземни и морски цели и поддръжка на сухопътни войски? Важният въпрос пред българската отбрана е дали точно ремонтът на СУ-25 е първият приоритет на ВВС, при все че не е решен проблемът с ерполисингът и

охраната на въздушното ни пространство,

което е по-вероятна и важна мисия.

От публикуваните документи на сайта на МО става ясно, че ще бъдат ремонтирани всичките налични 14 самолета, но експерти смятат, че би било оправдано да се ремонтират 4 или 6 машини, но не и всички налични, след като предстои да се купуват нови самолети, по натовски стандарти. По този начин едва ли рационално ще се изразходва финансовият ресурс на министерството.

Притеснително при въпросната поръчка е, че от 41 млн. лв. без ДДС тя може да набъбне до 82,5 млн. лв. Според Закона за Отбраната и въоръжените сили, когато поръчката е под 50 млн. лв. няма нужда от санкция на правителството, а може да бъде пусната само с решение на министъра. Така ще бъде стартирана поръчката, за да се заобиколи МС, но с втори транш може да набъбне двойно.

С предвидения ремонт на бомбардировачите СУ-25 пред българската отбрана остава големият проблем – натовската българска армия продължава да поддържа на въоръжение необосновано съветска военна техника и да я ремонтира само в заводи на Русия и нейни сателити. Обявената обществена поръчка е и твърде лош сигнал към партньорите ни. Само след дни предстои делегация на МО, водена от зам.- министър Атанас Запрянов да посети САЩ. Целта на визитата е засилване на взаимното сътрудничество с Пентагона, Държавния департамент и Конгреса на САЩ.

С тази обществена поръчка, България реално отказва да изпълни и решенията от последната среща на върха на НАТО, проведена преди два месеца. Едно от решенията й бе страните от Алианса да спрат да поддържат  руска и съветска техника. Абсурдно е да ремонтираш оръжията си при този, който те е обявил за враг. В последната версия на военната си доктрина Москва разглежда НАТО като неприятел, тоест и България.

През пролетта на тази година МО подписа и друг скандален договор с Русия за ремонт на остарелите МИГ-29. За ремонтирането им ще бъдат изразходвани близо 81 млн. лв. без ДДС. Така само през тази година Русия ще получи поръчки за ремонти от малка България за близо 100 млн. лв. с ДДС.