Частна американска компания предлага за продан МИГ-29, на цена близка до парите, които плащаме само за ремонт в Русия

Машината е обновена в Украйна

Частната американска компания Raptoraviation, от Калифорния обяви на сайта си, че предлага за продан втора ръка МИГ-29. Машината е много добре запазена, преминала е през основен ремонт в Украйна. Обявена е на цена от 4 650 000 долара, която се равнява на близо 8 100 000 лв. Моделът е учебно-боен, произведен 1986 година. Фирмата предлага много снимки, показани са пилотската кабина,  двигателя, параметри на експлоатация и т.н. Предлаганият МИГ-29 е летял общо 818 часа от датата на производството му и 118, след като е минал на основен ремонт и обновление в Украйна в държавния завод за ремонт на самолети в Лвов. Faktor.bg се свърза с посредници от бранша, които потвърдиха, че офертата е наистина реална, а със собствениците могат 

да се преговаря по цената

Оказва се, че има и много други подобни оферти.

Този случаен пример, на който попаднахме в Интернет пространството, кореспондира с една от най-обсъжданите теми във военната ни авиация през изминалата година. Военното министерство възложи на руска компания да ремонтира 15 броя от старите руски МИГ-ве, които са на въоръжение в армията ни от времето на комунизма и СССР. За ремонта им държавата ще плати близо 100 млн. лв. или пресметнато за една машина, разходите излизат около 6, 66 млн. лв. Потвърждават се съмненията на военни експерти, че цената за ремонт в Русия е завишена, защото се оказва, че на близка до тази цена от САЩ можем да закупим подобен самолет, след основен ремонт. Ако поръчаме пък 15 парчета наведнъж, възможно е да договорим и по-ниски цени за цял МиГ-29, отколкото сега плащаме само за ремонта на една бройка, шегуват се експерти.

Американската оферта разбива и друг мит,

че в Украйна не могат да се ремонтират съветските машини, а само в Русия, както ни убеждават от МО. Проблемът е, че като натовска армия продължаваме да плащаме пари на държава, която ни третира във военната си доктрина като враг. В същото време специалисти от Украйна уверяват, че могат да извършат подобни ремонти, а американският МиГ-29 е доказателство за това. Украйна не само, че не е вражеска държава, но и официално е подала документи да стане член на Алианса и спазва правилата му.

Интересно е, как  се е озовал в САЩ този съветски самолет. Частни контрактори внасят руски бойни самолети и хеликоптери, които купуват по света от свободния пазар. Главно ги използват за препродаване на богати предприемачи и колекционери, които са маниаци на летателни апарати, които  използват за участие в авио шоута. Освен това тези контрактори могат да сключат договори с американското правителство и Пентагона за участие  на съветските самолети в симулативни боеве и обучение на американските военни на противникови машини.  Друг интерес на контракторите е да ги продадат на трети страни по света. Оказва се, че България няма смисъл да продължава да бъде роб на старата съветска техника. Пазар за нея има по света. Но кардиналното решение за бъдещето на бойната ни авиация е закупуването на нов многоцелеви самолет, съвместим със стандартите на НАТО. За сега изборът на Ф-16 от Министерството на отбраната е обнадеждаващ, защото само така можем да останем лоялен и надежден член на НАТО.