Дядо Николай: Тоталитарното училище произвеждаше грамотни хора, а днешното либерално – неграмотни

Николай Пловдивски

Николай Пловдивски

Пловдивският владика дядо Николай възхвали тоталитарната образователна система и заклейми настоящите реформи и учебни програми, защото създавали неграмотници. Едностранчивата си позиция духовникът разви по време на кръгла маса „Мястото на хуманитарното образование в съвременния свят”. Тя събра в ХГ„Св. Св. Кирил и Методий” учени от точните и хуманитарните науки, учители, директори на такъв тип училища в други градове, представители на община Пловдив, МОН и Регионалното управление по образование. Духовникът се обяви открито в защита на комунистическата образователна система и заклейми днешната.

Ето някои впечатляващи пасажи от словото на владиката:

"В началото на прехода, преди вече 30 години, всеки - и българи, и чужденци - изтъкваха, че предишният режим може да е бил диктаторски, но българите бяха много добре образовани хора. Понеже обаче режимът беше диктаторски и нямаше как и образованието да е било диктаторско, та затова то трябваше да се реформира. Моля някой да ми обясни - как след 30 години непрекъснати реформи българската образователна система произвежда все по-неграмотни и неквалифицирани хора? Как става това?"

"Тоталитарното и нереформирано училище е произвеждало грамотни хора, а днешното либерално и реформирано - неграмотни! Как става това? Този резултат на обикновена глупост ли се дължи, или на умишлена глупост? И чувам непрекъснато, че неуспешните и неудачни реформи трябва да се "надградят" с още реформи. Още и още. Не мога да разбера какво става и защо българите търпят това!"

"Тоталитарната държава имаше достатъчно здрав разум, за да съхрани донякъде, макар и в осакатени форма онези традиции(говори за предкомунистическа България, б.р.). Тоталитарната държава види се е имала нужда от широко скроени, високо културни и високо образовани хора. Днешната държава не. На днешната държава са необходими компютърни специалисти, които да имат само необходимия набор технически умения, с които безропотно и механично да обслужват изграждането на новата електронна диктатура."

Унесен в носталгията си по комунизма, митрополитът спекулира с един брадясал мит – доброто образование при социализма. Но не споменава нито дума, че цялата образователна система до 1989 г. беше подчинена и прилагана единствено през призмата на марксистко-ленинската идеология и водещата роля на БКП. Учебниците и другата образователна литература бяха идеологизирани, пропити от волунтаристични комунистически постулати, а много факти и обективни истини за теории, събития и учени бяха открито фалшифицирани и преиначени, за да се изтъква непрекъснато водещата роля на СССР и БКП. Стъпило върху тази идеологизирана основа, образованието ни бе неконкурентноспособно на западното.

Владиката мълчи, че днес най-големият проблем на образователната ни система е, че в учебните стаи влизат все още преподаватели с промити мозъци, за които светът е спрял до 1990 г.(пример – софийската учителка, която учи децата, че американците не са стъпвали на Луната, б.р.), а съдържанието в много от учебниците продължава да е неточно и силно манипулирано. Заради това децата търсят отговори не в учебниците, а в интернет и социалните мрежи.

Дядо Николай някак си пропуска и лошия пример, който дава Църквата – за 30 години тя не успя да вкара вероучението в класните стаи, но продължи да угодничи на всяка власт, да търси облаги и имоти. Нека първо да си оправят църквата, която е с ниско доверие в обществото, а след това дава примери и оценки за българското образование.