Доц.Вачков: Времето на комунизма трябва да се изучава обективно, а не от семейните разкази

По думите му трябва да се намери баланс между фактология и възможност да се анализират и тълкуват фактите

Даниел Вачков

Даниел Вачков

Уроците за историята на България след 1940 година често не се преподаваха. Те присъстваха в учебниците, но учителите не стигаха до тях. С новата учебна програма по История и цивилизация за 10 клас това ще се промени. Това заяви директорът на Института за исторически изследвания при БАН доц. д-р Даниел Вачков по време на пресконференция в БТА на тема "Достиженията на историческата наука и преподаването на история в българските училища".

Според Вачков българската история е изключителна дълга, но е крайно неприемливо младежите, които излизат от гимназиите, да не знаят нищо за историята на България след 1940 година и да нямат мнение върху тези събития, различни от семейните разкази. Младежите трябва да знаят обективните факти, категоричен е историкът и уточни, че проблем е в представянето на тези факти - как те да бъдат представени възможно най-достъпно до учениците.

Според Вачков ако се напише учебник, натъпкан с изключително много факти и събития, най-вероятно учениците ще загубят интерес към най-интересния предмет в училище. Според Вачков освен това е много важна и периодиката на българската история. С програмата до сега децата са били натоварени с много фактология, а по мнението на Вачков децата трябва да се научат да разсъждават и да тълкуват информацията. 

Поради това Институтът за исторически изследвания при БАН работи с опитни методисти за установяването на това по какъв начин децата могат да поемат най-добре въпросната информация. Според Вачков в тази насока е най-важно да се търси балансът, а като се говори за баланс, трябва да се отбележи, че учебната програма не може да обхване всички страни - програмата акцентира върху основните характеристики на всички епохи и режими.

Стана ясно също така, че Института за исторически изследвания има готовност да участва в квалификационните курсове за преподаватели, организирани от министерството. "Историята е развиваща се наука. Само за няколко години в историята излязоха нови изследвания, които малко или повече имат своя принос за оформянето на картината", посочи Вачков и сподели, че е добре преподавателите да минават през такъв курс за опресняване и запознаване с новите достижения на историята.