15 Декември, 2025

​Поручик Петров прави първия полет с български самолет "Блерио XI"

​Поручик Петров прави първия полет с български самолет "Блерио XI"

На днешния ден преди 104 години се провежда първият полет на български военен самолет над София — пилот е поручик Симеон Петров, със самолет "Блерио XI".

В началото на Балканската война България има само шестима пилоти и трима механици, включени в състава на въздухоплавателното отделение. На 7 август 1912 г. на гара София пристига първият самолет „Блерио-XI” с двигател „Гном” от 70 hp. На 13 август 1912 г. Симеон Петров става първият български пилот, който лети в небето на България с аероплан - българска собственост. В следващите дни полети изпълняват и Топракчиев и Богданов.

През 1912 г., след конкурс, поручик Петров, заедно с Христо Топракчиев и Никифор Богданов, е изпратен в школата за обучение на пилоти на Луи Блерио в Етамп край Париж.

По време на обучението си Петров придружен от Луи Блерио осъществява първия нощен полет в историята на Франция.

При един от последните си полети над летище Етамп Петров се издига на височина от 1400 m, когато двигателят на самолета му „Блерио XI” се поврежда и спира да работи. Списание „Л'аеро” (L'Aero), орган на парижкия аероклуб коментира: “Мосю Петров, без да губи присъствие на духа, започва да се спуска с планиране спирално надолу и благополучно слиза на земята. Това е единственият случай в авиацията, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа.”. Във Франция излиза и възпоменателна картичка с лика му. Впоследствие Петров заедно с Топракчиев разработва методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Блерио. В знак на признателност Франция издава възпоменателна картичка с лика на Симеон Петров и неговия самолет (виж в галерия, б.р.)

Тримата български пилоти успяват да завършат във Франция курса само за 35 дни и на 25 юли 1912 г. получават своите бревети след изпит пред специална комисия на френския аероклуб.

Единственият български самолет „Блерио XI” взема участие в Шуменските маневри, които са генерална репетиция за предстоящата война. Самолетът лети за атакуващата страна, но след първия разузнавателен полет се поврежда при кацане на импровизираното летище край Разград. Симеон Петров е спешно командирован в Русия за закупуване на още самолети. Изпълнил задачата си, Петров се връща в България към средата на октомври 1912 г. По време на Балканската война извършва редица бойни полети. На 14 март 1913 г. излита със своя самолет "Блерио" към противниковата столица Цариград/Истанбул, но поради лоша видимост е принуден да се върне след Епиватос.

През Първата световна война Петров е началник на 2-ро аеропланно отделение. Той конструира авиационните бомби тип „Чаталджа“, изключително успешна конструкция. Впоследствие чертежите са предадени на Германия и бомбата е използвана от Централните сили до края на Първата световна война.

Петров е първият началник на аеропланното училище, основател на летище „Божурище”.

След войната Петров се занимава с внос на спортни стоки и най-вече велосипеди. Водач е на българския колоездачен отбор на Олимпийските игри в Берлин през 1936 г. През 1938 г. създава дружеството „СИМОНАВИЯ“ (от СИМеОН АВИАтора), което първоначално внася грамофонни плочи от Франция, а по-късно организира производството им в България. Марката на плочите е „Орфей“. Дружеството записва повече от 5000 плочи, които са основа на репертоара на Радио София.

През 1947 г. дружеството „СИМОНАВИЯ“ е национализирано и е преименувано „Балкантон“. Комунистическият режим се отнася негативно към бившият собственик, третират го като фашист и враг. Така в последните години на живота си Петров става работник-бобиньор в софийския Силнотоков завод.

Умира, забравен от комунистическата държава през 1950 г. в София. Съдбата му е поредният пример за антинационалната политика на комунистическия режим, която делеше хората по класов и паритен принцип. Така хиляди родолюбци, таланти и новатори в своята област умират унизени, забравени и ненужни в отечеството си.

Сподели:

Коментари (0)

Николай Нанков: Вече не е президентство, а най-голямата партийна централа

Николай Нанков: Вече не е президентство, а най-голямата партийна централа

От общо 11 служебни правителства седем са съставени от Радев.

Гроздан Караджов: Заварихме отчаяна ситуация, закъсали реформи

Гроздан Караджов: Заварихме отчаяна ситуация, закъсали реформи

„Не мога да кажа лоша дума за протест. Можем да чуем за недъзите на управлението от тях“, подчерта той.

Надежда Йорданова: Всички финансирани с публични средства болници трябва да провеждат конкурси, когато харчат парите ни

Надежда Йорданова: Всички финансирани с публични средства болници трябва да провеждат конкурси, когато харчат парите ни

“Години наред говорим, че поне 100 млн. лева годишно се източват от бюджета на НЗОК за лекарства на завишени цени."