Чиновници опитали да провалят изложбата „Изкуството на Джън, Шан, Жен” преди срещата 16+1 в София

Директорът на Музей "Борис Христов" отмени уговорката за наем на зала с организаторите на експозицията "Изкуството на Джън, Шан, Жен". За това съобщават организаторите на Международната изложба "Изкуството на Джън, Шан, Жен".

Неизяснени обстоятелства затварят вратите на столичния Музей "Борис Христов" за международната изложба "Изкуството на Джън, Шан, Жен" ("Изкуството на Истинност, Доброта, Търпение" в превод от китайски език).

Изложбата вече е гостувала в над 900 града в 50 държави по света, също в Европейския парламент, в парламентите на Канада, Австралия, Обединеното кралство и в Американския конгрес. У нас през 2018 г. експозицията посети Балчик, Добрич, Бургас, Пловдив Варна и Стара Загора, където се радваше на голям обществен и медиен интерес.

В София изложбата първоначално трябваше да гостува oт 2 до 13 юли 2018 г. Броени дни преди 2 юли, планираният ден на откриването на изложбата в София, директорът на Музей "Борис Христов", Елена Драгостинова отмени предварително направеното споразумение за излагане на картините в музея, без ясен повод и причина.

Договорихме се устно с представител на музея през май, че ескпозицията "Изкуството на Джън, Шан, Жен" ще бъде изложена там. С това стартира кампания по промотирането ѝ в медии, изготвиха се информационни материали и т.н.

Информация за изложбата е поставена и в календара на събитията в Четиринадесети фестивал на изкуствата "Борис Христов", като събитието присъства на афиша на музея, така както е било популяризирано от директора в различни медии и форуми.

През юни, от музея изпращат по електронната поща бланка за договор за наем на организатора на изложбата за България, Александра Ботева. Ботева разпечатва бланката, подписва договора и го занася в музея. От там никога не ѝ връщат екземпляр подписан от директора на музея.

На база на този едностранно подписан правен документ, Ботева предплаща сумата от 600 лева по сметката на музея.

Докато тече организацията по подготовката за гостуването на изложбата в Музей "Борис Христов", на 13 юни директорът Елена Драгостинова изненадващо се обажда на Александра Ботева.

Драгостинова я информира, че от посолството на Китайската Народна Република в София са поискали среща в музея на следващия ден, 14 юни, в 15:00 часа, и моли някой от представителите на изложбата да ги посрещне и да говори с тях, тъй като тя ще е заета по това време. Скоро след това се обажда отново, този път молбата е точно обратната – никой от организаторите да не присъства на заявената среща.

Драгостинова сподели, че се е свързала с Общински съвет (Пловдив) и Регионална библиотека "Захарий Княжески" (Стара Загора), които са две от локациите на изложбата в страната ни, и е получила уверение, че те на свой ред не са имали посещения от китайското посолство.

В понеделник, 18 юни, директорът се обажда на Александра Ботева, за да ѝ съобщи, че не може да каже нищо повече освен, че няма да може да проведем изложбата в Музей "Борис Христов".

"Г-жа Драгостинова не пожела да отговори на въпроса ми каква е причината, а си определихме среща на следващия ден (19 юни), на която отново ме увери, че нищо няма да ми каже. Видяхме се и разговаряхме в рамките на час и тогава ме убеждаваше, че срещата с китайското посолство не се е състояла, защото на тях не им е било удобно тогава", сподели Александра Ботева.

От посолството казали на Драгостинова, че ще наминат в музея друг път, за да го разгледат по случай срещата на "16+1" в София между 16-те страни от Централна и Източна Европа и КНР. Както е известно, Пекин на тази среща (6-7 юли) представляваше лично премиерът Ли Къцян, което ни кара да се притесним дали намесата на посолството на КНР е имала за цел да му осигури медийно "по-комфортен" престой в българската столица.

Драгостинова отказа да признае наличието на какъвто и да било натиск от страна на посолството, предполагаемо станало повод организаторите да станат нежелани в музея.

"Тя ме увери, че разговор за изложбата не е имало, като категорично отказа да я проведем в музея, без каквито и да било обяснения за мотивите ѝ", поясни също така Александра Ботева. За наше съжаление, така и не беше дефиниран на официално ниво специалният интерес към изложбата от страна на дипломатическата мисия на Пекин в България.

Чрез картините в "Изкуството на Джън, Шан, Жен" китайският художник и скулптор проф. Кунлун Джан разказва освен за красотата на медитативната практика Фалун Дафа (Фалун Гонг), и за смъртоносните репресии, на които са подлагани нейните последователи в Китай от 1999 г. насам.

Също така, обръщаме вниманието ви на факта, че потъпкването на човешките права все още е изключително чувствителна за КНР тема. Затова опитите на посланика на страната в София за заглушаването ѝ демонстрират традиционния вече подход на членовете на китайската комунистическа партия, различните ѝ дъщерни организации и на китайските посолства по света.

От Организационния комитет изразяваме своята благодарност към Зала "България" на Софийската филхармония, която прие експозицията като последната ѝ спирка от гостуването в страната ни.

"Благодарни сме на ръководството на Зала 'България', че прие нашата изложба в последния момент, но ако ни се откаже да удължим наема, ще проличи дали дългата ръка на китайския репресивен режим в България е вездесъща", обобщава Александра Ботева.

Картините ще бъдат на разположението на посетителите до 22 юли, като ние, организаторите, все още се надяваме на удължаване на срока поне до 30 юли заради пропуснатото време, след опитите за спиране на мероприятието от посолството на КНР в София.

Също така, обединихме се около идеята, че при още един опит за спиране на изложбата, ще ни се наложи да действаме съобразно българското законодателство. Това предполага съответните сигнали към Прокуратурата, ДАНС и Европейската комисия с молба за проверка на евентуалната намеса на властите в Пекин във вътрешните работи на Република България.