Красимир Вълчев: Много трудна е битката да накараме проблемите деца да ходят на училище

Проблемът във висшето образование е, че всеки ВУЗ се опитва да обучава във всички профили

Красимир Вълчев

Красимир Вълчев

Малко са инструментите на принуда в училище. Имаме скрито неприсъствие в системата. Знаем кои са рисковите училища. Но дори когато се активират всички мерки, се увеличава посещаемостта до 70%. Битката е много трудна да накараме децата да ходят на училище. Това коментира в студиото на Би Ти Ви министърът на образованието Красимир Вълчев. 

Правят се чрезвичайни усилия в тази посока, те трябва да станат ежедневно. Учителите получават допълнителни средства, защото там се работи по-трудно и по-нежелано. Подготвяме млади хора, които да ходят да работят в най-трудните училища. Гласувана е вече програмата. Държавата трябва да влезе в тези училища с цялата си сила, посочи още той.

По думите му не е целта да изключим децата от образователната система. Трябва да направим така, че максимално да подкрепим най-трудните училища, както и детските градини. Рецептата е да обхванем проблемните деца още в детската града, за да можем да компенсираме дефицитите при тези деца.  Имаме нужда от подкрепени и мотивирани учители. Ако имаме добри учители, ще имаме и по-ефективна образователна система и всички сектори ще бъдат по-добри, аргументира позицията си министърът.

Що се отнася до университетите – държавните висши училища не са повече от тези през 1990 година. Имаме създадени частни университети. Голямата разлика дойде, че всички се опитват да обучават по всички профили. С масовизацията на висшето образование имаме и нерационално търсене, а не толкова стремеж към знания и квалификация. Опитваме се сега образованието да обвържем с пазара на труда. Три инструмента са приети в тази посока  – преструктуриране на приема, чрез финансирането на ВУЗ и чрез въвеждането на специализирани стипендии и допълнителни стимули за включване в най-важните сектори, посочи Красимир Вълчев.