Каролев: Очакванията за концесията на Летище София бяха надминати

Нищо не даваме, същите активи си остават в държавата, напомни икономистът

Владимир Каролев

Владимир Каролев

Министерството на транспорта обяви, че конкурсът за концесия на Летище София е спечелен от консорциума „Софт Кънект”. От БСП критикуваха някои параметри по сделката и бяха против отдаването на аерогарата на концесия от самото начало.

„Не трябва вече да се коментира темата за концесията на Летище София. От тук нататък трябва да се помисли сделката и договорът, който ще се сключи, да бъдат в интерес на българските граждани и на авиацията. На държавата трябва да й е ясно какво иска”, коментира бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.  Той обясни, че няма да говори от името на БСП по въпроса. По думите на Мутафчиев сега трябва да се мисли за бъдещето и как всичко да бъде в полза на обществото.

Икономистът Владимир Каролев заяви, че познава изключително добре процеса за концесия. Той, обясни, че всичко е било изключително прозрачно.

"Таксите, както и инвестициите, са много по-големи от очакваните. Ако сравним нашия процес за концесия с този за летището в Белград, бихме могли да видим, че концесионните такси тук са по-високи от тези, които ще се предложат за аеропорта там. Най-голямата печалба в историята на Летище София за 2018 г. е 12.6 млн. лв., а само първата такса, която трябва да плати концесионерът, е 550 млн. лв. За мен това е много позитивна новина. Трябва държавата да подпише така договора, че да няма възможност концесионерът да се измъкне от ангажиментите си”, посочи финансистът Владимир Каролев и обяви, че новината за концесията е доста положителна и напомни, че сега остава държавата да си свърши работата.

На въпрос нямаше ли възможност държавата да управлява сама летището, така че да печели, двамата експерти отговориха: „Никъде в големите държавни предприятия не се налага системата на избор на мениджмънт за управление на предприятията. Така, както едно частно предприятие може да намери своите мениджъри, така и държавата може да направи същото. БСП възрази на концесията, защото не беше ясно какво цели държавата с нея. Ако е само добро управление, то тогава защо трябва да сключваме концесия?”, коментира Петър Мутафчиев.

„На теория е възможно държавата да управлява добре едно дружество, на практика в България това почти не се е случвало досега. Летището е било под различно политическо управление, но резултатите са едни и същи – абсолютно незадоволителни”, допълни Каролев.

"Нищо не им даваме, същите активи си остават в държавата", завърши Каролев.