Кандидат-концесионер за летище-София: Няма да правим авиопорт, сателит на Истанбул

В плановете на MAG не влиза строителството на нова писта на летище София

Ако бъде избрана за концесионер на летище София най-голямата британска летищна група Manchester Airport Group (MAG), тя няма да прави от авиопорта ни сателит на истанбулския или на други летища в региона, а ще го развива, за да привлича повече полети и туристи. 

MAG заяви днес своите амбиции да участва - и спечели тръжната процедура за концесията на летище София, към която проявява интерес от 2 години. Те са първите, които официално потвърждават намеренията си да участват в най-голямата сделка, която се е случвала досега в българската икономика - за 3.898 млрд. евро без ДДС за срок от 35 години. Сpoĸът зa пoдaвaнe нa oфepти oт ĸaндидaтитe в подновената от юли процедура e 22 oĸтoмвpи т.г.

Топмениджърите на британската група не издадоха подробности за бъдещите си планове, но на пресконференция днес увериха, че са дългосрочен инвеститор със сериозни намерения за развитие на летището, бизнесите, свързани с него, и приноса към българската икономика.

Запитан дали има опасения за подводни камъни в тръжната процедура, главният изпълнителен директор на MAG Чарли Корниш заяви, че няма такива. Все пак стана ясно, че в плановете на MAG не влиза строителството на нова писта на летище София.

В момента MAG управлява три от основните летища във Великобритания – Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които заедно обслужват 60 милиона пътници на година, до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии, пише КлубZ.бг.

Като основни причини за проявения интерес към българския авиопорт, мениджърите на MAG посочиха няколко: България расте бързо, с амбиции да се развива в туризма, а София е "перлата в короната", по определението на Андрю Харисън, главен изпълнителен директор "Летищни услуги" - "стратегически важна локация" и врата към Изтока.

Партньор на MAG за концесията е китайската държавна компания BCEG, в топ 10 на строителните компании в Китай и в най-мощните 250 в света, с над 65 години опит и сериозно портфолио в авиационния сектор. Групата е изпълнила и предала над 1 милион квадратни метра нови площи за терминали, 15 големи карго/технически хангара и стотици километри писти, пътеки за рулиране и перони.

Китайската компания си партнира с MAG в проект за 1 милиард лири на летище Манчестър като съсобственик и строител.

Едно от условията на концесията е чуждестранният инвеститор да построи трети терминал. А BCEG в момента изгражда един от най-големите авиационни строителни проекти в света - международното летище Даксинг в Пекин - проект, който се състои от 9 писти и над 1.4 млн. квадратни метра площ на терминалите. Очаква се това да бъде и най-натовареното летище в света откъм трафик, като при пълен капацитет ще обслужва по 130 милиона пътници и над 1 милион полета годишно.

"Ние разглеждаме участието си в предложението по процедурата за летище София като продължение на меморандума за разбирателство между Китай и България и като част от инициативата "Един пояс, един път". Проектът представлява истинска възможност за нас да проучваме и за в бъдеще съвместни инфраструктурни проекти", заяви Ксинг Ян, управляващ директор на BCEG International, който вече е бил в София заедно с премиера на Китай Ли Къцян през юли, на срещата с лидерите на Източна и Централна Европа.