ЕНП дава рамо на ГЕРБ - застава зад българските превозвачи

Изненадващо и без ясни мотиви БСП и ПЕС се обявиха против предложението на ГЕРБ, наричайки това протекционизъм

Манфред Вебер

Манфред Вебер

Със своите 219 евродепутати Европейската народна партия (ЕНП) ще подкрепи предложенията на ГЕРБ по т.нар. Пакет за мобилност - не трябва да се използват мерки, наказващи българските превозвачи. Това каза председателят на групата на ЕНП в Европейския парламент Манфред Вебер на брифинг в Народното събрание днес, след като участва в заседание на парламентарната група на ГЕРБ.

"Искам да кажа, че позицията, която партия ГЕРБ има по тази тема, е абсолютно идентична с позицията, която ние застъпваме в Европарламента. ЕНП е най-голямата група в Европейския парламент. Голяма част от колегите са тук под ръководството на Андрей Ковачев. Ние сме партията на свободния пазар, ние искаме на този пазар да има конкурентоспособност. Не трябва да се използват европейските механизми, да се показват мерки, които по един или друг начин да наказват българските превозвачи и да дават предимство на френските", каза Вебер.

"Ние искаме да има конкуренция, защитаваме компаниите и техните работни места. Това, което силно ме изненадва, е позицията на социалистите. На европейско ниво именно социалдемократите и социалистите са тази група, която най-много пледира за въвеждането на по-високи социални стандарти. Не може в Европарламента българските социалисти да се застъпват за по-високи социални стандарти, а в България да противодействат точно на това", отбеляза още той

Депутатите от БСП обвиниха правителството, че е пропиляло възможността да действа на ниво Съвет на ЕС в защита на българските превозвачи, а едва ли австрийското председателство ще ги защити по- добре. "Българското правителство не е изпратило нито едно изявление по темата до този момент и пропиля една година (т.нар. Пакет за мобилност беше представен м.г. - бел.р.), без да работи за създаване на коалиция от държави, които да се противопоставят на онези държави от ЕС, които подкрепят промените", заяви по-рано днес соцдепутатът Димитър Данчев в декларация от името на парламентарната група.

Според БСП Пакетът за мобилност ще лиши от работа стотици българи. "Действително заплашеният от унищожение сектор сформира 17% от БВП на страната ни и осигурява заетост на над 190 хил. души“, казаха от левицата.

Позицията на правителството за защита на българските превозвачи, не само че не е променяна, а е надграждана в редица срещи и форуми, каза в МС транспортният министър Ивайло Московски. Позицията е официална и публична и е в интерес на българските превозвачи, заяви той. Предлагам Георги Свиленски, депутат от БСП, да води преговорите в ЕС за защита на превозвачите - имам възможността да го упълномощя за това, щом смята, че ние не можем да се справим, каза Московски.

България е готова със свои предложения по проекта европейска мобилност. Предлага се връщането на шофьорите за почивка вкъщи да не е задължение, а да е негово право, каза министърът. Има дефицит в прилагането и в контрола на новите правила, защото те трябва да важат и за държави извън ЕС. Ако приемем, че един камион бъде проверяван за работата си в предходния месец, от ЕК предлагат шофьорът да си носи фиша за работната заплата, каза Московски. Само че този фиш е на български език и сега питаме трябва ли да го превеждаме на всички езици в ЕС, за да може да бъде контролиран.

Освен това ние също ще осъществяваме този контрол и не е ясно на какъв език ще го правим, каза той. Този закон ще бъде прилаган и към трети държави, но как ще проверяваме например иранците, ако те си носят документи за заплатите, написани на фарси, попита Московски. "Ако един контролен орган в Европа иска да провери ЕТ "Петко" от Исперих с два камиона, проблеми няма, но как този контролен орган ще отиде в Табриз да провери фирмата на Хасан", попита още министърът.

Текстовете на законопроекта сега се коментират на ниво работна група, която се нарича КОРЕПЕР 1. Точно в тази работна група каня да се включи господин Свиленски. В момента дебатът е дали по време на нашето председателство ще има текст, одобрен от всички и ще бъде приет т.нар. общ подход или ще има просто един доклад за напредъка. Ако с нашите предложения се съгласят всички, аз ще докладвам, че е постигнат общ подход и законопроектът ще продължи да се движи по редовната процедура. Ако не го постигнем, ще дам доклад за напредъка, в който ще има т. нар." червени линии", които не можем да преминем и на следващото председателство отново ще се търси общ подход, каза Московски.

И лидерът на Партията на европейските социалисти (ПЕС) Сергей Станишев се обяви срещу промените, които се налагат с т.нар. Пакет за мобилност.

По мобилния пакет решаваща роля има правителството, но предложенията в него имат характер на протекционизъм в полза на едни държави срещу транспортния ни сектор, което е неприемливо, заяви Станишев днес преди координационна среща на левите премиери и партийни лидери.

Утре, когато е срещата ЕС-Западни Балкани, превозвачите излизат на протест, който, според депутата от ГЕРБ Станислав Иванов, ще бъде "мирно шествие в подкрепа на правителството".