Измамени клиенти в таксита ще могат да се оплачат в ДАИ

В момента в подобни случаи законът не дава защита на потребителите на транспортната услуга

Измамени клиенти в таксито вече ще могат да се оплачат на инспекторите при проверка, че шофьорът ги лъже.

По-големи правомощия при проверките на такситата ще получи ДАИ с промени в Закона за автомобилните превози, които вече са внесени от правителството в парламента. Ако таксито вози клиенти, а не е пуснат например апаратът, инспекторите от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще снемат сведения от пътниците. Това коментираха от ресорното Министерство на транспорта.

В момента в подобни случаи законът не дава защита на потребителите на транспортната услуга. Дори и ДАИ да направи проверка и да установи нередност, се оказва, че таксиджията се измъква с обяснението, че в момента вози близки без заплащане. Често при качването на такси на клиентите се казва: "Ще ви закарам, но за 5 лв." като тази сума е повече, отколкото би отчел апаратът. Това става най-често при превоз на къси разстояния. В тези случаи, ако ДАИ спре жълтия автомобил за проверка, инспекторите ще имат право да вземат сведения от пътника, че се извършва нерегламентиран превоз.

В други случаи при проверка шофьорите се оправдават, че вече не работят като такси. Колата обаче е с лепенки, които подвеждат клиентите, а парите не се отчитат. За тези нарушения в закона са предвидени глоби от 1500 лв. и спиране на автомобила от движение за 6 месеца.

От транспортното министерство изрично уточниха, че промените, които са одобрени от правителството, не са насочени срещу споделените пътувания. Неотдавна дейността на платформата за споделени пътувания "Юбер" беше забранена с решение на съда, след като в КЗК бяха подадени жалби от лицензиран таксиметров превозвач. В законодателството засега не е предлагана забрана на споделените превози, но няма и правила, които ясно да регламентират как може този вид транспорт да действа, без да бъде атакуван от закона. Наскоро Европейската комисия излезе с критики и насоки към държавите в ЕС, включително и България, които не подпомагат и дори възпрепятстват развитието на споделените бизнеси.

Транспортният министър Ивайло Московски предложи обединяването на контролните функции на пътя в една институция - например пътната полиция. В момента, ако КАТ спре товарен автомобил и иска да провери дали са спазени регламентите за почивка, трябва да повика екип на ДАИ за измерване на тахографа.