Културолог: Забраната на бурките е политическа пропаганда, не решение на проблема

Хората в ромската махала в Пазарджик трябва да имат ясна идентификация пред органите на реда, смята проф. Чуков

Забраната за бурките е огромна глупост. Това е политическа пропаганда на една партия у нас, която се нарича патриотична. Тази позиция изрази в ефира на Bulgaria ON AIR културологът Ивайло Дичев.

В България има двадесет и няколко жени, които носят това нещо в Пазарджик, в Пловдив няма нито една такава, Нужна ни е една проста наредба за това хората да бъдат идентифицирани на улицата, посочи културологът и изтъкна, че трябва да различаваме политическата пропаганда от решаването на проблема..

Това е един много сериозен дебат, коментира на свой ред арабистът проф. Владимир Чуков. Докъде, по какъв начин подобно нещо трябва да бъде позволено? Ако погледнете, в целия мюсюлмански свят има разлики. В една съседна Турция например много зависи от управлението, посочи той.

Арабистът разясни кои са типовете покривала, които жените използват в нашия край на света.

По думите му българската дума за бурка е фередже, а  при бурката, която е "тотална изолация", жените дори носят ръкавици. Има и никаб - виждат се само очите. Чадор или чадрия - цялото лице и ръцете се виждат. Забрадка или хиджаб покрива само главата.

Проф. Чуков се опита да обясни и феномена в Пазарджик, като върна лентата чак в 1993 година. 

"Според мен прецедентът е ромската махала в Пазарджик. През 1993-та година там се появиха за пръв път подобен тип атрибути. Тогава имаше една организация - Халифат. Ромите бяха последователи на Метин Каплан, тъй наречения халиф от Кьолн, който Турция издирваше за тероризъм. Това си беше чисто зарибяване, сега ромите, които са в тази махала, обикновено отиват да правят гастарбайтерство в Кьолн. Те си имат просто старите канали. Тогава се появиха за пръв път бурките, мъжете носеха чалми, пуснаха си бради, тогава се развяваше зеленото знаме на халифата. Прибраха Каплан и станаха протестанти. На този Ахмед Муса предишното му име е Иван Клочак, разказа Чуков.

Той обаче е категоричен, че става въпрос за една определена прослойка от населението,  която трябва да има много ясна идентификация пред органите на реда. "Не може да се криеш, не може да си част от нещо друго", убеден е арабистът.