Министър Танев: Образованието ни е елитарно, не дава равни възможности на децата

Няма опасност от липса на учители в различните региони

"Системата в българското образование е елитарна и предоставя повече възможности за стимулиране на най-напредналите ученици и училища в България", заяви образователният министър Тодор Танев пред "Дарик". 

По думите му целта на предложената образователна реформа е всички ученици да получат равни възможности, независимо в кое училище или в кой регион на страната живеят. 

Танев се позова на изследване на Световната банка на образованието в България, според което качеството на образованието в София поставя учениците в останалите региони в неревностойно положение спрямо връстниците им с столицата.

"Това трябва да се промени и всички региони да имат равни възможности. Всички деца имат талант", каза Танев. 

Друга цел на реформата е да промени възприятието на българските учители от страна на обществото. 

"При 530 лева базова заплата на учителите - това се приема лошо от обществото и може да бъде окачествено само като срамно", каза Танев, но призна, че бюджетът е недостатъчен да се направи нещо съществено. 

Според него, предложените промени в закона за училищно и предучилищно образование ще предостави повече възможности за стимулиране на работата и креативността на учителите. 

"Няма опасност от липса на учители в различните региони", според образователният министър, но се наблюдава демографска криза в средите на учителите. 

От близо 100 000 учители, които работят в страната, тези под 35 години са едва 6% по данни на министерството. Министерството ще се стреми и към разнообразяване на методите за оценяване на учениците. 

"Всичко се измерва в тестове. Тестовете усредняват, което пречи на развитието на отделни ученици и учители, което пречи да се адаптира учебният процес към нуждите на учениците."