​Димитър Иванов: ДПС са като данайците – носят дарове, но да не им вярваме

Необходим е наш избирателен модел – мажоритарни избори, но в два тура

Преференцията е средство да се разчистват вътрешно партийни или вътрешно коалиционни сметки

При пропорционалната система партиите пъхат едни „политически мишки“ в листите, които после се превръщат в машинки за гласуване, казва пред Faktor.bg бившият депутат от ОДС

Интервю на Мая Георгиева

- Г-н Иванов, от години защитавате идеята за мажоритарно гласуване, как оценявате предложението на ДПС за 240 мажоритарни района - като провокация към идеята на президента за референдум, или като предизвикателство към другите парламентарни сили?

- Действително съм убеден привърженик на чистата мажоритарна система и считам, че тя ще бъде целебна за трагичното състояние на българската политическа система. За съжаление партийните елити не желаят тя да се приложи защото им е по-удобна политическата безотговорност, която поражда пропорционалната система. Но има два момента, които са ключови – изборите да бъдат в два тура и да могат да се отзовават народни представители. Поради това предложението на ДПС за 240 мажоритарни района е много интересно. Още по-интересна е заканата им, че ще започнат подписка за референдум, ако не бъде прието сега искането им. Древните гърци казват „не вярвай на данайците, дори като носят дарове“, аз се чувствам точно така.

Да това предложение е провокация към идеята на президента.  Защото въпросът за внасяне на мажоритарен елемент е крайно несъстоятелен. Някак си той сам вкара вълка в кошарата. Смесената система, която се пропагандира настойчиво за съжаление съдържа недостатъците на двете системи - мажоритарна и пропорционална. А дали е предизвикателство към другите в парламента, естествено. Те искат да запазят статуквото, даже да си разширят влиянието. Хората обаче искат мажоритарни избори и това е еднозначно. ДПС също искат да се запази статуквото, защото имат удобно място в него. Поради това хода им с 100% мажоритарни избори е много умен, дори хитър. Така те се идентифицират с обществените настроения и същевременно се различават от другите. Като се прибави и играта с проф. Близнашки, те се опитват да кажат: Ние искаме промяна и сме различни, а вие - не. Иска ми се да вярвам, че другите политически сили ще бъдат рационални в политиката си по този въпрос.

- Какви промени би донесла мажоритарната система в политическата структура на страната? Ще се обезличат ли малките партии?

- Това, че малките партии ще бъдат елиминирани от мажоритарна система , не е убедително. И отново ще повторя МАЖОРИТАРНИ ИЗБОРИ В ДВА ТУРА. Това е шанс за изявени личности с ясни политически идеи да успеят, а на втория тур може да се случи прегрупирането на гласовете, което ще е знак за политическа зрялост и идеологическа принадлежност. Не е добре за България мажоритарните избори да са в един тур, независимо традициите във Великобритания, Франция и т.н. , те не създават легитимност на избора. С 30 – 35% е много вероятно да спечелиш съревнованието, това вече е лошо за обществото. Нашата политическа система е в такава криза, че познавайки опита в други страни трябва да направим наш модел и това да е решително.

- Различни политически представители представят преференциалното гласуване като алтернатива на мажоритарния вот, основателен ли е този аргумент?

- Това е абсолютно невярно. Никак не одобрявам тази привързаност към преференциалното гласуване. А това, че то представлява форма на мажоритарен избор, за мен е неразбираемо. Преди да избереш преференцията ти трябва да избереш политическата сила. Другото негативно е, че битката за преференции създава вътрешнопартийна борба, което мисля, че не е здравословно за партията по време на избори. Изборите трябва да бъдат битка на идеи и личности между отделните партийни субекти. Внушението, че мажоритарните избори ощетяват партийността в политиката , не е сериозна. Та нали партиите дават първичната тежест на съответния свой кандидат, а който не се идентифицира със съществуващите партии ще се яви самостоятелно. Как партиите ще номинират кандидатите е техен вътрешен проблем, колкото по-непрозрачно толкова по-зле. Преференцията аз я приемам като средство да се разчистват вътрешно партийни или вътрешно коалиционни сметки.

- Удачно ли е организирането на референдум за изборните правила по време на местните избори?

- Системата на местните избори в България е смесена. Общинските, районни и селски кметове се избират мажоритарно, а общинските съветници пропорционално. Аз съм привърженик за мажоритарен избор и на общинските съветници. При този избор има твърде много интереси защото ОС е съществена институция на общината. Практиката показва, че се търсят малки партии за да се „пробутат“ един или няколко съветника, като за това се търгува подкрепата за общинския кмет. Вижте колко е нерезонно това от ценностна гледна точка. Така че местните избори са един много сложен пъзел на лични, корпоративни и политически интереси. Референдумът допълнително ще усложни картината. Да, действително е по-евтино, местните интереси ще привлекат повече хора, но си мисля, че изборът няма да бъде информиран, а гласуването ще бъде под партийно или личностно влияние. Така идеята за самия референдум се дискредитира. Разпространява се идеята, че е много хубаво да има референдуми и аз съм съгласен, но е много лошо да има зле организирани и по лош закон референдуми. Вече имахме един такъв преди 3 години.

- Какви биха били ползите за демократичното ни развитие от мажоритарна или смесена избирателна система?

- Мажоритарната система политически квалифицира личности, а не партии. Тя допуска и отстраняването на представител, от който хората са недоволни. Иначе казано лъжецът може да бъде лесно наказан. Доближава и представителите до техните избиратели. Да си представим 240 едномандатни района, при сегашния електорален списък - това прави приблизително 25 000 избиратели в район. При положение, че гласуват около половината, това прави 12 - 13 000 гласа. Необходими са около 7 – 8 000 за да спечелиш. Питам, при тези бройки не е ли възможно кандидатът, ако не по име, то по физиономия да познава болшинството си от избиратели и да знае техните проблеми? И друга, много важна причина, е като изпратиш копоите да купуват гласове за теб, ти се персонализираш с престъплението и можеш да бъдеш отстранен от изборите. Така да започнем елиминирането на тази най-грозна практика в съвременната ни история. Няма избирателна система която да е перфектна, но смесената система съчетава недостатъците на съставните си части.

- Защо считате, че мажоритарната избирателна система е толкова популярна сред избирателите, а не се харесва много на партийния елит?

- Хората искат техния избраник да е близо до тях, при мажоритарната система добре разбират, че това е възможно. Искат да знаят човека, който ги представлява, има ли познанията, волята, морала да реализира партийните програми. При пропорционалната система знаете, че партиите пъхат едни „политически мишки“ в листите. Вече избрани те се превръщат в машинки за гласуване на лидера или ръководството. В другия случай те напускат групата и стават „независими“, защото някой ги е купил или уплашил, жалка история. При мажоритарните избори това е невъзможно, защото бързо ще те върнат на предишната ти работа. Избирателите много добре си дават сметка, че да има тежест техният глас, да влияят на процесите, мажоритарният избор е по – добър.