​Ген. Атанасов: Големият грях на Станишев е, че даде на концесия националната сигурност на ДПС

Само заради банковата афера ръководство на ДАНС трябва да бъде отстранено

Да се изясни защо се охранява Местан, става дума за тежка злоупотреба с власт

Крие се, че повторна проверка в МВР е установила тежки нарушения по прикриване отговорността на главния секретар Лазаров за кървавата драма в Лясковец, казва пред Faktor.bg бившият шеф на НСС и депутат от Реформаторския блок

Интервю на Стойко Стоянов

- Ген. Атанасов, предупредихте преди време, че Сараите управляват службите за сигурност в България, опасно ли е това влияние?

-Това е категорична и проверена информация, с която разполагам. При управлението на Орешарски сектор „Сигурност“ бе предоставен за управление на ДПС и това беше сделка между Сараите и Станишев. Това е и една от причините Станишев да загуби толкова голямо влияние в своята партия. В тази връзка е и изменението на законодателството, което беше направено експресно в началото на миналия парламента. Назначенията, които последваха в професионалния връх в МВР и ДАНС, бяха в тази посока и в услуга на Сараите. На ръководни постове издигнаха хора без качества, но предани на ДПС. И нещо повече – зависими от тази партия, там няма случаен подбор. Има един процес през годините, който внимателно наблюдавам от 2001 г, при правителството на Сакскобургготски. Тогава ДПС разположиха на ниски места в службите свои верни хора, те натрупаха някакъв опит и сега при правителството на Орешарски получиха на концесия този сектор. Вече имаха готови спящи клетки в службите, които издигнаха на възлови места. А това е тежък проблем и пробив в националната сигурност.

- Но ДПС никога не е крила своята пристрастност към лица от службите - по време на тройната коалиция, когато от ДАНС изхвърчаха Иван Драшков и Цветлин Йовчев, Доган скочи срещу Станишев - беше много показателно?

- Така е, но по принцип ДАНС, като структура и замисъл е нещо много разумно и аз съм я подкрепял, но начинът, по който Станишев изпълни този проект, срути Агенцията - и при неговото управление, и при Орешарски. Спомняте си първо скандалите около съветника в ДАНС Алексей Петров и сега опитът да бъде назначен Пеевски, след което бяха разположени, хора посочени от Сараите. Има и достатъчно много публична информация в тази посока, но прекалено много станаха и гафовете, и провалите в работата на ДАНС и МВР. Те са главно заради факта, че трябваше да слагат чадъри върху обръчите от фирми на Сараите и да се прикриват действията им.

- Съществува ли център извън Сараите, който дърпа конците на тези спящи клетки в държавата?

- Понятието Сараите е събирателен образ. Ако трябва да го разшифроваме, трябва да се върнем в началото на прехода при създаването на ДПС. В основата на цялостния модел на конструирането на партията - като корпорация и влиянието й в икономическите среди, както и подреждането на обществените поръчки и осигуряването на чадър през службите, то това е една система на репресивния апарат на ДС и комунистическите служби, който използва своя агентурен потенциал в етническото малцинство, за да обърне, от една страна, настроенията на турците. След падането на комунизма те бяха настроени негативно към комунистическия режим. Трябваше да се получи обратният ефект и успяха да го направят, но от друга страна - постигнаха овладяване на лостове в икономиката чрез използване на политическата сила.

- Имаше ли разпънат чадър върху КТБ, чрез зависимите от ДПС специални служби?

- Много пъти сме говорили по тази тема, но КТБ няма съмнение, че е банката на ДПС, на Сараите. Това срутване е именно в резултат на вътрешни битки и разправии между играчите. ДАНС носи основната отговорност за този процес. Оперативната служба, която би следвало с всички сили и средства да наблюдава банковия сектор, това е ДАНС. Първо, там е финансовото разузнаване и второ - там е ГДБОП, специалната полицейска служба, която би трябвало да наблюдава корупционните процеси в държавата. Къде са били тези звена, какво са работили?. Абсурд е да се обяснява, че са нямали оперативната възможност да доловят този срив в КТБ. Сигналите, които са протичали са били установени на средно ниво, събрана е оперативна информация, но тя е била потулена. И това, освен всички други провали е основната отговорност на ръководството на ДАНС. Само заради тази банкова афера това ръководство трябва да бъде отстранено и да се провери дали има постъпила информация на средно ниво и как е била употребена. Когато се структурират специалните парламентарни комисии за вътрешна сигурност и обществен ред и за контрол върху ДАНС, детайлно трябва да се провери този въпрос.

- ДАНС проспа този случай, но в същото време нерегламентирано се подслушваха политици от опозицията и висши държавни служители покрай общински съветник от ГЕРБ?

- Това едва ли е единственият друг скандален случай. Лично ще поискам да се изясни какви оперативни действия е предприела ДАНС за „обезпечаване„ на протестите. Убеден съм, че в нарушение на законите бяха наблюдавани и разработвани организатори и участници в протестите, в нарушение на Конституцията.

- Ще искате ли изваждането на стари знакови дела като „Лиани“?

- Категорично ще настоявам за проверка на действията на Агенцията по време на протестите, но и възобновяване на стари дела, които бяха проспани и заметени под чергата. „Лиани“ е в генезиса на финансовите схеми на ДПС. В тази разработка преди няколко години бяха събрани данни за черната каса на ДПС, за начина, по който се пълнеше тя, кой се разпореждаше с тези финансови средства, къде отиваха те. И цялата тази информация беше провалена. Ще искам „Лиани“ да се отвори отново, да видим какво има в папките, ако нещо е останало изобщо. Имам съмнения, че в периода, в който сектор „Сигурност“ се контролираше от Сараите, бяха взети мерки за прикривани на корупционни схема и за прочистване на стари дела, които могат да ги компрометират.

- „Лиани“ няма ли да създаде напрежение между подкрепящото правителството парламентарно мнозинство – сегашният активист на АБВ Румен Петков, провали разработката преди години?

- Не съм променил отношението си към Първанов и Румен Петков. Те не са народни представители. Не знам от тяхната група кой ще бъде в комисиите наблюдаващи сектора, но се надявам да постигнем мнозинство и да изясним тези въпроси.

- Внесохте законопроект за единна разузнавателна служба, как се посреща в парламента идеята, говори се, че има напрежение?

- Очаквам и знам, че ще има съпротива от средите на хората назначени в разузнаванията от преди 1989 г. Вече има и негативни коментари от определени лица в опозицията, но този въпрос трябва да се реши веднъж завинаги, той е от интерес за държавата.

- Наясно ли е обществото с какво точно години наред се занимаваха НРС и военното разузнаване?

- Имам тежки съмнения за ефективността на тези служби и на първо място защото вече 25 години те нямат законова регламентация. В демократична България се намери време да бъдат приети 4 закона за МВР и нито един за тези служби. Това беше в резултат на тежката съпротива на старата червена гвардия в тези служби, които не искаха регламентация, за да могат да си запазят кадровото присъствие вътре и да прикриват икономическите далавери, които вършеха. Крайно време е да се регламентира законово дейността им по няколко причини – да има единна разузнавателна служба, за да се премахне дублирането на функции, като се харчи скъп финансов ресурс. Разузнаването е скъпа дейност, то се върши на чужда територия, а да се търси една и съща информация по два канала и да се плаща за нея два пъти - е недопустимо. Тоест, създаването на единна служба, освен че ще премахне дублирането ще спести и сериозни средства на бюджета. На трето място ще премахне така наречената нездрава конкуренция. В желанието си да се докарват на властта тези две служби много често злепоставят конкурента си. Вместо да се занимават със сериозни неща, те събираха и политическа информация. Разузнаването трябва да бъде поставено на сериозен контрол на територията на страната. Те трябва да работят на чужда територия, а за операции в България да имат специални разрешение и това ще бъде регламентирано.

- Критикувахте често предишната власт за незаконни подслушвания, ще инициирате ли проверка в тази посока, която да разкрие механизмите за контролиране и притискане на неудобните за Станишев, Орешарски, Йовчев, Пеевски?

- Имам конкретни сигнали в тази посока, единият от тях стана публично достояние наскоро, защото го внесох при служебния премиер Близнашки. Беше възложена проверка, но така и не разбрахме до къде са стигнали и какъв е резултатът. Имам и други сигнали, ще ги внеса в специализираната комисия и ще искам изслушване на съответните длъжностни лица, за да се разкрие истината. Един от аспектите на тази злоупотреба с власт е именно оперативно контролиране на хора, свързани с протестите. Това трябва да се изясни. Има служители, които продължават да живеят във времето на Тодор Живков. В Конституцията правото на протест е гарантирано и е недопустимо то да бъде разглеждано като риск за националната сигурност, и да се използва ресурсът на държавата, за да се нарушават права и разправа с политически опоненти.

- От 25 години без закон работи и НСО, там също проблемите са натрупани, няма даже яснота при какви условия се охранява дадено лице – Доган е красноречив пример?

- Трябва да се провери дали НСО охранява почетния председател на ДПС. Тази служба може да пази само лица, които имат длъжностно качество и това е посочено в техния правилник. Ще искам да се изясни защо се охранява Местан, имам съмнение, че там става дума за тежка злоупотреба с власт. Ще трябва да се провери и Пеевски за какво е пазен от държавата, както и кои други лица се ползват от тази привилегия. Законовата регламентация на тази служба трябва да се случи. Има готов законопроект и колегите от ГЕРБ ще го внесат. НСО, освен да охранява първите мъже в държавата, има съмнения, че събира и политическа информация. Имаше през годините такива сигнали за злоупотреби и това трябва да се регламентира. Дори и да им се даде правомощия да събират такава информация, защото тя може да има значение за сигурността, то това трябва да е регламентирано и контролирано. Не може на някакви тефтери да се записват данни и никой да не ги знае къде ги носят, и как ги използват. През 2005 г., когато бях кандидат за народен представител една специална служба, без да има право беше получила задача да изучава семейството ми, миналото ми. Тази злоупотреба трябва приключи веднъж завинаги.

- Ако се разходи човек из парламента остава с усещането, че е твърде опасно място, щом депутати се движат с мощни охрани, как да се пазят тогава обикновените хора на улицата?

- Това което се случва из коридорите на парламента на практика не е противозаконно. Гардовете от НСО имат право да присъстват в сградата, тези които са от частни фирми и охраняват някой от депутатите се регистрират като негови сътрудници и няма механизъм да ги спрем да влизат.

- Но измъкването през тази вратичка срива моралния образът на НС?

- Това е друга тема, която съм убеден, че трябва да бъде коментиране пред обществото. Добре е, че въпросът се повдига, тези хора, които се възползват от такива охранители, нека да стане ясно кои са…

- Пеевски например…

- Трябва да бъдат поставени на обществен показ и да бъдат принудени да не се възползват от това право. Ограничаването им не може да стане чрез правилника на НС, защото така ще лишите и депутати като мен, които не трябва да имат сътрудници.

- Освен КТБ тази година имаше и още няколко провала – Лясковец, взривения завод Миджур, ще се търсили отговорност за това?

- Казвал съм го многократно – главният секретар Лазаров трябва да си ходи заради провала в Лясковец. Тази трагедия е негова заслуга. Знам, че е извършена повторна проверка в МВР и там са установени тежки нарушения по прикриване на отговорността му. Служебното ръководство на МВР не обяви резултата от тази проверка и се мълчи все още. За Миджур вината е и на ДАНС, и на МВР. Води се досъдебно производства и тепърва ще видим резултата и причините довели до взрива. Щом има толкова много жертви, това не трябва да остане ненаказано и да не се разкрият причините. Но не съм голям оптимист за изясняване на този случай. При такъв тип тежки произшествия поради заличаване на следите много често остават неизяснени. Но там има други интересни връзки между собственика и разни лица. Те трябва да станат публично достояние.

- Говорите за масонските зависимости, а нормално ли е висши служители от ДАНС да бъдат членове на една ложа с магистрати, бизнесмени, политици, пред кога ще са верни - на братята или на обществото?

- Това е недопустимо. Има механизъм за противодействие на подобни обвързаности, но той не се прилага. Проучването на лица за достъп до класифицирана информация и съответните нива на този допуск е основна дейност на ДАНС. Тя би следвало да проучи първо собствените си служители за зависимости. Проучванията са добре регламентирани от закона, но за съжаление тези проверки се правят формално, в много кратки срокове, не се изясняват зависимостите. Особено при МВР, ДАНС и разузнавателните служби би следвало да има много сериозно проучване на кадрите, но те са формални и от там идват проблемите. Недопустимо е служители от специалните служби да членуват в тайни общества, защото остава големият въпрос – за държавата или за братята ще работят? За бъдещата вътрешна комисия в парламента една от основните и дейности ще бъде именно проучването на лицата, работещи в тези служби.

- От разговора ни излиза, че управляващото мнозинство сте поели държавата тотално пробита в сферата на сигурността?

- Да това е така и пак повтарям, че едно от големите прегрешения пред републиката на другаря Станишев е, че той даде на концесия сектора за сигурност да бъде управляван от корпорацията ДПС. За това е тежко състоянието. И сега - представяте ли си каки писъци ще има за политическа чистка при всеки опит да се променят правилата и да се правят реформи?! Трябва да бъдат отстранени хора, зависими от интересите на бившите управляващи.