„Антимафия”: Орешарски се провали с контрабандата, олигарси печелят от разградените митници

Искаме оставката на финансовия министър

Защо актуализират бюджета, след като обещаваха само от цигари да съберат 1,5 млрд. лв.

От нелегален внос на стоки и сега печелят босове, закриляни преди от ГЕРБ, казва лидерът на легията Григор Здравков

Интервю на Стойко Стоянов

- Г-н Здравков, успя ли новото правителство да сложи юзда на контрабандата в страната както предизборно се заканваше?

- Ситуацията е трагична. За първите 6 месеца са събрани с 40 млн. лв. акцизи по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Като се има в предвид, че бюджетният план за акцизите е завишен с 350 млн. лв., това значи, че 400 млн. лв. от акцизи няма да постъпят в бюджета до края на годината. 

За първите пет месеца са обмитени 2, 400 млрд. къса цигари, а това е точно колкото през миналата година. Това означава, че до края на 2013 ще бъдат обмитени вероятно малко над 11 млрд. къса цигари, при 22 млрд. за сравнение през 2008 г. Средно за правителството на ГЕРБ около 11 млрд. къса цигари годишно са обмитявани, тоест доста по-малко в сравнение с предишни години. А в същото време българите не са спрели да пушат. А от горива от началото на годината до сега са събрани около 40 млн. лв. по-малко.

- Защо правителството на  Орешарски се проваля и в тази област, която обявяваше за свой приоритет?

- Ще го кажа най-просто – да махнеш Ваньо Танов като шеф на митниците и да сложиш като заместник макар и временно Борислав Борисов е все едно да отстраниш Цветанов от МВР и да  повериш министерството на Станимир Флоров. В митниците никога до сега не е избиран шеф с конкурс, защото трудно е да се направят точни и ясни критерии. От друга страна няма кой да изпитва кандидатите. Нито финансовият министър, нито двете му заместнички, нито премиерът могат да проведат този изпит. Осъществяването на конкурс изисква продължителност между 1- 2 месеца за подготовка и провеждането му, а това са най-кратките срокове. От изборите и съставянето на правителството вече почти изминаха два месеца, а това означава, че най-рано в края на септември конкурс за митниците може да бъде проведен. Но в този период от годината вече се прави новият бюджет. Така, че до края на годината в митниците няма да се случи нищо интересно.

- Вие сте бивш митничар, познавате системата отвътре, политически ли е проблемът, че не може да се избере читав и независим шеф на Агенцията?

- С темата контрабанда БСП си проведе предизборната кампания. Това означаваше, че смяната в Агенция „Митници” трябваше да бъде гласувана още с избора на правителството. А човекът, който да поеме това звено, би следвало да е ясен още от преди изборите и да бъде част от кампанията. Но явно не могат да намерят човек с такива качества...

- Само до качества ли е проблемът или има и задкулисни игри?

- ДПС нямат претенции към Агенцията. Назначаването на митническия шеф винаги е зависело пряко от премиера, в случая от Пламен Орешарски. Едно от условията  Орешарски да поеме правителството е било, че той ще си избере и подреди кадрите за Министерството на финансите и институциите към него. Това е договорено още преди да бъде съобщена номинацията му за премиер.

- Какво ще се случи през есента на обявения конкурс за  шеф?

- Ще се провали, защото няма да има кандидати, които с участието си да гаранатират, че това състезание е честно, а не нагласено. И пак повтарям, управляващите нямат подготвени хора, които да бъдат в ролята на изпитващи.

- Можем ли да приемем, че българските митници в момента са разграден двор?

- Просто там нищо не се случва, карат си по стария начин. Ако погледнете на сайта на Агенцията, още не са качили хванатите количества цигари от началото на годината. Безхаберието е пълно. Не е ясно какъв е събраният акциз, въпреки че МФ всеки месец изготвя доклади по този повод.

- Възможно ли е това протакане и безвластие да се правят умишлено в интерес на някои от големите акули в контрабандата?

- Как да отговоря, просто ситуацията не подлежи на коментар, всичко е ясно дори и за най-непредубедения. За шеф на митниците има само временно изпълняващ, даже заместници не са му назначили, а трябва да има ресорни по отделните направления. Сложиха на поста един типичен номенклатурчик от системата, който е обслужвал до сега управлението на ГЕРБ. Същото направиха и в НАП.

- Има ли основания Ваньо Танов да бъде обект на разследване заради контрабандни канали, или при предаването на властта има някаква договорка?

- Едва ли има договорка. Танов в момента е в болница, направена му е операция. Но големият проблем е, че временният шеф в тази важна агенция няма как да събере доказателства и да разкрие нарушения срещу Танов, защото де факто трябва да уличи и себе си, та нали е бил негов заместник. Тоест, той е участник в тези схеми и далавери, които сега трябва да се  разкрият. Танов беше известен, че е пътуваше най-много  в чужбина. Реално през половината от времето в годината агенцията е била управлявана от сегашния шеф Борислав Борисов. Излиза, че той трябва да работи против себе си и интересите си. Но има реални неща,за които Танов може да бъде обект на прокуратурата – горива, цигари, наркотрафик.

- Какво печели на ден един митничар при сегашното безвластие?

- Мога да кажа какви са тарифите на бакшишите. За един тир, ако е пълен с цигари, тарифата е над 50 хил. евро. За камион с турско карго се плащат над  1500 евро. При вноса на зеленчуци - бакшишът се движи средно между 200 и 1000 лв. на камион, в зависимост от количеството и вида на зеленчуците. Но големите пари са при наркотиците. Да сте чули през последните месеци голяма акция на митниците със заловени наркотици? Тогава какъв шанс още трябва да се даде на този временен шеф, за да заработи.

- Как тогава ди си обясним отношението на Орешарски и БСП към митниците?

- Според мен се страхуват да не се повтори грешката с Делян Пеевски и да не предизвикат поредната отрицателна реакция в обществото. Но това опасение е глупаво, митниците не са ДАНС. Освен това извън системата няма толкова много професионалисти, които да я познават и да се занимават и анализират проблемите й. Реално наясно с тази област сме  Тихомир Безлов, Емил Димитров – Ревизоро и аз. Други де факто няма. Нито в БСП, нито в ДПС има познавачи на тази материя. Но те не искат да чуят гласа дори и на малкото експерти, които са извън митниците. Затова от Легия „Антимафия” искаме оставката на финансовия министър. Изпратили сме писмо до премиера. От правителството обясняват, че се срещат с обществени и нестопански организации, но нас не са ни потърсили даже за мнение. Това, което Орешарски разигра в тази посока предизброно, аз го говоря от осем години и работя по тези проблеми. Но тук изниква и друг важен въпрос - като твърдят, че само от спряна контрабанда с цигари ще докарат 1,5 млрд лв., защо им е сега да правят актуализация на бюджета. За половин година могат да ги съберат парите. Явно тази ситуация в митниците устройва премиера и кръговете край него.

- Колко са големите играчи в митническата контрабанда, които сега печелят от безхаберието на държавата?

- При ГЕРБ имаше определена шапка, а върху нея стояха трима  – Бърборкото, Каратиста и небезизвестния Пашата, а за хората, които участваха и в политиката – там Цветан Цветанов ги знае най-добре кои са. След ГЕРБ нещата не са се променили. Проблемът е доколко лицата контролиращи контрабандните канали са свързани с новите управляващи.

- Излиза, че новата тройна коалиция играе за старите играчи?

- Ще ви кажа факти, а гражданите сами могат да си направят извода - навремето най-контрабандираната марка цигари беше произведена в Пловдив и предназначена за износ. Сега в София е залято с луксозно черно „Виктори”. Цената му на дребно е 3,50 лв. Произвежда го „Булгартабак”, ясно е чия собственост е тази компания. Ако попитате как се появява продуктът им нелегално на пазара ще ви кажат, че те официално са изнесли тези цигари от България, а как после са се върнали в страната - това не е тяхна работа. Тоест, тези цигари са легални, не са менте, произведени са примерно за клиент от някои чужда държава и по документи са напуснали България, а след това как реално са се върнали у нас, друг трябва да отговаря. В големите градове сега нелегално шества „Виктори”, а в малките и селата е „Бест мен”, които всъщност са марката "Kings", само  че за износ. Това означава, че голямата контрабанда се държи от наши играчи.