Българка влезе в световната модна енциклопедия

В Стокхолмския университет изучават творчеството на Милена Атанасова

Българка влезе в най-новата онлайн енциклопедия на световната мода. Милена Атанасова, известна като топдизайнер в арт гилдиите на Париж и Ню Йорк, фигурира наравно, достойно и престижно с най-големите в жанра. Авторите на проекта са подредили имената на държавите по азбучен ред, така че Атанасова е в челото на престижния списък. На Милена обаче не й е за първи път - в английски сайт за известни българи тя е до Владимир Димитров-Майстора, пише "Стандарт. Неотдавна пък от Швеция е дошла още една подобна новина - в тематична програма на Стокхолмския университет вече изучават творчеството на Атанасова. Дамата е не само автор на колекции, но и артист с утвърдени творби в изящните изкуства. Преди време нейно живописно платно е селектирано за търг на аукционната къща "Друо". "Тогава обаче никой не успя да излезе на пазара. Мастити художници на Париж вдигнаха страшен скандал, защото наддаването се провали", разказва Милена. Скоро в Лондон предстои премиерата на грандиозна изложба с прекрасни модели на покойния и непрежалим от съсловието и феновете Аликзандър Маккуин. Между тях ще бъдат и рокли, измайсторени от Атанасова. Защото Милена работи с култовия си колега осем колекции. Те веднага усещат, че са от една и съща кръвна група - надарени работохолици с необуздано творческо въображение.

Атанасова обаче има още една, особено главна роля в кариерата си: на прочут преподавател в Студио MVL - частен институт за моден дизайн и изкуства. "Тук изграждаме чувството за красота и хармония, необходимостта всеки от нашите възпитаници да се изразява чрез различни жанрове. Тук се изучава "френския вкус", който се брои за залог на елегантност", разказва Милена. Студиото печели висок рейтинг и защото е единственото, чийто екип е композиран изключително от професионалисти, работили и работещи със световноизвестните модни къщи - "Живанши", "Аликзандър Маккуин", "Шанел", "Диор", "Ив Сен-Лоран", "Жан-Пол Готие", "Лакоста". Обучението е 15-месечно. Най-добрите получават привилегията да работят с тежката кавалерия.

Мастер класът на Милена "Моден дизайн, маркетинг и стратегии" е три пъти през годината - януари, юни и септември. Той е запазена марка в гилдията - който иска да успее, трябва да попадне в него. В края на всеки цикъл Студио MVL организира модно дефиле и изложба в престижни галерии на Париж. Идват мениджърите на водещите марки, за да "надушат" бъдещите звезди. Милена отдавна има ученици из цял свят. Двама от тях са в "Диор", един работи за "Харпарс базар" в Ню Йорк, нейни студенти са в ателиетата на "Кензо", Жан Батиста Вали, "Тиери Мюглер". Няколко от момчетата и момичетата от последните й випуски са създали собствени лейбъли във Франция, Австралия и Канада. Пощата й по традиция е пълна с благодарствени писма на младежи и техните родители. Неслучайно тя редовно получава покани и от другите училища за мода в Париж.

Сега Милена Атанасова е решила да направи семинар през април в София. "В моя мастер клас преподавам най-важното за професията - включително и за висшата мода. Тази "техника" съществува само в Париж - никога не е била експортирана навън. Обучението преминава в творческа, невероятно позитивна атмосфера. През 2014-а моята програма бе официално призната от държавната дирекция за професионална формация. Неслучайно на семинара в София ще дискутирам с младите хора как се създават колекции по метода на най-известните артистични директори. Защото, за да открие своята идентичност, всеки млад дизайнер е длъжен да премине през ДНК-то на мощна и известна марка", коментира Милена.

Твори рокли за по 500 000 евро

В началото на парижкия си живот Милена се занимава с проектиране и декорация на различни пространства. Сред тях е капелата на Ордена на йезуитите. Получава много комплименти, а интересът й към религиозното учение нараства неимоверно. Не след дълго я приемат във факултета, където изучава теология, философия и средновековна архитектура. Прекарва времето си из библиотеките на Париж. Професорите й обаче насърчават нейната стара любов към правенето на облекло - и заръчват да сътвори одеждите за литургия и аксесоарите към тях. След като приключва с теологията, продължава с декорацията. Влиза в института за дизайн "Dupere". Вади страхотен късмет и успява да спаси рокля за 18 000 евро - всъщност това е тестът, за да се включи в екипа на Стела Макартни. Следват участия в зрелищата, наречени "Живанши", "Ланвен", "Луи Вюитон". От ръцете й излизат тоалети за по 500 000 евро.