​Горивата ни правят бедни, но на кой му пука, че сме между летаргията и клиничната смърт

Със средни доходи в България могат да се купят 283,5 литра, а в Люксембург - 3269, 56

Светозар Гледачев, финансов анализатор

Започна се невиждана медийна кампания за чистотата и цената на бензина у нас. Ние вече много години си знаем, че хем ни мешат горивото, хем ни сипват по-малко, ама сега го научи и премиерът. А щом той каже и..........всички служби и службички се раздвижват, че чак разбързват и разлютяват. И като започне една борба с контрабандистите, стой та гледай. Наистина ли мислите, че те ще изчезнат? Мислите ли, че ще се подобри качеството на горивото? НЕ! И НЕ! При социализма, при този тотален контрол, пак се разреждаше и "кръщаваше“, въпреки че се правеха постоянни проверки, а сега от дъжд на вятър, че за някои "наши "хора и никога. Или само тогава, когато предварително са известени и предупредени няколко пъти за кой ден и час ще дойдат и им дават готови проби, вместо те да вземат. 

Когато се въведоха нивомерите за всички бензиностанции в България, целта беше да се намали контрабандата, която беше 30% от целия оборот на горива, т.е. стотици милиони загуба. Тя беше основно реализирана от дребните вносители и отделни бензиностанции. Резултатът: Закриха се по икономически причини около 1 000 фирми , защото нямаха пари за нивомери, а и оборотът беше малък и нямаше смисъл да съществуват. Това отвори пазар за големите вериги, но лиши десетки хиляди хора от препитание и заплата.

Кой? Кой започна тази търговска война? Който и сегашната. Но въпреки всичко процентът на нелегалния внос не се промени. Той си остана една трета и в момента. Кой го прави сега? Само големите и най-големите. Държавата, бюджетът нищо не спечелиха, процентът е същият, но загубите от осигуровки и данъци заради закритите 1000 фирми са големи. Ненужните работници и предприемачи от закритите бензиностанции са на социални помощи или в емиграция. Тогава кой спечели? "Лукойл" и едрите вносители с данъчни складове, като основните са два. И тогава това бе „търговска„ война и сега пак - независимо как се представя пред обществото и медиите. Става дума 

за много пари и влияние

Надхвърлящи мащабите да държавните институции. Сега е същото. Не знам кой, но някой от големите играчи си е харесал делът от пазара на някой друг голям играч, който има дял и в сивия сектор. Можем да предположим, че загубилият ще е „Петрол”, защото на всички мушки е Гриша Ганчев. Съдебни битки и т.н. А "Петрол" е купен с пари от КТБ. Има съмнение, че все още е на Цветан Василев, което го прави още по-удобна мишена. Как да не вадиш нож на "умрял кон" Толкова е героично. Но можете да сте сигурни, че ще спечели друг голям играч. Защо ли? Защото в крайна сметка каквото и да става, който и да управлява, той винаги печели. По-силен е от държавата. Така, че някой от по-малките „тарикати” дето „мешат” бензин и нафта с всякакви гадости, та после ние да плащаме за ремонти и слагат по-малко в резервоара ще закъсат. Досега правиха добри печалби, само, че „големите” искат да им вземат „хляба”, за да правят те още по-големи печалби. Предишната "война" беше между дребните и големите, сега е между самите големи. 

Но въпроса е друг.: Колко ни е скъп бензинът? На беден човек всичко му е скъпо. Като няма пари и малкото са много. И ниските цени са високи. Ние сме най-бедни в ЕС. Това си го знаем и даже почна да ни харесва. Не трябва ли и цените на горивата да са ни най-ниски? Така както на много други стоки. Цените зависят от „съвкупното„ търсене и предлагане. Само, че в свободен пазар. Нашия свободен ли е? 14 години КЗК доказва, че няма картел на горивата, а ние сме повече от сигурни, че има. Чувстваме го с всяка клетка на тялото, наливаме и псуваме, защото резервоара винаги излиза по-голям отколкото е всъщност. Ако се направи референдум по този въпрос, то ще е сигурно единственият, който ще постигне 100% твърдо „да”. Цифрите и фактите го доказват, но КЗК не вярва на цифри. Не вярва на нищо. Но защо ли едни интереси са винаги защитени? Тези фирми са по-изрядни от най-изрядния данъкоплатец, доказано с документи и печати. Ако има райски регистър на фирмите, те ще са ангели небесни на чистотата и добродетелността. Тях държавен орган не ги лови. При свободен международен пазар, цените трябва да се уравновесят, с регионалните и да зависят само от разликата в транспортните разходи. Ако е скъп бензинът тук, ще си доставим от ЕС свободно, както стана с цената на млякото, което се срина заради свръх производство в Германия и Австрия. Защо цистерни от там с мляко идват, а с нафта не могат?

А какви са данните. Към момента, нашият бензин е по-скъп от този в Литва, Латвия, Естония, но и от Полша и Австрия, като последната е най-близко до България. Но средния доход там е 7 пъти по-висок от българския. При дизела ситуацията е още по-зле. 13 страни или в 46% от ЕС е с по-ниска цена, т.е.

 над 60% от населението на Европа налива по-евтино

Ние ли сме толкова глупави, монополите ли и правителството ни правят толкова прости? Докога? Нищо ли не зависи от нас? Петролът като борсова стока и световна суровина има малко по-различно ценообразуване. Базата му е приблизително една за всички, но в елемента на националните акцизи и данъци и разходи за преработка има различия. Нашият акциз е най-нисък в ЕС. Преработката , като най-бедна страна би трябвало да е най-ниска, но не е. Тя е една от най-високите в Европа. Преработва само "Лукойл", но защо другите вносители не намалят цената, като вкарват горива от страни с по-евтина преработка? Защото няма картел ли? Защото не са се договорили? Нали така казват органите защитаващи интереса на гражданите? Тази ситуация ни ограбва жестоко. Как? Като плащаме скъпо за нещо, което можем съвсем законно и пазарно да е много по-евтино. В цената на всяка стока има поне 17% гориво и енергия. Дори цените да не паднат, ако правителството се справи с пазара на горивата, то това ще остане като печалба за предприемачите, които ще могат да инвестират, което да доведе до ръст на икономиката, а от там и на доходи и заплати. Това дето неистово го желаем и чакаме вече много години. А каква е равносметката? Спрямо средния доход в ЕС, ние купуваме най-малко горива. Тоест, със средните доходи на едно лице колко литра бензин и нафта се купуват в различните страни. При нас едва 283,5 литра. Ще сравним дизела, защото две трети над леките коли се движат с него и е основната част на транспортния отрасъл. Значи той е жизнено важен за държавата и за гражданите. Средно за ЕС е 1953.88 л. Или 6.9 пъти повече. В Германия - 2039,82 л. Или 7.2 пъти повече, но най-много гориво със средни доходи се купува в Люксембург, която е и най-богатата държава в Европа, че и света - 3269, 56 л. Или 11, 56 пъти повече. Сега помислете, в коя страна сте били. Почти няма друга масова стока, която да можем да си купуваме толкова малко. Средното ниво на цените у нас е почти два пъти по-ниско от ЕС или точно 46% Излиза, че в богатите страни и горивата са по-евтини и с това достъпни, което дава повече свобода на предвижване, по-ниска зависимост от транспортните разходи и изобщо по-лесно да се прави бизнес. Горивото не ти е проблем. А тук, най важният въпрос е: „Колко ти гори колата?” Което ни доказва, че сме бедни. Кола за 150-200 000 лева , а собственикът се хвали с колко коня е и, колко му гори. Някои даже слагат и газови уредби. Може би само тук можеш да видиш "Ягуар" и още по-висок клас автомобил на газ. Това са останки от миналото. Съзнанието най-трудно се променя.

  Изводите:

1) Държавата не си е на мястото ( ние си го знаем, но защо нищо не правим). Само пред избори ли ще се задействат институциите?

2) "Лукойл" е по-силен от държавата.

3) Това е поредният маскарад, чиято цел е преразпределение на пазара, а не намаляване на цената и повишаване на качеството на горивата. Няколко стотинки надолу са прах в очите.

4) Няма обяснение защо Лукойл продава в своите фирмени бензиностанции в Румъния и Македония по евтино?

5) Една от най-големите транспортни фирми в България зарежда в Румъния при цена от 1.72 лева. Собственикът каза, че ако зарежа в България отдавна да е фалирал.

6) Преди чуждите ТИР-ове зареждаха тук, защото им бе по-евтино, сега дори българските не го правят. Сметнете хилядите транзитно преминаващи камиони с по над 1 тон гориво какво прави като оборот и печалби. Преди имаше една безмитна бензиностанция на "Капитан Андреево" и само тя правеше по над 300 милиона лева оборот. По милион на ден почти. Сега ТИР-овете, наши и чужди наливат печалби в чужди страни. А нашият транспортен отрасъл е много развит и конкурентен в ЕС.

7) За "Лукоил" българския пазар е малък. Той има регионална и световна политика. За него е все едно дали тировете ще зареждат в България, Македония, Сърбия или Румъния. Но за нас, за нашата държава е важно. Ние от това зависим да живеем по-добре или по-бедно.

8) Когато се надигна народът срещу сметките за тока и политиката на дружествата, ЕРП-та се притесниха, управляващи и партии също. Размислиха се , че за да има за тях "келепир" трябва да са на власт и ако не решат този проблем си отиват. Сега не е ли същото? Срещу държавата е по-лесно да се бориш, от колкото срещу картела, който уж го няма. Изобщо 

той е като Лорд Волдемор,

името на който не трябва да се споменава.

9) За пореден път нищо няма да стане, ако не се надигне народът като при протестите с тока. Сега сме пред избори и на политиците им пука. Може да са се договорили, временно да свалят цените, за да не се бунтува народът, а после-"старата песен на нов глас". Не трябва да има недосегаеми и сега му е времето да се демонстрира такава воля. ЕС ни подкрепя, че даже натиска, държавата има нужда от приходи. Сега е точният момент за действие на граждани и правителство. Иначе, ако я караме както досега си решавахме проблемите с псувни на маса, просто ще се концентрира картелът, ще си печели добре, че даже повече. Монополът ще си остане, горивата пак ще са скъпи, ще има по-малко приходи в бюджета, по-ниски доходи, по-нисък ръст на икономиката или всичко ще си е както досега - между летаргията и клиничната смърт.