Правителството кани Азербайджан да строи бензиностанции у нас

Българите често се оплакват от руския монопол на пазара на горива, анализира EurActiv

Българското правителство е предложило пакет от енергийни проекти на Азербайджан, но не е ясно дали ще се включи в плана на Баку за размяна на собственост, свързан с продажбата на дял от 17% в гръцкия газов оператор DEFSA на трета страна,съобщвава EurActiv

Предложението включва освен изграждането на бензиностанции, така и инвестиране в съоръжения за съхранение на нефт и природен газ, включително и рафинерии. Българите често се оплакват от руския монопол на пазара на горива, в резултат на господстващото положение на „Лукойл“, коментира ЕurActiv. Цените на горивата в България – най-бедният член на ЕС, са сред най-високите в общността. По данни, публикувани в Транспортен вестник, дизелът например струва 2.290 евро за литър, срещу 1.469 евро/л в Испания, 1.199 евро/л в Белгия, 1.087 евро за литър в Австрия, 1.128 евро/л – в Словакия, 1.152 евро/л – в Словения.

Азербайджанската страна проучва тези проекти и тяхната рентабилност, казва посланикът на страната в България Емил Каримов, цитиран от азербайджанската агенция „Тренд“. България се интересува също така от закупуване на азербайджански газ, като правителството вече е поело ангажимент за закупуване на 1 милиард кубически метра газ годишно, когато азерското синьо гориво потече през Южния газов коридор.

България потребява не повече от 3 милиарда куб. метра газ годишо, близо 90% от който е внос от Русия.  IGB – интерконекторната връзка между Гърция и България, известна също като междусистемната връзка Стара Загора-Комотини, е газопроводът, който ще позволи на България да получава азербайджански газ от Трансадриатическия газопровод (TAP) – участък на Южния газов коридор.

„Азербайджанския газ ще се доставя в Европа през този газопровод. По този начин, България ще може да получава газ от Азербайджан“, отбелязва посланик Каримов. През януари 2014 г. между двете компании – TAP и ICGB, беше подписан меморандум за разбирателство. Съгласно подписаното през юни инвестиционно намерение, строителството на „газовия байпас“ трябва да започне „до март 2016, а до 2018-а трябва да бъде факт“ – както обеща българският министър на енергетиката Теменужка Петкова.

В документа се предвижда възможност за сътрудничество между двете компании, за да работят заедно по свързване на тръбопроводите в близост до Комотини (Гърция), което ще открие пътя за нови доставки на газ към газоразпределителната мрежа и на България, и на Югоизточна Европа.

Проектът TAP е предназначен за транспортиране на газ от района на Каспийско море на юг от Италия през Гърция, Албания и Адриатическо море и по-нататък за Западна Европа. Общата дължина на тръбата е близо 870 км.

Остава неясно дали България планира по-голямо сътрудничество с Азербайджан относно евентуалното намаляване на дела му в DEFSA, гръцкият газов оператор, от който държавната газова компания на Азербайджан SOCAR купи 66% през 2013 г. за около €400 милиона.

Европейската комисия още тогава изрази сериозни опасения относно сделката, тъй като Азербайджан става едновременно основен доставчик на газ за Гърция, и мажоритарен собственик на оператора на газ. Това противоречи на изискванията на Третия енергиен пакет на ЕС, който изисква разделяне на тези дейности така че да не бъдат съсредоточени в една компания.

Атина вече е обявила пред Брюксел, че разглежда вариант, при който SOCAR ще преотстъпи най-малко 17% или на гръцкото правителство, или на трето лице, за да отговори на загрижеността на ЕС. България не разполага със средства, за да купи 17% от DEFSA, но една суапова сделка би могла да реши проблема на Баку с Европейската комисия и да затвърди позициите на Азербайджан в региона.