Бизнесът вече калкулира нови цени заради тока

Нито един собственик на фирма няма да работи на загуба, той трябва да пробва с нови цени, с по-малко персонал, заявяват хлебопроизводители

Поскъпването на тока за бизнеса ще засегне фирмите, показва репортаж на БТВ с един столичен производител на хляб и закуски. Цялото производство е свързано с консумацията на енергия - освен пещите, се ползват и много уреди на ток.

Фирмата има и собствен магазин, в който витрините, подгряващи закуските, също качват разходите за енергия. Според мениджърите има само един изход.

„Крайният потребител ще го разбере, като вдигане на цени на продуктите със същия процент, с който се вдига еленергията, то е просто омагьосан кръг”, посочи Вероника Бонкова - управител на фирма за хляб и сладки изделия.

Месечната сметка за ток на фирмата е около 3300 лева. Освен че ще вдигне цените, тя ще се изправи и пред още едно изпитание.

„Аз съм убедена, че хората ще намалят покупките, оборотите ще намалеят - това ще се отрази пагубно за голяма част от бизнеса”, категорична е Бонкова.

От асоциация на хлебопроизводителите прогнозират, че повечето фирми на пазара също ще коригират цените за крайния клиент. Всеки сам ще реши с колко нагоре.

„За да излязат сметките, нито един собственик на фирма няма да работи на загуба, той трябва да пробва с нови цени, с по-малко персонал и ако оцелее - оцелее, ако не ще трябва да затвори”, коментира Георги Попов - Асоциация на хлебопроизводителите и сладкарите.

Млекопреработвателните фирми обаче не планират увеличение на цените на сиренето, кашкавала и млякото. Но заради новата цена на тока припомнят искането си за диференцирана ставка на ДДС-то за храните - между 7 и 10 на сто. „Ако се намали с 10% ДДС-то и остане на 10 - с 10% ще се намалят и цените на стоките”, изчисли Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите.

Колбасите и месните продукти също няма да поскъпват, обявиха от браншовата асоциация.