"Ведомости": "Шеврон" с интереси към проекта "Бургас-Александрополис"

Проектът е интересен за участниците в КТК, но зависи от договореностите с България

Американската компания "Шеврон" проявява интерес към възкресяването на проекта за нефтопровода "Бургас-Александруполис" и ще се опита да убеди българските власти, че той е необходим, съобщава "Ведомости". Вестникът се позовава на интервю за ТАСС на президента на руската компания "Транснефт" Николай Токарев. 

Интересът на американската компания към проекта вероятно е свързан с плановете за разширяване на мощността на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), в който 15% дял има и "Шеврон". Но представител на "Транснефт" не се е отзовал на запитване на "Ведомости" по темата.

През 2014 г. по КТК са пренесени 40 млн. т петрол, а след разширението до края на 2016 г. мощността на тръбата ще се увеличи на 67 милиона тона. По нея се пренася нефт от Казахстан и Русия до черноморското пристанище Новоросийск, откъдето се прехвърля на танкери.

"Възможностите на Босфора не са безгранични. Ще има проблеми с транспортирането на допълнителните обеми, които ще се появят след разширяването на консорциума", казал Токарев.

"Ведомости" припомня, че идеята за нефтопровода с мощност до 50 милиона тона от българския град Бургас до гръцкото егейско пристанище Александруполис се роди още през 90-те години на 20-и век. Той бе замислен като алтернатива на танкерните превози през претоварените проливи Босфора и Дарданелите. Споразумението за изграждането му бе подписано от Русия, България и Гърция през 2007 г., а за реализацията му бе създадена компанията "Транс-Болкан пайплайн Би-Ви", в която "Транснефт", има 51%, а България и Гърция - по 24.5%. Стойността на проекта се оценяваше на 1 млрд. евро. Но през 2011 г. проектът бе замразен, тъй като българските власти се усъмниха в неговата екологична безопасност, отбелязва "Ведомости".

"Само преди една седмица българската страна отново излезе с инициатива за закриване на управляващата компания "Транс-Болкан пайплайн Би-Ви, но българската страна няма юридически основания да излезе едностранно от проекта", отбелязва Токарев. Той добавя, че "Шеврон" е обещал да проведе консултации с българските партньори. "Затова смятам, че проектът има бъдеще. Той е интересен най-малкото заради това, че ще реши проблема с Босфора", казва Токарев. Той не изключва КТК да влезе в проекта "Бургас-Александруполис", като отбелязва само, че въпросът се обсъжда, но не са взети никакви решения.

"Бургас-Александруполис" ще бъде интересен за участниците в КТК, но за реализацията му е необходимо да се постигне договореност с България, а това не е лесно, смята шефът на аналитическата агенция "Смол летърс" Виталий Крюков, цитиран от "Ведомости". Санкциите срещу Русия не би трябвало да попречат на неговото строителство, но има рискове в случай на влошаване на ситуацията, казва пък заместник-директорът на Центъра за политическа информация Алексей Панин.