Московски: Безпаричието може да блокира ключови проекти

По отношение на "старата" ОП "Транспорт" към момента има най-висок риск за третия лот на жп отсечката Пловдив - Бургас

Европейската инвестиционна банка е готова да финансира изграждането на всеки пътен и железопътен проект, който се намира по осите на главните европейски коридори. Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски пред журналисти в Русе.

Той информира, че заедно със своя екип са се срещали с представители на европейската кредитна институция и от там са ги уверили, че разполагат с необходимия финансов ресурс.

Проблемът е, че ЕИБ предоставя заем на държавата и това се отразява автоматично в нивата на нейния дълг и дефицит, допълни още транспортният министър.

За целта тези проекти, които ние няма да можем да включим в новата оперативна програма, ще включим в проекти по инвестиционния план на президента на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер. За реализирането на тези проекти Европейската комисия няма да ни сакнционира, ако превишим дефицита, каза още Московски.

Припомняме, че по план за реализация през програмния период 2014-2020 г., като пътни и ж.п. проекти е заложено само доизграждането на третия лот на АМ "Струма" през Кресненското дефиле и евентуално, ако останат средства, да се реализират проекти като доизграждането на АМ "Хемус", скоростния път от Видин до Монтана и др. В железопътния сектор за новия програмен период се предвижда доизграждане на направлението София - Бургас. Там ще се реализира втората фаза на проекта Пловдв - Бургас, както и участъкът Елин Пелин - Септември.

Така много проекти, като тунелът под Шипка, АМ Черно море, както и голям участък от АМ Хемус, към този момент няма да бъдат финансирани по европейските програми и ще могат да се надяват или на бюджетно финансиране, или на външно кредитиране, както и смесица между двата варианта.

В ЖП сектора все още не е ясно как ще бъде финансирано трасето от София до Елин Пелин, като една от опциите е да се ползва новият инструмент Свързана Европа. Подобна е и съдбата на участъка от границата със Сърбия до столицата.

По отношение на "старата" ОП "Транспорт" към момента има най-висок риск за третия лот на жп отсечката Пловдив - Бургас, а именно Карнобат - Бургас, допълни Московски. Такъв риск има и по недостроените участъци от линията Пловдив - Свиленград. Там само заради разделянато на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на две от предишното правителство беше забавено издаването на строителни разрешение за повече от осем месеца, атакува Московски отишлият си вече кабинет Орешарски.