Илиян Василев: Твърденията на КЗК за картел при горивата ще паднат в съда

Основните усилия трябва да бъдат насочени към анализ и контрол по веригата на стойността на горивата на нашия пазар

"30 долара е печалбата, която се реализира на всеки барел петрол след рафинирането му и реализирането му на пазара у нас". Това твърди енергийният експерт Васко Начев, който уточни, че тази печалба се реализира при цена на петрола от 50 долара за барел. Начев, заедно с Илиян Василев (бивш посланик на България в Русия), Георги Георгиев (юрист), Георги Илиев (предприемач и икономист) и Венцислав Йонков (програмист) участваха в пресконференция, на която бе представен анализ на Инициативата „Справедливи цени на горивата“.

Според Илиян Василев твърденията за картел, които КЗК предяви на шест вериги бензиностанции на българския пазар, няма как да бъдат доказани и почти сигурно ще паднат в съда. Затова по думите на Василев основните усилия трябва да бъдат насочени към анализ и контрол по веригата на стойността на горивата на нашия пазар.

„Като махнете акциза върху горивата, ще се види, че ниските данъци у нас позволяват на петролните компании да извличат свръхпечалби“, каза Василев. Според юриста Георги Георгиев българският потребител губи между 750 млн. лв. и 1 млрд. лв. от свръхнадценката на горивата на българския пазар.

За да се реши проблемът със свръхпечалбите от Инициативата предложиха да се вдигне акцизът върху горивата. „Това няма да се отрази на потребителите. При акциз от 650 лв. на 1000 л сега, увеличението му със 100 лева ще формира 300 млн. лв. допълнителни приходи в хазната“, изчисли Илиян Василев. Тези средства според него могат да бъдат насочени към агенция „Пътища“ и така, ако не да се премахнат винетките, поне може да се замрази тяхната цена. От Инициативата „Справедливи цени за горивата“ дадоха за пример, че това вече се е случило в Германия и не е ощетило крайните потребители.

Според Васко Начев вдигането на акциза е важно, за да се промени модела на пазара на горива у нас. Ако това се случи и производствените цени бъдат вдигнати, то тогава много от компаниите на пазара ще се насочат към внос на горива, което сега не се прави заради ниския акциз в България, обясни Начев.