Френски фирми обмислят да изнесат производството си от Китай в България

Заради скока на долара себестойността на производството в страната ни била вече по-добра, отколкото в азиатската страна

Френски бизнесмени са склонни да преместят производството си от Китай в България, с такова впечатление останал икономическият министър Божидар Лукарски по време на бизснесфорума в Париж, който се проведе покрай откриването на изложбата с български съкровища в Лувъра. Той поясни, че заради скока на долара себестойността на производството в страната ни била вече по-добра, отколкото в азиатската страна.

"Имаме сериозни заявки от няколко френски инвеститори, които ще дойдат другия месец на оглед на предприятия в България, които са готови да участват с тях или да ги използват като подизпълнители, или съответно да се опитат да ги закупят, ако има интерес от българска страна", каза още икономическият министър по "Дарик радио".

В отговор на въпрос той посочи, че най-големият инвеститор в страната е Германия, но скоро се очаква реализацията на много сериозен проект, с финансиране от скандинавска страна. 

По повод голямата болка на премиера – липсата на завод "за цели автомобили" в България, Лукарски коментира, че не казва твърдо, че това никога няма да стане, но специализацията на България била свързана с производството на компоненти.

"Нека да разсеем малко създалото се напоследък схващане и в медиите, че всъщност България наистина е една, да не кажа, може би най-силната дестинация напоследък като бъдеще в областта на автомобилната индустрия, но не говорим за производство на цели автомобили", каза още министърът на икономиката.

Лукарски допълни, че на 20 май се открива една "огромна инвестиция" на BHTC - един от най-големите производители на електроника, която командва таблата и климатичните системи в големите автомобилни марки – "Порше", БМВ, Мерцедес, "Ауди", "Мазерати", "Бугати" и други. "Това е нещо, което е много голямо и е нещо, което ще повлече и други немски инвеститори точно в областта на производството на различни компоненти за автомобилната индустрия, но да говорим за цели автомобили е малко прибързано и не това е целта на мероприятието", каза още министърът.

Според него чисто математически данните показвали по-нисък ръст на инвестициите в страната, но не можело да се говори за отлив на инвестиции. "Тук математически промяната идва от плащанията по вътрешно-фирмени кредити, тъй като чуждестранните предприятия в България имат добри резултати от дейността си и могат да върнат предоставените от майката средства. Просто в момента има задържане на този показател", поясни Лукарски.

Той добави, че основният показател, който трябва да се гледа, е дяловият капитал, а за месец януари той е 7,6 милиона евро, което с 4.7 милиона евро повече от януари 2014 година. "Извън чистата статистика и сухата статистика с всички чуждестранни инвеститори, с които разговарях, усещането е за стабилност от страна на българското правителство и един стабилен бизнес климат, който може да се използва предвид ниските данъчни ставки, които ние предлагаме, качествена и не толкова скъпа работна ръка и т.н", каза още икономическият министър.

Лукарски допълни, че се търсят и стимули за българския бизнес, като на първо място е намаляването на административната тежест. Друга стъпка в тази посока ще е намаляване на крайната цена на промишления ток, защото България той е най-скъп от целия Европейски съюз.