От мераци за столица на културата - Пловдив тъжно затъва в чалга-културата

Ще се провалим с гръм и трясък вместо да станем Европейска столица на културата - 2019”

Гори пловдивската култура

Гори пловдивската култура

Христо Марков

             В Пловдив стават неща, за които няма други думи освен – СРАМ. Просто има случки, които трябва да се казват, защото много скоро може да стане късно. Необратимо късно. С много усилия градът спечели приза „Европейска столица на културата -  2019”, но както вървят нещата ще се провалим с гръм и трясък. От няколко години столицата на чалга индустрията се премести от Димитровград в Пловдив и това стана много убедително. Простотията е навсякъде и няма никакви изгледи това да се промени.

            Скоро се случи нещо уникално. Имаше насрочен концерт в Пловдив на групата „Манфред Манс Ърт Бенд” – една от водещите банди в световен мащаб на модерния рок. Беше предвидено легендарните MANFRED MANN"S EARTH BAND  да забият здраво на Античния театър  на 23 септември в седмото издание на музикалния форум Sounds of The Ages, да представят най-доброто от дискографията си във великолепен прогресив спектакъл. Вече са го правили в целия свят. От години са в челото на класациите като представители на прогресив рока. 

Да, но не би в Пловдив!

            Концертът беше отменен, защото са продадени само 300 билета. Да, за една от великите глупи са продадени триста билета в Европейската столица на културата. Това е положението. Преди няколко години по същата причина се отмени концерта на един от „Дийп Пърпъл” – легендарния Глен Хюз. В София и Варна имаше концерти, но в Пловдив – не./В свое интервю след няколко месеца самият Хюз сподели, че единственото място в света, където не е продал билети за концерта си е Пловдив/. Сега същото се повтаря с MANFRED MANN"S EARTH BAND. И логичното се случи. Бяха поканени и приели да участват с няколко спектакъла през 2019 год., но след конфуза с отмяната на концерта са отказали всякакви ангажименти в Пловдив. Столицата на културата!?

            В същото време в града процъфтява чалга-културата, ама наистина

 неистово процъфтява

 Няма един сносен пиано-бар, няма нито едно заведение, където да се слуша рок или джаз, но кръчмите с чалгии се пръскат по шевовете! Вечер в Пловдив се чува отвсякъде само и единствено чалга и то в най-грозния и вариант на турбо-фолка! Навсякъде се рекламират само „участията” на Малини, Марии, Камелии, Глории, Анелии, гледат ни от огромни постери по спирки и витрини. Поинтересувах се от цената им и се оказа, че съвсем не е малка, дори солена, а MANFRED MANN"S EARTH BAND и Глен Хюз пасти да ядат пред Кондьо, Сашо Роман и Коцето. В друг град на България това не може да се случи, убеден съм. Заведенията, в които се слушаше рок на живо  отдавна приключиха, някои дори фалираха, в прочутите някога пловдивски кръчми се слуша само и единствено чалга. Нищо друго. А това е градът на легенди като Личо Стоунса, Бусера и Тето, това е градът на оперната прима Соня Йончева, да не говорим, че тук е роден великият Борис Христов!?

            Нещо много срамно се случва в бъдещата Европейската столица на културата. Със спечелването на приза сякаш всичко зацикли и процъфтява само чалга-културата във всичките и форми. Наливат се пари в напълно безсмислени проекти с крайно съмнителна стойност. В последната Нощ на музеите и галериите „най-авторитетното” проявление бе, че от фонтана пред общината потече – кока-кола?! Пърформанс?! Култура ?! Радостта на циганчетата бе непостижима и величава и консумираха „културата” с удоволствие от фонтана. Но пък нивото на основния организатор фрапантната Веса Железнова е такова, просто е такова: фонтан с кока-кола. Миналата година взеха един куп пари и спретнаха „плаж на Марица” – сложиха мобилен басейн до коритото на реката, нарекоха го плаж, събираха такси и „пърформансът” вървеше, докато се спихна безславно, но пък парите се усвоиха героически. И дънеше здраво чалга, разбира се.

            В същото това културно време 

Тютюневият град тъне в разруха, 

стърчат самотни стени след пожарите, а той е от основните обекти на платформата за столица на културата, зоопарка, за който държавата даде пари няма и помен да заработи, реконструкцията на площад Централен не е започнала, същото е и с кино „Космос, със Стария град - той си е на Гергов, с новата изложбена зала и с един куп проекти, за които държавата дава щедро пари, но никой не е в състояние да обясни къде потъват. Но пък чалга-купонът върви денонощно.

            Все повече гласове в Пловдив се чуват, че Европейската столица на културата през 2019 год. ще претърпи един грандиозен провал. Просто градът не е готов да посрещне по достойнство тази авторитетна проява. Няма ресурси, няма капацитет, независимо от усилията на държавата и шепа оператори на културни прояви.
            В същото време основните репери на общината са хора като Веса Железнова, за които Нощта на музеите и галериите се превръща в маршируващи пияни тълпи с омазани ръце от кебапчета и кюфтета и акостират в малките часове на деня в безбройните чалготеки в столицата на културата.
            Случаят с MANFRED MANN"S EARTH BAND  е силен, ама 

много силен знак за тъжното затъване на Пловдив в чалга-културата

 и реалната опасност да се провалим през 2019 год., защото е имало такива случаи вече – например кандидатурата на Истанбул бе тотален провал именно поради сходни причини. Фонтанът с кока-кола бе другата червена точка, а в същото време малко от останалите истински радетели на културното живеене в града се мъчат и стараят с гигантски усилия да направят нещо, да поддържат някакво ниво, което прилича на този Пловдив, който помним от близкото минало. Дано и този път не победи категорично простотията…