15 Декември, 2025

Елитизмът в Европа и САЩ е в криза, а демокрацията се завръща в образа на гневния популизъм

Елитизмът в Европа и САЩ е в криза, а демокрацията се завръща в образа на гневния популизъм

Изход от войната между глобализъм и традиционализъм е опитът за помирение

Огнян Минчев*

 Има интересни и задълбочени визии на еволюционната психология, които даватг отговор на въпросите откъде възникват тези социално-културни категории на хората "от всякъде" и "от някъде". Типологията на спиралната динамика (Клеър Грейвс), възприета от интегралната теория (Кен Уилбър) разглежда поредица от "меми"(memes) - системни състояния на съзнанието, включващи ценностна идентичност, картина на света и личностен потенциал за реализация и развитие. Стълбицата започва с архаичното съзнание на праисторическия - първобитния човек, преминава през родово-магичното и племенно-митологичното съзнание, съзнанието на древните и средновековни "герои" - племенни водачи, рицари, харизматици, през съзнанието на традиционалисткия монотеизъм, обхващащо всички хора, изповядващи до-модерни картини на света като традиция, "естествен порядък", "Божи ред" и йерархия. Стигаме до модерния индивидуалист - контролиращ собствения си живот и ценящ

личната свобода повече от всичко,

 а после - до пост-модерния комюнотарист - екологичен активист, феминист, мултикултуралист, чиято картина за света е глобална, но вътрешно напрегната и блокирана от субективизъм и релативизъм... На върха на йерархията стои интегралният "магьосник", призван да посредничи и съвместява всички "меми" под него самия. Политическият конфликт между "глобалисти" и "патриоти", традиционалисти и мултикултуралисти, който преживяваме е битка между две основни конфигурации. От едната страна е съюзът между пост-модерния комюнотарист и пазарния модерен индивидуалист, преследващи глобална общност на свободна търговия и мултикултурно равенство. Тези две съюзени "меми" целенасочено преследват отмирането на традиционните идентичности и маргинализирането на социалните им носители - по-консервативните социални съсловия както в първия, така и в третия свят. От другата страна е съюзът между консервативния традиционализъм на органичните общности и техните религии с тази част от модерния пазарен индивидуализъм, която живее в класическите измерения на националната идентичност, националния пазар, националната солидарност. През последните десетилетия глобалистите немилостиво настъпиха педала на своето нетърпение да осъществят до край своята 

пазарно-мултикултурна утопия,

 готови да прегазят всичко и всички по пътя си. Всеки, който не е с тях е против тях - в другия лагер, в лагера на deplorables, неспособни да оценят, приемат и споделят вдъхновяващите добродетели на глобалната утопия. Това, разбира се, ерозира системата на политическата демокрация, чиято основна характеристика е управление на мнозинството - или поне управление чрез съобразяване с мнозинството. За съжаление, както и Гудхарт подчертава, "хората от някъде" са около 50 на сто от населението - на Запад, другаде са много повече, а "хората от всякъде" са около 25 на сто - на Запад, другаде са много по-малко. За да се обезпечи победата на либералния глобализъм, демокрацията трябваше да отстъпи място на манипулацията и на корпоративния елитизъм - финансов, политически и културно-идеологически. В криза днес е именно този корпоративен елитизъм - в Европа, в Америка и другаде, а демокрацията се завръща в образа на гневния популизъм, от дясно и (по-малко) от ляво. Този гневен популизъм заплашва да разруши не само господството на глобалните корпоративни елити, но и да разруши до основи отслабената демократична система, заменяйки я с "нелиберална демокрация". Ще рече? "Суверенна", "ислямска", "национална"... Тази вечер Европа празнува победата на Еманюел Макрон, която най-малкото отлага по-нататъшния 

възход на популизма 

след като Брекзит и Тръмп изпратиха вятър в платната му. Радостта ни ще е преждевременна, ако не разберем, че добрият изход от войната между глобализъм и традиционализъм е опитът за помирение - поне тактическо, ако не стратегическо. Това помирение е цената, която трябва да платим за възстановяване на демокрацията. Която е достояние на всички, а не само на умните, красивите и успешните глобалисти и прогресисти. Това вече е разговорът на утрешния ден.

*Коментарът е публикуван на фейсбук страницата на автора.

Сподели:

Коментари (0)

Босна и Херцеговина – 30 години след Дейтън

Босна и Херцеговина – 30 години след Дейтън

Споразумение ясно очертава върховенството на етническата логика във всички аспекти от следвоенното развитие на страната, а тази ситуация институционализира етничността като фундаментален политически принцип и ресурс – политическите права и представителството се намират в пряка обвързаност с етническата принадлежност

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Кремъл издига историческите митове до ранга на политическа доктрина, така от учебниците до медиите и официалните речи – всичко поддържа тезата, че Украйна принадлежи към „руския свят“

Галеникът на социолозите

Галеникът на социолозите

За тези две години от управлението на София от Васил Терзиев, нито една социологическа агенция не ни е представила рейтинга на доверие, с който столичния кмет се ползва от обществото