Архимандрит Партений в навечерието на Рождество: Българската църква има историческо право да ни бъде майка

Сръбската църква ни донесе само унижение, изолация и опити за сърбизиране на македонците, казва влиятелният духовник

Архимандрит Партений

Архимандрит Партений

В навечерието на македонското Рождество Христово, игуменът на Бигорския манастир отец Партений, един от най-влиятелните и авторитетни духовници в Македонската православна църква(МПЦ), даде няколко знакови интервюта. Едното беше за Македонска информационна агенция (МИА), а другото за „Нова Македония“. Важно място в тях се отделя на историческите връзки с България и искането БПЦ да стане църква-майка на македонската. Директно и остро архимандрит Партений казва премълчавани истини за Сръбската православна църква(СПЦ) и стремежът и да подчини православието и сърбизира македонците.

„Имайки предвид дългата обща църковна история с нашите най-близки братя - българите - смятам, че нашата църква направи наистина една много важна дипломатическа и единствено вярна стъпка от исторически и от църковно-каноничен аспект. Благодарение на Божия промисъл се създадоха условия, които дадоха на нашата църква свободата най-накрая да поиска своето признаване

от тези, които могат и трябва да направят това,

за да възтържествува най-после истината“, казва отец Партений.

„Но за да хвърлим светлина върху нашия дългогодишен църковен проблем трябва да се върнем към времето непосредствено към създаването на македонската държава през 1944 година. Членовете на тогавашния Инициативен комитет за възраждане на Охридската архиепископия (ОА) в лицето на МПЦ, са били клир или енориаши и привърженици на светата българска Екзархия и в никакъв случай не са искали връщането на сръбската църковна йерархия, която е  била инструмент за сърбизацията на населението. Но политическите процеси се развиват така, че през 1959 година Светият синод на СПЦ потвърждава, че трите епархии в Македония се отделят в самостоятелна Македонска православна църква. Веднага след това са ръкоположени митрополити и конституиран Синод на МПЦ. Но, за съжаление, СПЦ продължава да злоупотребява, да сърбизира и узурпира църковна територия. Затова през 1967 година в Охрид на Третия църковно-народен събор е провълзгласена автокефалността на Охридската Архиепископия, возобновена в лицето на МПЦ. СПЦ допълнително усложни ситуацията, като през последните години създаде паралелна църковна йерархия, начело с Йован Вранишковски“, посочва духовникът.

„Затова, ако погледнем по-задълбочено,

единствено БПЦ има правото да се застъпва и бори

за признаването на автокефалността на нашата църква, защото, според нейния Устав, тя е наследник на Охридската архиепископия. А фактът, че БПЦ е наследник и на Търновската патриаршия, а в течение на два века ОА и Търновската патриаршия съществуват паралелно като две отделни автокефални църкви, сочи, че автокефалността на МПЦ не е каноничен проблем.

Смятам, че БПЦ разбира това добре и нейният Свети Синод, ръководен от патриарх Неофит ще се потруди да направи всичко необходимо, за да бъде поправена историческата несправедливост с ОА. БПЦ наистина се държи като църква-майка, с високо развито чувство за пастирска грижа за нейните православни братя в Македония, за разлика от СПЦ“, изтъква игуменът на Бигорския манастир.

Той обяснява и каква е реакцията на Синода на СПЦ след затоплящите се отношения между България и Македония.

„Скоро след нашето писмо до БПЦ един от сръбските епископи призна, че са неглижирали проблема и изрази готовност за диалог. Но с това изключение, всички останали сигнали, които получаваме от СПЦ, са негативни. Очевидно е, че те водят деструктивна тайна дипломация, използвайки връзките си с другите православни църкви, като твърдят, че МПЦ е само една разколническа организация, че се върши някаква конспирация. 

Сръбските националистически настроени архиереи не искат да приемат факта, че възобновяването на ОА е желание на свещеничеството, монашеството и православния народ. А по отношение на БПЦ, дългогодишната пропаганда и налагането на омраза към нашия братски български народ, за съжаление, допринесоха за сегашните злонамерени заключения, че извършваме страшен грях и предателство като се обръщаме към друга църква, различна от сръбската. Трябва да кажем още, че  БПЦ има много по-голямо църковно и историческо право да бъде църква-майка на МПЦ-ОА, защото с нея имаме вековна обща църковна история. 

Тук бих искал да отговоря на онези, които неоправдано твърдят, че МПЦ-ОА ще се превърне в подчинена църква на БПЦ. Именно с получаването на автокефалност ние

ще станем равноправни на БПЦ

Не трябва по никакъв начин да пренебрегнем братолюбивия отговор на българската църква, тя веднага възприе нашето искане“, аргументира се отец Партений. 

Духовникът коментира и евентуалните опасности СПЦ и Гръцката православна църква  да блокират усилието на БПЦ. Именно синодът в София трябва да информира Цариградската патриаршия - усилие, което трябва да доведе до признаването на автокефалноста на МПЦ.

„Вече споменах продължителното блокиране от страна на СПЦ, което ни донесе само унижение, изолация и нерешен църковен въпрос. Със сигурност ще има опити да бъде блокиран процесът, но искрено се надявам, че патриарх Вартоломей ще се покаже истински пастир и ще направи правилният избор  за решаването на този проблем“, изтъква игумен Партений в навечерието на Рождество.