Защо Чешката православна църква е по-мила на Неофит и Св. Синод от Македонската?

Съседите развалиха предколедния кеф на българските клирици, руски интереси спъват българския

Патриарх Неофит

Патриарх Неофит

Иван Максимов

Паника и задкулисни игри са обхванали висшия клир на Св. Синод, след като преди седмица  Македонската православна църква – Охридска архиепископия (МПЦ-ОА) им развали предколедния рахат, искайки Българската православна църква(БПЦ) да и стане майка и да я признае за автокефална. От църковните среди не крият, че за сега единствено Антоний Западноевропейски и Амвросий Силистренски са взели присърце желанието на съседите и се опитват в телефонни разговори и лични срещи да убедят владиците, че това е исторически шанс за нас, който не трябва да се проиграва. На другите владици сякаш им е безразлично какво ще се случи – както винаги чакат от къде ще задуха силният вятър, за да се ориентират в решенията си и само симулират интерес. Духовници като Ловчанския митрополит Гавраил пък са нескрити противници за признаването на Македонската църква, коментират източни на Faktor.bg в патриаршията. И докато Св. Синод се чуди и мае, как да действа, противници на възраждащото се единство между българи и македонци надигат мощно глас в Скопие и София. Това са предимно духовници и общественици, свързани с комунистическите тайни служби, а днес обслужващи

интереси на Русия и Сърбия

 В синодалните среди като изключителен гаф се отчита съобщението, разпространено и до медиите, че БПЦ е поискала позицията на останалите 13 православни църква по македонския казус. Съобщението било написано от секретаря на Св. Синод Герасим и реално нямало никаква институционална стойност и тежест. От него не става ясно какво точно питат синодалните старци другите църкви, нито пък става ясно дали ще се оповестят отговорите на братските църкви и дали те ще пристигнат до 27 ноември, когато е насрочено заседание на Св. синод по искането на македонците.

Архиереи коментират пред Faktor.bg, че действията на Синода трябвало да бъдат в обратен порядък – първо да се подпише  конкретен документ – споразумение между БПЦ и МПЦ-ОА, с което едната става църква-майка, а другата се признава за църква-дъщеря. Освен това Българската веднага трябва да даде миро на Македонската и да насрочат още първата неделя съвместно богослужение. Чак след това е трябвало да уведомят останалите 13 православни църкви. В църковните среди се коментира и двойният аршин, който БПЦ прилага в случая с македонския казус, а това намирисвало на явно лицемерие и фарисейщина.

През миналата година патриарх Неофит и Св. Синод не изпратиха подобно питане до 13-те православни църкви дали да присъстват на събора в Крит, въпреки че ставаше дума за единство, а сега се крият от поемане на ясна отговорност и 

протакат взимането на решение

Припомня се и скандалният факт, че пак през 2016 г., преди събора в Крит патриарх Неофит е поставил ултиматум на Вселенския патриарх Вартоломей, че, ако не поканят да присъства Чешката православна църква и Българската ще бойкотира православния форум. Чешката участва на събора в Крит, а нашата въпреки това не отиде. Освен това въпросната чешка църква, ръководена от руснака архиепископ Ростислав, и до днес не е призната официално от чешката държава, но на българския патриарх явно е по-мила от Македонската, щом  така ревностно се застъпва за нея, а за братята ни отвъд Вардара прилага административни хватки. Подобна е ситуацията и с Руската църква в САЩ, която е призната само от Московската патриаршия и Българската, но и за този си акт Св. Синод не се е допитвал до другите църкви.

Митрополити са категорични, че решението по казуса с Македонската църква трябва да бъде взето най-късно до началото на декември. След това синодална делегация, предвождана от Ловчанския владика Гавраил, заминава на посещение в Русия до 8 декември. В състава й са включени и митрополитите Серафим, Антоний, Наум, Киприян и Герасим. Поводът са тържествата посветени на

100-годишнината от възстановяването на Московската патриаршия от Ленин

В църковните среди е ясно, че след визитата в Русия, подкрепата за Македонската църква от наша страна ще бъде напълно блокирана, защото може да се възпроизведе същият проблем и с Украинската църква, а Кремъл се опасява точно от такъв сценарий.

В Св. Синод сега всички ще се правят на загрижени за македонския проблем, защото той отлага дебат по други важни теми за скандални действия на митрополити, обясняват запознати със синодалните дела. Все още не е заглъхнал проблемът с така нареченото масово кръщене,  представено, като исторически и уникален акт в защита уж на българщината. То се проведе по идея на шоумените Иван и Андрей, но и под патронажа на Българския патриарх. Твърди се, че над 1300 деца са станали християнчета. Според много клирици това била абсурдна пиарска акция с езически окраски, а 

тайнството на църковния ритуал било напълно опорочено

и осквернено. Позорно било и че кръстници стават хора като Иван, Андрей и Черната Златка. Св. Синод трябва да дебатира и проблема с луксозния ресторант с арабското име „Имарет“, който през август отвори врати в двора на столичния  храм “Св. Преображение Господне“ в кв. Лозенец, на метри от входа на самата църква. И досега няма обяснение как БПЦ  и Св. Синод са допуснали да функционира ресторант в двор на православен храм, след като Уставът изрично забранява подобна близост.  Днес въпросната кръчма работи, но със сменено име - MY HOUSE, а духовникът, допуснал тази мерзост, е повишен и назначен на работа в още един храм. Мътни са бакиите и около апетитен терен на БПЦ в столичния кв. Манастирски ливади. Според решение на Синода там е трябвало да се строи училище, но не е ясно с чие разрешение парцелът е превърнат в разсадник. Проблемът с признаването или непризнаването на МПЦ-ОА оставя на заден план другите горещи теми, както и избора на Видински владика. И ако за подобни владишки прегрешения миряните могат да си затворят очите и да преглътнат светските заигравания на клриците, то народът няма да им прости, ако предадат заради чужди интереси православието и българщината, които този път са заключени и в казуса с Македонската църква.

В църковните среди разказват с ирония, че след писмото на Македонската църква синодалните старци не смеели да поглеждат през прозорците на палата от страната на  ул. Оборище, защото ги стряскали святкащите очи от паметника на цар Самуил.