По руски план отстраняват патриарх Неофит от управлението на Църквата – безполезен за Москва

Варненският митрополит Йоан е изместил от „сърцето” на Кремъл събратята си Гавраил и Николай

Под натиск от Кремъл и Руската православна църква е започнало активно мероприятие за отстраняване на българския патриарх Неофит. Това разкриха пред Faktor.bg източници от синодалната палата. Информацията бе потвърдена и от агенти от контраразузнаването, които вече следят опасните процеси. В случая не става дума за физическо отстраняване на главата на Българската православна църква, а за  принуждаването му или подсещането сам да се откаже от поста като подаде оставка, или Неофит да поиска да се избере от Св. синод митрополит,

 управляващ делата на  патриаршията

 Така той ще запази привидно важния духовен пост,  привилегиите и бялото було, ще му останат и почестите, но друг реално ще взима решенията, ще администрира Софийска епархия и ще председателства заседанията на Св. синод.
Идеята идва от Руската православна църква и дори е била сондирана по време на посещението на патрирах Кирил у нас за 3 март. Ясен знак в тази посока е и спешното отстраняване на архимандрид Филип като предстоятел на Руската църква в София и заточението му в Бейрут. 
Всъщност тази схема не е нещо непознато. Духовници разкриват, че от 1915 до 1945 г. Св. синод има наместник-председатели, а не се избира екзарх. Вторият прецедент е по времето на патриарх Кирил,  при негово заболяване тогавашният Врачански митрополит Паисий изпълнява  задълженията му. Извънредни мерки се взимат и по време на разкола – назначават се управляващи в епархиите, в които митрополитите са минали на страната на покойния Пимен.
Съгласно Устава на БПЦ подобен вариант е напълно възможен, ако патрирахът сам пожелае или ако не може да изпълнява задълженията си. Необходимо е само приемане на синодална наредба. Мотивите за да се пристъпи към такава процедура са налице и сега – Неофит е почти недействащ, демонстрира лошо здравословно състояние, авторитетът на Църквата сред обществото е нечувано нисък, а в църковните среди се коментират и множеството финансови и имотни злоупотреби, извършени по време на неговия менадат. От друга страна, той вече 

не е полезен за руските интереси 

на нашата територия, демонстрира го лично Кирил Гундяев. 
В синодалната палата пък не крият, че Неофит от доста време съвсем формално изпълнява функциите си на патриарх. Красноречив пример в тази посока  е скандал от преди седмица. Началникът на отдел „Връзки с обществеността” на Св. синод - свещеник Николай Георгиев, излиза със специална позиция в защита на президента Румен Радев, след срещата му с руския патриарх Кирил. Оказва се, че позицията става факт без знанието на все още действащия български патриарх. Неофит поискал обяснение за самоволството, но разбира, че на свещеника са му наредили  митрополитите Гаврил и Николай, без да съгласуват с патриарха и  останалите владици това свое решение. Заръката им била: 

„Трябва да защитим президента!”

Сред духовните среди се коментират и доста скандални ситуации от посещението на руския патриарх. С тях Кирил е дал ясни знаци за сваленото доверие от Неофит. Те обаче останаха скрити за вярващите и обществото. Най- парадоксално е, че Кирил, въпреки че идва по покана на БПЦ, е нямал среща на четири очи с патриарх Неофит. За сметка на това такава конфединциална среща е имал с българския президент Радев, след като му се е накарал в „Гербовата зала”. Двамата разговаряли в личния кабинет на президента в продължение на 15 минути. Какво са си говорили - знаят само те, но за гражданите този епизод остана скрит, което е ясно доказателство, че руската визита е привидно църковна, а президентската институция й отдава съвсем друго значение. Неофит не е желаел среща на четири очи с Кирил, провели са формален разговор, но на осем очи в гранд хотел „София”. Освен главите на двете църкви присъстват и така наречените църковни външни министри – от руска страна митрополит Иларион, а от българска -митрополит Киприян. Но разговорът трае формално само 5 минути. За него също няма никаква информация или стенограма. Неизвестни останаха и скандалните въпроси, които Кирил по време на визитата си е отправил подло на няколко пъти към домакина си Неофит: Какви са били официалните мотиви на БПЦ да не отиде и да не участва на Светия и велик събор на православната църква на остров Крит, който се проведе през юни 2016 г. Кирил се е мотивирал, че РПЦ не е участвала на събора заради отказа на Българската църква. Така гостът се оправдава доста цинично с нас пред Вселенската патриаршия. На всички в църковните среди е ясно, че през лятото на 2016 г. с бойкота 

БПЦ изпълни руска поръчка

 Но  наглите въпроси на Кирил са били посрещнати с пълно мълчание от наша страна. Двамата  български митрополити, които проведоха акцията за бойкот на събора – Гавраил Ловчански и Николай Пловдивски, са били в състояние - единият на мълчание, а Николай на неприсъствие.
Скандалните ситуации с руския гост са продължили и на 4 март. В края на разговора в президентството, след като се е накарал на домакина си, патриарх Кирил отправя благословение към президента Радев като му пожелава политиката, която ще провежда, да бъде продиктувана от дълбините на сърцата на българския народ, а не от политическата конюнктура в Европа.  Радев отвръща, че вече е получил благословията на патриарх Неофит при полагането на клетвата си за президент. Тогава Кирил му отговаря надменно с оценка за българския патриарх, завявайки, че  на всички православни патриарси е ясно, че Неофит има едно единствено качество – умее да мълчи. Добавя още, че когато Неофит мълчи - всички патриарси разсъждават и се опитват да разберат какво означава неговото мълчание, докато осмислят, че всъщност, той не иска да им каже нищо.

Униженията за България продължават

 и след приключването на тази среща, и оттеглянето на Кирил в кабинета на Радев. В „Гербовата зала” на президентството Неофит се обръща към Волоколамския митрополит Иларион с думите: „Владика, прастите мене”, а след това се навежда и целува ръка на Илираион, което показва кой на кого е подчинен. Тези сцени са документирани от фотографа на президентството, но ако все пак снимките са унищожени, то кадрите са запечатани и от камерата на друго лице. 
С визитата и поведението на руския патриарх Кирил у нас, Неофит реално получава негласно незадоволителна оценка за задачите, които са му били възложени от Москва. Това налага да се премине към схема за отстраняването му от реалното управление на Църквата. Митрополитите от Св. синод са дали ясен знак, че ще продължат  да се съобразяват с интересите на Русия, а Църквата ни остава преданна на Москва в сложната геополитическа обстановка.
През последните години в духовните среди у нас се налага усещането, че най-близки до Русия и с шансове да поемат управлението на БПЦ са Гавраил Ловчански и Николай Пловдивски, но след 3 март пъзелът е съвсем различен. Новият фаворит на Русия у нас е Варненският и Великопреславски владика Йоан, коментират в синода. Той е завършил с отличие Московската духовна академия и най-вероятно е човекът, който ще стане администратор на БПЦ, а има и шансове за бъдещ патриарх. Със специално внимание е почетен и главният секретар на Св. синод – Герасим. Лично от ръцете на патриарх Кирил той единствен получава църковно отличие, което става повод за одумване сред събратята му. Сериозен аргумент за фаворизирането на Йоан е фактът, че  по напълно необясними и некаконични причини на него е предоставено правото 

да направи новото миро за БПЦ

 Процесът е започнал от Кръстопоклонна неделя, 11 март, а  трябва да завърши на Велики четвъртък през Страстната седмица. Правеното на миро е право само и единствено на предстоятел на поместна православна църква, с ранг патриаршия. Тоест, единствено това миро би следвало да може да го приготви патриарх Неофит. Допускането на Йоан до това тайнство е в нарушение на хилядолетната традиция и литургична практика. За последен път у нас миро е варено през 2009 г. от покойния патриарх Максим. Това е отразено и от църковните медии, въпреки че тогава Максим е в тежко здравословно състояние. В клира обаче мълчат за тежкото нарушаване на канона, защото са наясно от къде идват указанията.
 Големият въпрос сега е, ще може ли БПЦ да се еманципира и откъсне от руските си зависимости, и да покани и братската Македонската църква, и нейният предстоятел Стефан на Велики четвъртък, когато се освещава мирото. Така и в Македония ще могат 

да помазват новопокръстените православни християни с българско миро,

 понеже МПЦ е в схизма и няма право да вари миро. До сега са го получавали от Румънската църква.  Казусът е много важен, защото така БПЦ демонстрира пред обществото, че е готова да стане майка на Македонската. Но дали ще им даде мирото, което в символиката на християнството е като млякото, което майката дава на новороденото. Шансът това да се случи е минимален, защото макар че Св. синод се ангажира публично пред православния свят за признаването на Македонската църква,  реално Неофит не обели и дума по тази тема  нито пред Вселенския патриарх Вартоломей, нито пред руския Кирил.
Пред БПЦ предстоят тежки изпитания – Църквата ни реално е предоставена на концесия на Руската, а това само ще засили обезверяването на българина и ще го принуди да търси другаде духовна опора.